PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Volmaakt de musical

donderdag 13 oktober 2016Fakkeltheater Zwarte Zaal

Volmaakt

In een tijd waarin zelfs de fotomodellen die poseren voor de reclamecampagnes zonder digitale hulp ook niet meer beantwoorden aan de schoonheidsidealen die ze moeten voorspiegelen,  kwam de boodschap achter  “Volmaakt de musical” , namelijk dat je gelukkig mag zijn zoals je bent, als een verademing. Alleen miste deze eerste professionele voorstelling van  So What? Productions vzw de nodige diepgang om deze boodschap ook geloofwaardig over te brengen. De personages bleven oppervlakkig en het verhaal was veel te mager. De voorstelling overleefde dankzij het fenomenale stemgeluid van Martine De Jager als Erna en het feel-good gehalte van de nummers die eerder deden denken aan een cabaretje dan aan musical. “Volmaakt de musical” bracht niet de maatschappijkritische blik die we gehoopt hadden, maar leverde wel een ontspannen avondje pretentieloos vertier op.

“Volmaakt de musical” speelt zich af in een modeboetiek voor mensen met een maatje meer die uitgebaat wordt door de volslanke Erna. Haar missie is om haar klanten af te helpen van al hun complexen door hen te voorzien van een passende outfit en een bemoedigend woord. Bij “Volmaakt” mag elke klant zijn wie hij is. 

Dat was de volledige verhaallijn. Voor de rest zijn alle personages klanten of passanten van “Volmaakt”. Het voordeel daarvan was dat we heel wat uiteenlopende typetjes te zien kregen waaronder een hilarisch stel Antwerpse trezebezen vertolkt door  Daisy Thys  en An Lauwereins. In hun verdraaide logica waren ze stik jaloers op al die vrouwen die omwille van de meest gruwelijke aandoeningen en tegenslagen plots spontaan heel wat kilo’s verloren. Het was zo fout dat het geweldig werd. Het liet ook toe om zonder een bocht in het verhaal te moeten maken een grappige parodie op opera te brengen waarin An Lauwereins zich van haar beste kant mocht laten horen. 

Maar de vele toevallige passanten maakten dat er geen enkel personage echt kon uitgewerkt worden. De betrokkenheid bij de leefwereld van de klanten bleef tot een absoluut minimum beperkt. Bij de verhaallijn van Billy, de stoere arbeider op het olieboorplatform die uiteindelijk zijn vrouwelijke kant leert ontdekken, was dat echt wel jammer. Omwille van de oppervlakkigheid van het personage ontbrak de emotionele link en zo ging de functie van Billy in de verhaallijn ook verloren. Het werd een liedje als een ander en daar bleef het dan ook bij. 

De liedjes waren algemeen genomen best leuk, maar er was geen enkel nummer dat er uit sprong of emotioneel wist te raken. We hoorden wat tango, wat jazz, maar vooral licht entertainment en liedjes die deden terugdenken aan de tijd van de grote revues.  Wat niet wegneemt dat we enorm onder de indruk waren van de prestatie van Martine De Jager. Deze Nederlandse diva wist ons volledig in te palmen met haar krachtige, volle, ronde klank. Ze had alleen zoveel power dat ze in haar duet met Peter Lavaert moeiteloos over hem heen walste. 

Al moeten we hier toegeven dat we daar niet helemaal rouwig om waren. Van de twee heren, was zijn zangprestatie toch echt de mindere. Niet dat hij de valse noten aan elkaar reeg, maar tussen al de andere talenten was hij vocaal het zwakkere broertje. Hij speelde best goed, maar was zangtechnisch niet te vergelijken met Martine De Jager, An Lauwereins of Elke Buyle. Deze laatste wist het publiek trouwens ongelooflijk te verleiden als blinkende, rode damesschoen met naaldhak op het ritme van de tango. Het idee klinkt misschien raar, maar het paste perfect in het script en … leverde een sexy scène op waarbij Elke zich volledig mocht laten gaan. In zoverre dat een damesschoen zich kan laten gaan welteverstaan. 

“Volmaakt de musical” was een leuke voorstelling met het nodige gevoel voor humor en met enkele getalenteerde vrouwenstemmen. Het is ideaal voor iemand die op zoek is naar een ontspannen avond theater rond een ethisch verantwoord thema, zonder dat hij daarbij rond de oren wordt geslagen door morele dilemma’s en filosofische discours. Iets om gewoon languit bij onderuit te zakken. Al is dat niet eenvoudig in de stoeltjes van de Zwarte Zaal van het Fakkelteater. 

< Sascha Siereveld > 

De cast:

Martine De Jager
Daisy Thys
An Lauwereins
Elke Buyle
Jos Boer
Peter Lavaert

Regie: Niels De Valk
Muzikale leiding: Thomas Vanhauwaert


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter