PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie The Little Mermaid

zondag 17 december 2017Flanders Expo Gent

The
Foto: Marmalade

Een in vele opzichten vernieuwende musical. Dat levert regisseur Frank Van Laecke af met Disney’s The Little Mermaid. Niet in het minst op vlak van adembenemende kledij die van de hand is van Cocky Van Huijkelom en die zich moeiteloos kan meten met Cirque du Soleilkwaliteit. Ook op technisch vlak is de productie erg modern. Zo zien we Ariel de pauze in vliegen over het publiek (er komt ook een vleugje luchtacrobatie aan te pas met het ensemble ook), zijn er fonteinen in het podium verwerkt, is er een onwaarschijnlijk straffe onweersscène met echte regen waarbij de boot van prins Erik op het podium simultaan vergaat in combinatie met de visuals op het grote ledscherm achteraan – een knap huwelijk van Prismax, Painting with light en Pixelscreen is dat – worden er bellen het publiek in geblazen en is er confetti bij ‘Diep in de zee’. Maar ook inhoudelijk heeft de regisseur deze Disneyklassieker aan de huidige tijd durven updaten. Zo huwelijkt koning Triton zijn jongste dochter Ariel niet uit aan prins Erik: “Mijn zegen? Ariel kan zelf wel beslissen.” klinkt het dan ook beslist uit de mond van Hans Peter Janssens. The Little Mermaid is dan ook een coming of age verhaal van een meisje dat volwassen wordt, die het meermin zijn wil inruilen voor een leven tussen de mensen, die haar dromen achterna gaat, haar hart laat spreken ook al is er ‘verboden’ liefde in het spel. Ze voelt zich ook niet passen tussen al de rest. Prins Erik is dan weer van zijn kant op zoek naar een meisje dat zorgeloos en bruisend is als de zee...

Sterrencast speelt sterren van de hemel
Al bij de allereerste aankondiging van productiehuis Marmalade viel op dat The Little Mermaid een sterrencast bij elkaar wist te sprokkelen, niet in het minst ook omdat er ook gevestigde waarden in de bijrollen zitten. Nordin De Moor (gisteren nog in Chaplin en The Rocky Horror Show nu als slang Slijmbal naast Jan Schepens als Slijmbol), Ivan Pecnik als Chef Louis die pas in het tweede deel als kok van Prins Erik aan de bak komt en daar vis serveert in het nummer ‘Les Poissons’. Frank Hoelen speelt op zijn beurt Grimbert, de voogd van prins Erik. Diametraal tegenover elkaar staan de klasbakken Hans Peter Janssens als Koning Triton en Anne Mie Gils als Ursula, respectievelijk de vader en tante van Ariel. Wat die twee ook doen op het podium, telkens staan ze garant voor kwaliteit en topprestaties. Ook in the Little Mermaid is het niet anders. Marc Lauwrys mag doen waar ie al jaren sterk in is, een humoristische rol spelen als de meeuw Jutter in deze productie. Kobe Van Herwegen heeft dan weer zijn rol als Pumbaa in die andere Disneyklassieker The Lion King, die nog steeds in Scheveningen opgevoerd wordt, ingeruild voor die van de krab Sebastiaan en krijgt daarmee met ‘Kus haar dan’ en de grootste hit ‘Diep in de zee’ een cadeau van formaat.

Vers talent
In de hoofdrollen zien we vers en nieuw talent van eigen bodem dat bewijst dat een jonge generatie een musical kan dragen: een verrukkelijke Ianthe Tavernier als Ariel die met stip als dé musicalrevelatie van het jaar beschouwd mag worden, nadat ze als 9-jarige de kleine Cosette speelde in Les Misérables en onder andere ook al understudy was voor Glinda in Wicked. Zij combineert daarnaast ook nog eens deze drukke periode als hoofdrolspeelster met haar deelname aan het tv programma Steracteur Sterartiest en misschien wel mede door haar erg drukke agenda zit ze nu op de pijnbank naast Tinne Oltmans. Ianthes frêle klassiek geschoolde stem past als gegoten bij een wondermooi ‘Daar ligt mijn hart’ dat naast ‘Ik wou maar’ tekent voor dé kippenvelmomenten uit deze voorstelling. Ze mag ook breed haar talent tonen, van zwemmend zweven over het publiek, tot voor het eerst op beide benen (letterlijk en figuurlijk) leren staan. Qua spel zet ze dat allemaal erg geloofwaardig neer. Chapeau.

Geen live orkest
Juan Gerlo hangt de elektrische gitaar van Ghost Rockers tijdelijk even aan de haak om de rol van prins Erik te spelen en zet die degelijk neer tijdens ‘Zonder woorden’ en ‘Haar stem’. Terwijl heel wat Vlaamse musicalproducties in het verleden vooral opvielen omdat er minstens één of meerdere acteurs (vaak omdat ze enkel omwille van hun BV-schap gecast werden) vocaal door de mand vielen, moet gezegd dat het zangniveau in The Little Mermaid hoog is én er niets op af te dingen valt op de geleverde prestaties. Integendeel, de stemmen van Juan en Ianthe blenden perfect en wanneer Ianthe, Juan, Hans Peter en Kobe samen zingen in de reprise van ‘Ik wou maar’ zetten ze een prestatie in het tweede deel neer om duimen en vingers bij af te likken. De musical heeft weliswaar geen live orkest in Gent. The Little Mermaid kiest voor live on tape. In zekere zin is dat jammer aangezien een full live musical altijd net dat ietsjes méér heeft. Maar dat is detailkritiek.

Taalhumor
The Little Mermaid zit vol taalhumor met dank aan Jelle Cleymans die instond voor de adaptatie van het script. Zo horen we onder andere ‘dat er ook enkele bakvissen in de school zitten’ en ‘Pubers: geef ze een vin en ze pakken je staart’, voelt er iemand al nattigheid, is er iets met Ariel niet in de haak, is het hele feest in het water gevallen (omdat Ariel te laat komt wanneer het haar solo is), wordt het onderwaterschoonheidssalon waar de zes zussen van Ariel klant zijn omgedoopt tot ‘beauty sea-lon’, vreest Sebastiaan dat zijn ogen uitgekrabd gaan worden als koning Triton te horen krijgt wat er met zijn dochter gebeurd is, zegt Prins Erik omdat Ariel geen woord tegen hem zegt: ‘We zijn allebei als vissen op het droge.’, mag Jutter van ‘voor eeuwig en altijd’ zijn versie ‘voor meeuwig en altijd’ laten horen, en stelt Ursula aan Koning Triton voor om met hem in zee te gaan waarop ie zijn macht aan haar afstaat zodat ie zijn docher kan terugkrijgen. Maar zoals Ursula in het tweede bedrijf al vreesde, wordt het werkelijkheid: niet de ware liefde, wel puberhormonen zijn sterker dan haar magische krachten.

The Little Mermaid is nu al verlengd tot 7 januari 2018. En terecht. Dit is met stip dé familiemusical bij uitstek van het eindejaar die u en uw gezin gezien moet hebben. 

< Bert Hertogs > 

De songlist:
Deel 1:
Ouverture
Het bovenland (Ariel)
De duistere diepte benee (Prins Erik, Grimbert, zeelieden)
Dochters van Triton (zeezusjes)
Ik wou maar (Koning Triton)
Pappies kleine meisje (Ursula, Slijmbal, Slijmbol)
Daar ligt mijn hart + reprise (Ariel)
Ze is verliefd (zeezusjes + Botje)
Haar stem (Prins Erik)
Diep in de zee (Sebastiaan, zeedieren)
Ik wou maar (Ariel)
Lief kind (Slijmbol, Slijmbal)
Ja, het leven is zwaar (Ursula)

Deel 2:
Entr’acte
Pozetieverik (Jutter)
Mooier dan in mijn mooiste droom (Ariel, kamermeisjes, Grimbert)
Les Poissons (Chef Louis)
Zonder woorden (prins Erik)
Pappies kleine meisje reprise (Ursula, Slijmbol, Slijmbal)
Kus haar dan (Sebastiaan)
Ik wou maar (Koning Triton, Sebastiaan, Ariel, prins Erik)
Het concours (Grimbert en prinsessen)
Ja het leven is zwaar reprise (Ursula)
Finale Ultimo (koning Triton, Ariel, Prins Erik, ensemble)


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter