PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Thomas Azier

dinsdag 7 februari 2017Ancienne Belgique Brussel

Thomas

De jonge Nederlandse zanger Thomas Azier brengt een korte, maar krachtige show in AB Club. Naast een aantal nummers van zijn debuutalbum ‚Hylas‘ (2014), speelt hij vooral nieuwe nummers, waarvan de twee singles ‘Talk To Me‘ en ‘Winners‘ al een eerste voorsmaakje gaven voor zijn opvolger. Zijn muziek bevat nog steeds de hoog gepitchte electronische sound die we kennen van ‚Hylas‘, maar er hangt ook romantiek tussen de stevige beats en de troostende mineurakkoorden van de piano. De betrouwbare formule van de songs - eerst traag opbouwend met piano en stem om dan los te barsten in bombastische drums en synth – lijkt nog steeds goed te werken.

Azier, die aan de Academie voor Popcultuur in Leeuwarden studeerde, verhuisde op negentienjarige leeftijd naar Berlijn waar hij zijn debuutalbum ‚Hylas‘ (2014) schreef. Dat deed hij met een oude piano en een laptop. ‚Hylas‘ viel op door aanstekelijke popsongs zoals ‘Red Eyes‘ die dankzij subtiele laagjes elektronica een moderne retro-sound  kregen. In 2013 tourde Azier met ‚Hylas‘ en verzorgde als solo-artiest het voorprogramma van de Belgische zanger/componist Stromae. Azier woonde negen jaar in Berlijn en verblijft nu in Parijs.

Met de lichte New wave-toets van de popsong ‘Starling‘, zet Azier de toon voor een dromerig, ietwat duister optreden. Hij lijkt vanaf het begin goed in de show te zitten en beweegt op het podium op de zweverige manier zoals in zijn videoclips. De kunstzinnige, mysterieuze air die hem dat geeft in combinatie met zijn coltrui en beige vestje doet soms denken aan een jonge Bent Van Looy.

Wanneer daarna een zachte drumbeat en droeve piano de nieuwe single ‘Talk To Me‘ inzet, heeft hij heel het publiek mee. Vanaf de eerste zin lippen jonge twintigers op de voorste rijen mee met de emotionele tekst: “My father wants the best for me / But I‘m feeling super low.“ Azier speelt zijn nummers bijna exact zoals op de opnames, maar met meer power. Dat Die andere nieuwe single ‘Winners‘ ontploft met de diepe drumroffel in het tweede deel van het nummer. De energie slaat over en ontvlamt in ‘Hylas‘ en ‘Berlin‘, waarbij hij de intro abrupt stopt – “Wait, let’s do this again.“ – om het publiek op te jutten en te laten meeklappen op de beat.

Halfweg de show tijdens ‘Crucify‘ valt het lichtje aan Aziers microfoon op dat toepasselijk rood kleurt en een duivelachtige schijn op zijn gezicht werpt. De overstuurde synth valt de drum bij in het geweldadige refrein en geeft het geheel een woeste, vernielzuchtige toon. Er is duidelijk goed nagedacht over het lichtspektakel dat een felle rode achtergrond combineert met blauwe lasers. Bij het populaire ‘Red Eyes‘, hét nummer waar iedereen op zat te wachten, wordt dan ook alles uit de kast gehaald. Terwijl het nummer eindeloos opbouwt en steeds luider wordt, schitteren witte lasers door de zaal. En dat Aziers fans voor dit nummer naar Brussel zijn afgezakt, laten ze horen. Kelen moeten eraan geloven en smartphones gaan de lucht in. Het nummer eindigt in een soort trance waarbij de herkenbare melodie herhaald wordt over telkens een nieuw laagje elektronica, zonder daarom te vervelen.

Na ‘Concubine‘ en het daaropvolgende ‘Angelene‘, met de up tempo drum & bass en de hoge computergame-geluiden, brengt hij de musicalachtige ballad ‚Call‘ waarin hij een aantal keer uithaalt met de schreeuw “I need your call“ voor hij uiteindelijk de band voorstelt. Als hij zijn laatste nummer aankondigt, – “Are you guys tired of me yet? Let me play ‘Gold‘ for you.“ – valt de mislukte poging tot applaus van het publiek op. Niemand kent de titel, maar toch slaagt Azier erin om de zaal weer mee te krijgen en een bisnummer (‘Babylon‘) af te dwingen.

Hoewel Aziers Berlijn-geörienteerde sound best goed bij het Belgisch publiek lijkt aan te slaan, toont hij met zijn nieuwe nummers dat hij een songwriter en performer van niveau is. De show zit goed in elkaar en is een mooie aaneenschakeling van rustige, ingetogen momenten zoals bij het nummer ‘Sandglass‘ en hevige, uiteenspattende omschakelingen zoals bij ‘Crucify‘. Azier zal op 18 mei 2017 nog te zien zijn in de Botanique in Brussel. Daarnaast treedt hij op in onder andere Londen, Berlijn, Parijs en Amsterdam.

< Wannes Hobin >

De setlist:

  1. Starling
  2. Talk To Me
  3. Winners
  4. Hylas
  5. Berlin
  6. Sandglass
  7. Crucify
  8. Red Eyes
  9. Concubine
  10. Angelene
  11. Call
  12. Gold

Bis:

  1. Babylon


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter