Vrienden kies je, je familie niet. Het is een cliché van formaat, maar er zit een grond van waarheid in. Wie kent ze niet, die familiebijeenkomsten waarbij plezier en verveling even snel kunnen toeslaan.
Iedereen is zoon of dochter, vader of moeder, zus of broer. Voor haar laatste productie gaat de van oorsprong Amerikaanse choreografe Meg Stuart dieper in op deze familiale relaties. Een ouder die z’n kinderen goede raad geeft, een kind dat eindeloos vragen stelt. Zoals: Do Animals Cry?
Wanneer de lichten aangaan zien we onder andere een tunnel van takken die de volledige scène in beslag neemt en een gigantisch roze hondenhok. Boven de scène werpt een prachtige luchter (zo ééntje waarvoor je een nieuw huis zou kopen om hem tot z’n recht te laten komen) z’n licht op de performers. Zij staan blootsvoets en in pyama en scanderen hun namen. We zien 5 familieleden, maar het zijn er eindeloos meer. Allemaal wisselen ze in hun rol. Geliefden en minnaars, vrienden en vijanden.
Er is plaats voor tragedie, maar ook voor humor. De obligatoire wandeling met de hond van de familie bijvoorbeeld brengt talloze lachsalvo’s in het publiek teweeg. Het mooiste en misschien ook meest herkenbare moment is het nemen van de familiefoto. Dat ene moment, die precieze momentopname waarop moet lijken dat alles rooskleurig is. Maar ondertussen krijgen de onderhuidse relaties meer dan eens de bovenhand.
Plots verschijnt ook, al was het een Messiasfiguur of een duiveltje uit een doosje een nieuw personage. Is hij de verloren zoon die na jaren terug thuiskomt? Brengt hij stilte in de chaos of onrust in de vrede? Het is niet altijd even duidelijk.
De kracht van deze voorstelling ligt in het feit dat Stuart de vaak héél herkenbare situaties naar een hoger niveau kan tillen. Zij wordt hierin zeker geholpen door componist Hahn Rowe die elke scène weet te voorzien van de nodige relevante klanken. Wat vaak begint met herkenbare taferelen ontaardt
in overdreven gevoelens en onthechte emoties. Wie zijn die mensen? Wat doen ze? En vooral waarom? Tijdens de voorstelling zagen we veel mensen de zaal verlaten. Zij gingen zich vast thuis onderwerpen aan de taferelen die op scène zo werden uitvergroot.
Do Animals Cry werd afgerond met één van de performers die met een frêle stemmetje REM’s It’s The End of the World as we know it…and I feel fine zingt. Evenals deze voorstelling die even fijn was.
< Nathalie Charlier >
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
31OCT
TMF Awards
Antwerp Expo Antwerpen
31MAR
Nemo
Trix Borgerhout
26OCT
Dreamboys
Stadsschouwburg Antwerpen
24MAY
Urbanus
Stadsschouwburg Antwerpen
09MAR
Carmen
Stadsschouwburg Antwerpen
18OCT
Kroost
De Klap Deurne
26FEB
Arsenal
CC De Kern Wilrijk
01FEB
Het concert
CC De Kern Wilrijk
07JUL
Foo Fighters | Rock Werchter 2024
Festivalpark Werchter
09JUL
Travis Scott
Sportpaleis Merksem
16JUL
Stevie Nicks
Sportpaleis Merksem
03AUG
Justin Timberlake
Sportpaleis Merksem
06SEP
Engelbert Humperdinck
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
08SEP
elbow
Koninklijk Circus Brussel
12SEP
Grease
Stadsschouwburg Antwerpen
14SEP
Lord of the Rings: The Two Towers
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
5JUL
Andrea Bocelli 30th Anniversary ★★★★1/2
Hyde Park Londen
3JUL
A quiet place Day one ★★★
Kinepolis Antwerpen
30JUN
Glastonbury Festival 2024 ★★★★1/2
Glastonbury UK
25JUN
Despicable Me 4 ★★★
Kinepolis Antwerpen
23JUN
Lissa Lewis ★★★1/2
LUX Kapellen
22JUN
Ophelia’s got talent ★★★
deSingel Antwerpen
17JUN
Nekka Intiem - Oh, Jules! ★★★
Theatercafé Fakkeltheater Antwerpen
16JUN
Inside Out 2 ★★★★★
Kinepolis Antwerpen