Ryuichi Sakamoto, een Japans componist en pianist deed exclusief voor België de Arenberg aan in Antwerpen. Die zat zo goed als vol. De Japanner grasduinde in zijn oeuvre maar bracht ook nieuw materiaal mee. Stipt kwart na acht begon het optreden. Het zaallicht ging uit terwijl mensen nog op zoek waren naar hun zitje. Discipline en stiptheid zijn twee woorden die geassocieerd kunnen worden met Japanners. Dat kan niet (altijd) gezegd worden van het Belgische publiek blijkbaar.
Met “Glacier” opende Sakamoto, een nummer waar we water hoorden vallen en krekelgeluiden ontdekten we. Sakamoto speelde niet op zijn klavier, maar haalde verschillende tonen uit de klankkast van zijn Yamaha door de snaren ter plaatse te bespelen, en door nog andere technieken toe te passen om die snaren te doen trillen.
Zeer filmisch kan je de songs beschrijven van Sakamoto. Ambient, chillout, zelfs hier en daar een beetje New Wave. Nummers die zeer ingetogen zijn, vaak ook een repetitief schema kennen. Maar volledig in de lijn van de harmonieleer liggen.
“Hibari” bijvoorbeeld was zo’n nummer dat constant rond één thema werkt. Sakamoto had twee vleugels bij. Eén die hij programmeerde en liet spelen wat hij vooraf opgenomen had. Op de andere speelde hij live. Een lege pianokruk zagen we dus, wat een bevreemdend, bijna troosteloze aanblik gaf. Maar het past wel in de ingetogen sfeer die Sakamoto wou scheppen. Gevoelens als eenzaamheid waren nooit ver weg.
Zowel Oosterse als Westerse klankkleuren toonde de componist in zijn kleurenpalet. De man heeft een boon voor Debussy en Satie. Ook dat merkt een goed luisterend oor. Het verklaart wellicht waarom Sakamoto moeiteloos een zaal in beroering kan brengen. Emotioneel maar toch ook toegankelijk, zo is de muziek die hij schrijft. Schoonheid zit ‘m soms immers in de eenvoud van een melodie. Al willen we niet gezegd dat de composities van de Japanner poepsimpel zijn. Want dat zijn ze zeker niet. De man speelt immers bij momenten in quatre mains met zichzelf in tegenritme. Wat wel opviel, was de bijval die hij vooral kreeg wanneer hij de meelopende tape wegliet en we enkel en alleen piano hoorden naar het einde van de set. Sakamoto’s optreden werd ook begeleid door fijn en subtiel geprojecteerde visuals. Hier en daar kwam er een tekst bij. Helaas ging het meeste vanuit de plek waar wij zaten verloren omdat aan de linkerzijkant niet alles zichtbaar was.
Het grootste applaus ging uiteraard naar “Merry Christmas Mr.Lawrence” en “The last emperor”. Daarna trakteerde hij het enthousiaste publiek op maar liefst 6 bisnummers. Een staande ovatie volgde. Zeer terecht.
< Bert Hertogs >
De setlist:
Bis 1:
Bis 2:
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
31OCT
TMF Awards
Antwerp Expo Antwerpen
31MAR
Nemo
Trix Borgerhout
26OCT
Dreamboys
Stadsschouwburg Antwerpen
24MAY
Urbanus
Stadsschouwburg Antwerpen
09MAR
Carmen
Stadsschouwburg Antwerpen
18OCT
Kroost
De Klap Deurne
26FEB
Arsenal
CC De Kern Wilrijk
01FEB
Het concert
CC De Kern Wilrijk
05JUL
Maneskin | Rock Werchter 2024
Festivalpark Werchter
06JUL
Dua Lipa | Rock Werchter 2024
Festivalpark Werchter
07JUL
Foo Fighters | Rock Werchter 2024
Festivalpark Werchter
09JUL
Travis Scott
Sportpaleis Merksem
16JUL
Stevie Nicks
Sportpaleis Merksem
03AUG
Justin Timberlake
Sportpaleis Merksem
06SEP
Engelbert Humperdinck
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
30JUN
Glastonbury Festival 2024 ★★★★1/2
Glastonbury UK
25JUN
Despicable Me 4 ★★★
Kinepolis Antwerpen
23JUN
Lissa Lewis ★★★1/2
LUX Kapellen
22JUN
Ophelia’s got talent ★★★
deSingel Antwerpen
17JUN
Nekka Intiem - Oh, Jules! ★★★
Theatercafé Fakkeltheater Antwerpen
16JUN
Inside Out 2 ★★★★★
Kinepolis Antwerpen
15JUN
Jade Mintjens ★★★
LUX Kapellen
14JUN
Les Truttes ★★★★1/2
LUX Kapellen
9JUN
Disney Frozen de musical ★★★★★
AFAS Circustheater Den Haag