PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Interview PSE Belgium nv

maandag 06 juni 2016


Interview

De evenementen en hoe het allemaal begon 

In 1985 werd de eerste Night Of The Proms georganiseerd door PSE-Belgium van Jan Vereecke en Jan Van Esbroeck. PSE, wat staat voor Promotie van Speciale Evenementen, is nu het kloppende hart van alle activiteiten die de heren organiseren. Hoe werd PSE-Belgium uit de grond gestampt? En hoe is de Proms geëvolueerd sindsdien? Een gesprek met een van de beheerders van het bedrijf: Jan Vereecke.

U ontdekte uw passie voor organiseren in uw studentenjaren wanneer Jan Van Esbroeck en u een project organiseerden rond klassieke muziek voor jongeren in 1985. Zo is de Night of the Proms ontstaan. Waarom hebben jullie destijds gekozen om zelf iets te organiseren en niet pakweg met een bestaande organisator als Herman Schueremans of Paul Ambach aan tafel te gaan zitten?

Het eerste idee om iets te doen zoals Night of The Proms bestond oorspronkelijk binnen de schoot van de studentenvereniging waar zowel ik als Jan Van Esbroeck lid van waren.  Dat was geen vereniging die cantussen en feestjes organiseerde, maar wel middagconcerten en filmvoorstellingen. Uiteindelijk is dat project om een heleboel redenen nooit van de grond gekomen.  De timing was gewoon lastig en er waren te grote financiële risico’s aan verbonden : bij een door de universiteit gesubsidieerde culturele vereniging heb je immers het geld van iemand anders in handen.

Wij hebben dus beslist om het zelf te doen, met ons eigen geld.  En als het slecht zou aflopen, zouden we wellicht geld kunnen lenen van Jans ouders, en dat op termijn uiteraard terugbetalen.  Maar eigenlijk hebben we het nooit echt nadrukkelijk over een landingskussen gehad.  Ik heb mij één keer de bedenking gemaakt : ‘Als het niet zou lukken, zal ik hier een paar jaar moeten voor gaan werken’. Ik herinner me nog die ene keer dat ik daaraan dacht, maar daarna heb ik er niet meer van wakker gelegen.

Waarom bent u dan niet met een bekende concertorganisator in zee gegaan?

Simpelweg omdat we er nooit over nagedacht hadden.  Waarschijnlijk ook ergens omdat we in ons achterhoofd wel wat schrik hadden dat, als we het samen zouden doen, het dan ook voor een stukje van hen zou zijn.

Als u bijvoorbeeld Night Of The Proms organiseert, boekt u dan zelf de artiesten of doet u beroep op boekingskantoren?

Wij doen dat zelf.  Dat is historisch gegroeid omdat we eigenlijk een ‘ingewikkelde’ vraag hebben.  Als artiest heb je pakweg twee mogelijkheden om op tournee te gaan.  In de zomer kunnen de artiesten zich ter beschikking stellen voor festivals. De artiest gaat dan op tournee met zijn muzikanten, zo weinig mogelijk eigen technici en in principe geen materiaal. Wel een lijst van materiaal zodat het festival dat op voorhand kan voorzien. Als de artiest daarentegen een eigen tournee organiseert, dan reist die al wat zwaarder want dan moet je wel eigen materiaal meenemen. Eigen podium, eigen keuken enzovoort. Bij ons krijgt de artiest een derde mogelijkheid aangeboden. Wij vragen hen of ze alleen willen komen. Wij voorzien al een orkest en een koor. De artiest hoeft enkel een paar nummers te brengen, en wij zorgen voor al de rest.  Dat is veel moeilijker om uit te leggen. Boekingskantoren zijn dat niet gewend dus leggen we dat beter zelf uit.

Ik kan me voorstellen dat de meeste artiesten het niet gewend zijn om met zo een groot orkest op te treden. Hoe reageren zij daar meestal op?

Ik denk dat ze vaak bij de eerste repetitie toch wel een beetje zenuwachtig zijn. Het is voor hen natuurlijk onbekend terrein. Ik hoop dat het uiteindelijk een beetje went en dat ze het toch tof vinden - meestal reageren ze zeer positief.  Er zijn ook heel wat artiesten die graag opnieuw komen. In Polen en Zweden hebben we dit jaar onder andere met Lisa Stansfield, Zucchero en Simple Minds gewerkt die ondertussen al enkele keren mee hebben gewerkt.

Het is niet zo dat de artiesten niet meer toehappen? Jullie blijven er genoeg vinden voor Night Of The Proms? Ook genoeg nieuwe, jonge artiesten?

Het is natuurlijk gemakkelijker om iemand terug te vragen in een markt waar we nog niet geweest zijn dan om altijd maar nieuwe namen te bedenken en uit te nodigen. Maar voorlopig blijft het lukken en er staan ook elk jaar, of liever elke dag, nieuwe artiesten op.

Hoe ziet u de toekomst voor de Proms? Nationaal en internationaal? Wat zijn de sterktes en zwaktes en de opportuniteiten en bedreigingen?

Ik stel een groeiende interesse vast vanuit diverse windhoeken, dus ik denk dat er nog meer internationale avonturen aan zitten te komen.  De Proms is dit jaar voor de derde keer naar Polen geweest en we hebben beslist dat we daar volgend jaar twee concerten gaan doen. Dus het leeft hier en het leeft ook in andere delen van de wereld. Meer oostwaarts bijvoorbeeld komt er nu meer en meer interesse dus ik denk dat we mooie perspectieven en mooie uitdagingen tegemoet gaan. Dat is allemaal traag, maar toch, er beweegt wel iets.

Tegelijkertijd is er de uitdaging hier. We zijn al een dikke 30 jaar bezig in België. Ik denk dat het nog zeker 30 jaar langer kan duren. Daarvoor moeten we ons verjongen en daarvoor moet ik het op termijn ook niet meer zelf willen doen, (geëmotioneerd) wat wil zeggen dat ik de beslissingen moet kunnen overdragen naar jongere mensen. Maar ik blijf sterk geloven in wat wij doen en de manier waarop we het doen met de formule van een orkest, een geïntegreerde electric band en een koor,  die allemaal mooie en opwindende muziek spelen. Die samen met de uitgenodigde artiesten leuke dingen doen.  Dat is mijn persoonlijke les van de vorige editie : mensen zijn naar buiten gegaan met een glimlach. Dat moeten we blijven nastreven.

We hebben het nu al gehad over de sterktes, uitdagingen en de opportuniteiten. Wat zijn op dit moment jullie zwaktes?

Ik voel niet meteen grote zwaktes. Misschien de imagovorming bij de publieke opinie op dit moment of de afgelopen jaren, die was ons zeker niet goed gezind. Maar wellicht hebben we daar ook wel wat schuld aan doordat we een aantal jaren later dan nodig was, zijn beginnen werken aan die verjonging. Maar goed, we werken eraan. Ik denk dat we een van de betere shows van de afgelopen jaren hebben gehad afgelopen november (2015 nvdr.). Een zeer toffe tv uitzending met extra reportages van achter de schermen. We werken zeker aan die imagovorming.

Dus jullie grootste zwakte is het imago?

Als je dertig jaar bezig bent, oog je niet bepaald jong en fris. Ik meen mij te herinneren dat Rock Werchter ooit ook door zo een periode is gegaan en dat is nu ook voorbij. Ik denk dat dat bij ons ook wel kan. Nu, we blijven nog altijd groot. Iedereen die afgelopen november in Antwerpen naar de Proms is komen kijken, kan met veel moeite op de grote wei van Werchter staan : zo slecht zijn we dus ook nog niet bezig.

Kan u enkele voorbeelden geven van hoe u juist het imago van Night Of The Proms wil verjongen?

We hebben vorig jaar een nieuwe, jonge dirigente geïntroduceerd aan het hoofd van het orkest. De Proms heeft ook een nieuwe presentator en nieuwe backing vocals aangesteld. Ook hebben we eens gewisseld van koor, maar we gaan dit jaar wel terug naar ons vaste koor Fine Fleur. De Proms heeft vorig jaar Regi een stukje podium gegeven, tot grote vreugde van het aanwezige publiek. Ook op vlak van inhoud hebben we verjongd. Zo zijn we geëindigd met een van de grootste hits van het afgelopen jaar ‘Uptown Funk’ van Bruno Mars wat toch wel sterk contrasteert met ‘Hey Jude’ of ‘Let it be’ van The Beatles. We gaan op die weg verder gaan.

Dit jaar gaat de Night of the Proms voor het eerst door in Hasselt. Officieel luidt het dat jullie een nieuw publiek willen aanboren, maar eigenlijk zorgt u er gewoon voor dat het concert van The Cure kan georganiseerd worden in het Antwerps Sportpaleis. Omdat een internationale tour plannen en routen moeilijker is dan een lokale show? Of hoe moet ik dat zien?

Het is van een nood een deugd maken. The Cure staat hier op een zaterdag en dan kunnen wij hier geen Night of The Proms doen. Een zaterdag ‘werkloos’ thuisblijven : dat hebben wij nog nooit gedaan. Wij houden met de Night Of The Proms-productie al jaren technische repetities in Hasselt, dus we weten dat het er vlotjes in past. We weten ook dat in Hasselt shows als het Schlagerfestival zeer succesvol zijn, dus er is daar ook een feestminnend publiek. We hebben ook gezien dat we lichtjes ondervertegenwoordigd zijn in Antwerpen als het om bezoekers vanuit Limburg gaat. Dus als je dat allemaal bij elkaar optelt, is dit een opportuniteit om eigenlijk naar de mensen toe te gaan.

Maar het blijft toch vooral voor The Cure dat jullie verplaatsen?

Stel dat The Cure er die zaterdag niet zou staan dan zouden we wellicht die verplaatsing niet maken. Maar zo gaat dat gewoon in die dingen. Ineens komt er een opportuniteit en dan denk je : ‘waarom niet eigenlijk ?’  Het feit dat we sedert enkele jaren exploitant van de Ethias Arena zijn, speelt uiteraard ook mee.

< Caro Dralants >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter