Dat de doorsnee politieman op een fluitje kan blazen, is alom geweten. In De Roma bewezen de leden van De Koninklijke Muziekkapel Lokale Politie Antwerpen dat ze nog veel meer in hun mars hadden. Onder de muzikale leiding van dirigenten Patrick Van Oosterwijck en Pieter Nieva brachten ze met hun harmonieorkest een gevarieerd programma waar musical de rode draad was. Tijdens het tweede deel van de voorstelling, hadden ze de Vlaamse musicalsterren Hans Peter Janssens en Deborah De Ridder bereid gevonden om hen vocaal bij te staan en zo de voorstelling naar een hoger niveau te tillen.
Meestal zijn musicals niet geschreven om door een harmonieorkest uitgevoerd te worden. Dat maakte dat men in de arrangementen soms erg creatief moest omspringen in de keuze van muziekinstrumenten om een bepaalde klankleur te bekomen. In “Highlights from Wicked” leverde dit niet altijd zo’n geweldig resultaat op. Bij “Puttin’ on the Ritz” uit “Irvin Berlin Showstoppers” misten we de strakke timing bij de houtblazers. Al begrepen we maar al te goed dat dit wel een beetje eigen is aan die instrumenten, toch deed het af aan het effect dat men wilde bereiken in een voor de rest erg leuk arrangement.
“Fantasia” kwam dan wel niet uit een klassieke musical, maar uit een muzikale tekenfilm, het leverde voor De Koninklijke Muziekkapel Lokale Politie Antwerpen wel de ideale gelegenheid om elke instrumentengroep een keer in de kijker te zetten en zo heel wat afwisseling te brengen. Maar helemaal tot hun recht kwamen ze bij “Best Broadway Marches”. Draai of keer het zoals je wil: dit harmonieorkest schittert op zijn hardst met marsmuziek. De twee xylofoons zorgden voor de frivole toon, de trom en de drums voor de stevige basis.
Voor het tweede deel van de voorstelling nam Pieter Nieva het dirigeerstokje over van Patrick Van Oosterwijck en het viel op dat de klank van het ensemble toch veel meer naar de klassieke musical verschoof. Pieter tekende trouwens ook voor de mooie arrangementen die we in dit deel van de show mochten horen.
Wie het musicalgebeuren een beetje volgt, weet al langer dat Hans Peter Janssens heerlijk is om te horen in zijn rol als The Phantom in een nummer als “Music of the night”. De combinatie met het orkest werkte en we konden dat ook duidelijk horen aan de waardering die achteraf van het publiek kwam. De combinatie Hans Peter en Queen was veel minder vanzelfsprekend. Hans Peter Janssens zei zelf: “Ik had nooit gedacht dat ik ooit iets uit We Will Rock You zou zingen.” In de opening had Pieter Nieva de violen vervangen door o.a. de saxofoons en dat werkte wonderwel. Het was alleen jammer dat het orkest hier nogal vlak speelde. Er werd te weinig ingespeeld op de gradaties in kracht die het nummer wel mocht hebben. Hans Peter deed het niet slecht, maar het refrein lag hem duidelijk toch wat minder. Gelukkig werd dit ruimschoots goedgemaakt door knappe vertolkingen van “Bring him home” en “Van haar te houden”.
Deborah De Ridder gaf toe dat ze toch stiekem een beetje een Disneyprinses was en kon zich dan ook helemaal vinden in de liedjes uit “Beauty and the Beast”. “Belle” klonk heel licht, frivool en hoopvol terwijl we bij “Thuis” in haar stem toch de restanten van de verkoudheid nog konden horen. In “Don’t rain on my parade” hield ze het tempo er lekker in, maar dat maakte dat het orkest soms moeite had om te volgen. Haar absolute topper van de namiddag, was zonder enige twijfel “I dreamed a dream” uit Les Misérables. Instrumentaal zat het goed, het arrangement paste, Deborah zong met gevoel en de hoge noten zaten er knal op. Hans Peter wist het perfect te verwoorden: “Hier kan Susan Boyle niet tegenop.”
De set werd afgesloten met de finale uit “Beauty and the Beast” waarbij opnieuw een tienkoppige delegatie van InTeam vocale versterking kwam leveren. Zij openden met engelgezangen, het orkest zorgde voor een spanningsopbouw in de muziek en Deborah en Hans Peter namen de rollen van Belle en het Beest voor hun rekening. Het was een mooi en feeëriek nummer om mee te eindigen en de inspanning werd beloond met een staande ovatie. Als bonus gooiden ze er nog het leuke , uptempo “Supercalifragilisticexpialidocious” tegenaan waarbij het publiek spontaan begon mee te klappen.
< Sascha Siereveld >
De setlist:
Deel 1:
Deel 2:
Bis:
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
14MAY
Tate McRae
Sportpaleis Merksem
02DEC
Sabaton
Sportpaleis Merksem
05MAR
Helmut Lotti
Stadsschouwburg Antwerpen
10DEC
25 Jaar De Laatse Showband
Stadsschouwburg Antwerpen
11APR
Best wel jammer als je hier niet bij bent
DE Studio Antwerpen
03APR
Er gaat iemand komen
DE Studio Antwerpen
20MAR
Brute Passie
DE Studio Antwerpen
15NOV
Herman van Veen, 60 jaar op de planken
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
16NOV
Yaroboshi: the Weakling
deSingel Antwerpen
10NOV
Freedom Forever ★★★★1/2
Lotto Arena Merksem
9NOV
Christoff 3.0 XXL ★★★1/2
Lotto Arena Merksem
8NOV
Belle Perez - 25 Jaar Hits ★★★★★
Lotto Arena Merksem
8NOV
Red One ★★★1/2
Kinepolis Antwerpen
7NOV
Joan Miró Sculptures ★★★★1/2
Museum Beelden aan Zee
6NOV
Tourist LeMC - Onrust ★★★★1/2
CC Kapellen
6NOV
Herman Verbruggen - kraM ★★1/2
Arenberg Antwerpen
6NOV
The Substance ★★★★
Kinepolis Antwerpen
2NOV
Life On Our Planet In Concert ★★★★1/2
Kon. Elisabethzaal Antwerpen