PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Emeli Sande

vrijdag 24 maart 2017Lotto Arena Merksem

Emeli

Een staande ovatie. Dat kreeg Emeli Sandé op het einde van haar concert in de Lotto Arena, goed voor 7400 toeschouwers. Sandé – ‘I’m selling out tonight’ - bracht een bescheiden productie mee naar Antwerpen. Ze tourt licht, met twee bussen en twee trucks op de baan. In 2011 stond de Schotse in het voorprogramma van Coldplay in het Sportpaleis. Daarna ging het hard. In 2012 haalde ze goud met ‘Next to me’, een jaar later was ‘Read All About It, Part III’ en ook de samenwerking met Labyrinth voor ‘Beneath your beautiful’ goed voor goud of 10.000 verkochte singles. Sinds eind vorig jaar heeft ze haar tweede album ‘Long live the angels’ uit. Maar die moeilijke tweede heeft het blijkbaar een stuk lastiger om kopers te vinden. En dat terwijl haar debuut ‘Our Version of Events’ in Groot-Brittannië meer dan 62 weken in de top tien stond en daarmee een record van The Beatles brak.

Schaakbord
Een uur een vijfendertig minuten zou het optreden van Sandé duren dat stipt om negen uur begon. Drie toetsenisten heeft ze mee, een drummer en drie backings, waarvan twee vrouwen en een man. Ze staan allemaal op de vloer van het podium dat deels een schaakbord vormt. Sandé is hoogstwaarschijnlijk de koningin, hoewel ze tijdens het optreden haar muzikanten ook even hun momentje gunt zoals in ‘Happen’ waarbij de gitarist op elektrische gitaar een solo kreeg, de sound van het nummer daarna volledig opentrok en het vuur in de visuals aangewakkerd werd zodat er meer en hevigere gensters te zien waren op het doek achteraan het podium. 

Covers
Sandé liet enkele van haar nummers even overgaan in een cover om na een tijdje terug bij haar song te komen. Het was het geval bij een uitermate zwak ‘Free’ (en nummer van Rudimental waar ze de lyrics voor verzorgde) waarbij ze het woord uit de titel zo vaak herhaalde in de zang dat het wel erg saai werd. Even integreerde ze dan ook Rozalla’s ‘Everybody’s free’ in het nummer, en dat was absoluut nodig om de aandacht van haar fans - ‘all wonderful people’ – en ons bij de song te houden. Haar backings integreerden ‘Don’t you worry ‘bout a thing’ van Stevie Wonder dat de pas overleden Al Jarreau in 1995 nog live coverde op de Night of the Proms in ‘Highs & Lows’. Een prachtig gebaar was dat. We moeten daar niet flauw om doen, daar scoor je punten mee bij critici als wij.

Aarzelende start
Niet dat Emeli Sandé sterk uit de startblokken kwam, integendeel. Sandé mocht dan wel goed bij stem zijn, ze bracht in het eerste deel een aantal nummers die gewoon niet sterk genoeg zijn: ‘Free’ en ‘Just a little bit longer’ zijn daar een aantal voorbeelden van. Songs die erg repetitief zijn en eerder op een ritme geschreven lijken, en in mindere mate op lyrics. Na de gitaarsong ‘Tenderly’, dat voorzien werd van rode belichting, schreven we immers in onze notities: ‘sterke stem, alleen de nieuwe nummers zijn gewoon minder.’ Bij de start van ‘Give Me Something‘ ging ze even de mist in. Het gevolg van een timingprobleem tussen haar en haar gitarist. Dat de Schotse een breed register heeft, liet ze al horen bij openingsnummer ‘Selah’ waar ze de lage regionen van haar stem opzoekt terwijl ze bij andere nummers net in de hoogte gaat met haar stem.

Sterk midden en einde
‘Every single little piece’ behoort misschien wel tot het betere werk uit de nieuwe plaat. Het publiek klapt het nummer mee in de handen. Sandé legt het vakkundig, enkel begeleid door piano neer. Sneu is het wel dat de koperblazers uit ‘Heaven’, tweede op de set, uit een doosje komen. Hier hadden we op zijn minst echte koperblazers verwacht. ‘My kind of love’ antwoordt het publiek telkens wanneer de singer-songwriter ‘That’s when you feel’ uit dat respectievelijke nummer zingt. Het is een van de eerste hoogtepunten van de avond.’ Hurts’ visueel voorzien van stormbeelden, met dreigende wolken, onweer en het oog van een storm wordt gevolgd door ‘Breathing underwater’ waarbij opnieuw wolkenpartijen te zien zijn. De storm is gaan liggen wat de dertigjarige zangeres ook in het nummer zingt ‘And it‘s safe to say the storms gone away’.

Eerste arenashow
Met een van de absolute hoogtepunten van de avond ‘Beneath Your Beautiful’, begeleid door en in duet gezongen met haar gitarist, ‘Clown’ waarbij ze zich zelf begeleidt aan de buffetpiano en ‘Somebody’ ontvangt ze steeds een open doekje van haar publiek. De eerste twee songs zingen de fans ook erg mooi mee. En ook de laatste drie nummers, ook al zijn er geen echte kopers te horen bij ‘Highs & Lows’ zijn een schot in de roos met als kers op de taart een percussief ‘Next to me’ dat in een ander jasje was gestoken – toch wel wat bevreemdend altijd om een hit op die manier live te horen - en ‘Read All About It, Part III’ dat klein opende, waarbij Emeli Sandé enkel begeleid werd door de piano, de song opentrok via de basdrum halfweg en het nummer vervolgens mooi volgens het boekje terug werd neergelegd door Sandé en de toetsenist. Daarbij liet ze het publiek ook fraai meezingen en bewezen de ‘oh’s’ uit het nummer die de fans stevig meezongen, dat Emeli Sandé haar plaats verdient in arena’s. Het was trouwens haar eerste arenashow in ons land.

Kortom: Emeli Sandé bewees dat je niet over showelementen als een overhellende stoel of een B-podium dat op het einde een groot voetbadje wordt, moet beschikken om een sterk optreden neer te zetten. Een dijk van een stem, een aantal erg sterke songs en een goeie band volstaan.

< Bert Hertogs >

Op 8 juli 2017 treedt Emeli Sandé tussen 21u en 22u15 op Werchter Boutique op. Er zijn nog tickets beschikbaar voor dat festival.

De setlist:

  1. Selah
  2. Heaven
  3. Wonder
  4. Tenderly
  5. Free (met stukje ‘Everybody’s Free’ van Rozalla)
  6. Give Me Something
  7. Just a little bit longer
  8. Every Single Little Piece
  9. My Kind of Love
  10. Hurts
  11. Breathing Underwater
  12. Happen
  13. Beneath Your Beautiful
  14. Clown
  15. Somebody
  16. Babe
  17. Highs & Lows (met stukje ‘Don’t you worry ‘bout a thing’ van Stevie Wonder)
  18. Next To me

Bis:

  1. Read All About It, Part III


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter