Uit een groot oog waarin de visuals te zien waren, kwam Katy Perry op de Pyramid Stage van Glastonbury Festival. Ook dat oog, dat deels naar Egypte refereert, had ze op een print op haar one size aan. Ook haar oorbellen waren voor de gelegenheid in de vorm van – u raadt het al – een oog. Verder droeg de artieste een paarse pet en engelenvleugeltjes. Om het helemaal kitscherig te maken had ze een gouden micro in haar hand. Toch bracht ze in het VK lang geen optreden dat oogverblindend was, laat staan dat het muzikaal een hoogvlieger zou geweest zijn.
‘Do you want me? Come on you fucking...!’ vloekte ze al tijdens opener ‘Hey hey hey’. Perry, met neuspiercing en tegenwoordig spierwit kort kapsel opende met minder gekende nummers uit haar recentste plaat ‘Witness’, trok daarvoor meteen de visuele kaart en zag dat de songs die weinig hitpotentieel in zich hebben nauwelijks meegekeeld werden. Bij ‘Chained to the rhythm’ zagen we haar danseressen in zilvergrijs met een oude tv als masker, bij ‘Teenage girl’ met roze pompons. Katy Perry maakte contact met het publiek en zei dat ze iedereen kon zien, ook de man van de security in groene neon naast de blauwe vlag met de X (waarbij de zangeres duidelijk aantoonde dat ze niet eens wist dat het de Schotse vlag was). Het werd er niet veel beter op toen ze verwees naar oranje vlaggen waar volgens haar wellicht de hotels zijn en het publiek slaapt. ‘Ik zal er later zijn.’ voegde ze eraan toe. Tenzij we ons vergissen, kampeert het merendeel van de toeschouwers van Glastonbury op de festivalsite zelf.
Bij ‘Witness’ hield ze even de cameralens opzij vast. Het nummer eindigde met synths en gefluit. Maar Perry wist maar al te goed dat de fans gekomen waren voor de klassiekers. ‘Teenage dream’ was het eerste hitje dat ze afvuurde op het festivalterrein. Eigen aan Perry is dat ze een behoorlijk frêle stem heeft, waarbij links en rechts gehijg te horen is én waarbij ze ook wel eens de mist ingaat. Katy Perry kan je dus bezwaarlijk een goeie live performer noemen omdat ze vocaal wel eens de mist ingaat en een weinig krachtige zangstem heeft.
Perry voelde al bij de start van haar optreden aan dat het publiek lang niet vanaf de eerste noot mee was in haar show en het veelkleurige universum dat ze probeerde op te trekken. ‘Teenage dream’ ging in één beweging over in ‘Firework’ waarbij de danseressen zich verzamelden in het midden en Perry vanuit de roze pompons verscheen. Ook vuurwerk werd afgeschoten aan het hoofdpodium. De handen van het publiek gingen de lucht in, voor het eerst zagen we de fans volop feesten. Perry richtte de micro ook naar het publiek waarbij de toeschouwers het nummer even alleen mochten zingen. ‘Firework’ eindigde met roze confetti en ging meteen over in de synthpartij van ‘Dark horse’. Deze keer hadden haar danseressen levensgrote rode lippen op hun hoofd met tussen die lippen een oogbal (die refereren naar de hoes van ‘Witness’). De elektrische gitaar mocht soleren op ‘E.T.’ dat het einde betekende van een medley aan hits. Ook later bij ‘I kissed a girl’ mocht het instrument even naar de voorgrond treden en haar popnummers wat meer body geven.
‘I’ve lost my shoes in a mosh pit. I started a mosh pit at festivals.’ zegt ze over haar eigen festivalervaringen als toeschouwer. Met ‘Nothing is promised’, refereert ze even naar ‘de grote’ Rihanna. Het akoestische ‘Thinking of you’ dat ze begeleidt op akoestische gitaar, draagt ze op aan haar KatyCats, haar fans. Zelf is ze fan van katten omdat ze onafhankelijk zijn, laat ze optekenen. Hoewel ze het er goed vanaf brengt tijdens de vocale uithalen van ‘Thinking of you’ wordt het live een van de dipjes van het optreden.
Katy Perry dacht verder dat het deze keer droog was in Glastonbury en dat wel eens met haar komst te maken kon hebben vermits ze van Californië is. Haar danseressen, deze keer met grote roze bloembladeren op hun hoofd, kwamen opnieuw het podium op bij ‘California Gurls’ dat meteen overging in ‘I kissed a girl’ waarbij Perry op een sofa plaatsnam in de vorm van twee rode lippen om niet veel later erop te springen. Na ‘Swish swish’ sloot Perry haar set af met ‘Roar’ dat startte met een stukje ‘Hard knock life’. Tijdens die afsluiter dook de Amerikaanse de frontstage in en crowdsurfte ze even terwijl de gele confetti neerdwarrelde.
Conclusie: als er iets vooral opviel op Glastonbury dan was het wel dat Katy Perry’s popdeuntjes daar wel erg licht uitvielen tussen zes en zeven lokale tijd. We werden er koud noch warm van.
< Bert Hertogs >
De setlist:
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
24APR
Pommelien Thijs
Sportpaleis Merksem
23APR
Pommelien Thijs
Sportpaleis Merksem
08OCT
OneRepublic
Lotto Arena Merksem
14MAY
Tate McRae
Sportpaleis Merksem
02DEC
Sabaton
Sportpaleis Merksem
05MAR
Helmut Lotti
Stadsschouwburg Antwerpen
10DEC
25 Jaar De Laatse Showband
Stadsschouwburg Antwerpen
11APR
Best wel jammer als je hier niet bij bent
DE Studio Antwerpen
22NOV
Faithless
Lotto Arena Merksem
23NOV
Hans Klok
Stadsschouwburg Antwerpen
23NOV
Lampje
CC Brasschaat
26NOV
Gruis/Aan de twijfel
CC Sint-Niklaas
29NOV
Bart Peeters Deluxe 2024
Lotto Arena Merksem
30NOV
De vier seizoenen
deSingel Antwerpen
30NOV
PUPPY/POPPY
HetPaleis
18NOV
Paul Delvaux en zijn universum ★★★★1/2
La Boverie Luik
17NOV
Sister Act ★★★★1/2
Nieuwe Luxor Theater Rotterdam
15NOV
Herman van Veen - 60 jaar op de planken ★★★★1/2
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
15NOV
Gladiator II ★★★★
Kinepolis Antwerpen
10NOV
Freedom Forever ★★★★1/2
Lotto Arena Merksem
9NOV
Christoff 3.0 XXL ★★★1/2
Lotto Arena Merksem
8NOV
Belle Perez - 25 Jaar Hits ★★★★★
Lotto Arena Merksem