PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Grand cru-jaar voor zalen Sportpaleisgroep

vrijdag 05 januari 2018


Grand

Grand cru-jaar voor zalen Sportpaleisgroep. Live Nation Belgium domineert meer dan ooit.

2017 was een topjaar voor de zalen van de Sportpaleisgroep. Dat blijkt uit de cijfers die vakblad Pollstar publiceerde.

(lees verder onder grafiek)

Het Antwerps Sportpaleis verkocht maar liefst 624.739 concerttickets, goed voor een stijging van 80,34% ten opzichte van 2016 (toen verkochten Jan en Jan er 346.415) en weet daarmee opnieuw aan te sluiten met de cijfers van de Ziggo Dome in Amsterdam. Ook de Stadsschouwburg Antwerpen deed het zeer goed en groeide met 30,37% van 90.986 verkochte tickets in 2016 naar 118.618 concerttickets in 2017. 2016 was hét jaar van de Lotto Arena met zeer veel uitverkochte shows van K3 waarbij de oude K3 de fakkel doorgaf aan de nieuwe. De Antwerpse zaal verkocht 176.334 concertickets vorig jaar wat een daling van 34,47% betekent tegenover het uitzonderlijke jaar 2016 toen het er 269.094 waren. Toch is het het derde beste jaar (tussen 2011 en 2017) qua ticketverkoop voor deze zaal en liggen de resultaten van 2017 in lijn met andere normale jaren. Ter vergelijking: in Nederland zakte Afas Live met 15%. Daar zagen ze hun ticketverkoop terugvallen van 305.110 stuks in 2016 naar 257.213 exemplaren vorig jaar. De Ziggo Dome, die vergelijkbaar is qua capaciteit met het Antwerps Sportpaleis groeide slechts 1,13% (666.033 verkochte concerttickets in 2017 tegenover 658.572 in 2016)

Ook in Gent gaat het goed met de Sportpaleisgroep. Capitole Gent verkocht 100.071 concerttickets vorig jaar terwijl dat er een jaar eerder nog 62.902 waren. Goed voor een groei van 59,09%.

Een gemengd beeld levert Hasselt op. Het Ethias Theater groeide met 57,63% verkochte concerttickets van 40.256 in 2016 naar 63.457 vorig jaar. Maar de Ethias Arena incasseerde wel een daling van bijna 45%. In 2016 gingen er 145.840 concerttickets over de toonbank, in 2017 nog 80.658.

Maar de strafste score zet de groep neer in Brussel met een groei van 121,23% voor Vorst Nationaal. 341.959 concerttickets werden er in 2017 aan de man gebracht tegenover 154.570 het jaar ervoor. De AB (Grote Zaal + Club) die geen deel uitmaakt van de Sportpaleisgroep gaat licht achteruit. Bijna 3% minder concerttickets verkochten ze aan de Anspachlaan. 248.593 tickets verkocht men er vorig jaar tegenover 256.190 in 2016 om precies te zijn. De AB haalt bijna constant rond het kwart miljoen verkochte concerttickets op jaarbasis en hun cijfers blijken vergeleken over verschillende jaren heen een zeer stabiel en constant beeld op te leveren.

Promoters
Dat is niet het geval bij sommige promoters. Greenhouse Talent verkocht vorig jaar bijna 32% minder concerttickets dan in 2016. 268.773 wist het er aan de man te brengen, goed voor een 63ste plaats in de top 100 van best verkopende promoters in 2017. In 2016 waren dat er nog 395.135 en haalde het Gentse bedrijf een 44ste stek. Ook Studio 100 verkocht heel wat minder concerttickets in 2017. Een daling van 22,17% tekende het bedrijf in Schelle op. In 2017 haalde het de 69ste plaats met 257.894 verkochte concerttickets. In 2016 waren dat er nog 331.369 en stond het bedrijf op plek 55.

Outdoor stadia en festivalsites
Voor het Kon. Boudewijnstadion in Brussel werden er vorig jaar 152.440 concerttickets verkocht. Goed voor de 29ste plaats in de top 100 van outdoor stadia/festival sites. Het festivalpark in Werchter wist 146.011 concerttickets te verkopen, goed voor de 33ste plaats. Ter vergelijking: de Amsterdam Arena staat op de vierde plaats in die lijst met 427.236 verkochte concerttickets, het Goffertpark in Nijmegen met 125.771 stuks op plaats 46 en Megaland, Landgraaf op plek 80 met 90.000 verkochte concerttickets.

Coldplay wist 100.489 tickets te verkopen voor de twee optredens in het Kon. Boudewijnstadion in Brussel. Goed voor een omzet van $8,686,697 (7.755.633 euro) en de 31ste plaats in de top 100 van International Box Office. U2 dat in datzelfde stadion optrad voor 51.951 man, was goed voor een omzet van $ 5,980,683 (5.081.855 euro) of plaats 69 in de top 100 van International Box Office. Met 58.011 verkochte tickets was TW Classic 2017 met Guns N' Roses als headliner goed voor een omzet van $5,937,144 (5.300.785 euro) wat het festival een 71ste plaats oplevert in die lijst.

K3 stond in 2016 met 273.925 verkochte concerttickets op 92 in de Top 100 Tours lijst. Hanne, Klaasje en Marthe halen dit jaar deze top 100 niet. De top 10 van 2017 ziet er zo uit:

  1. U2 – 2.713.136 concerttickets

  2. Guns N' Roses – 2.679.962 concerttickets

  3. “ Disney On Ice” – 2.292.573 tickets

  4. Coldplay – 2.193.213 concerttickets

  5. Bruno Mars – 1.990.591 concerttickets

  6. Depeche Mode – 1.661.471 concerttickets

  7. Ed Sheeran – 1.408.681 concerttickets

  8. Metallica – 1.303.874 concerttickets

  9. “ World Wrestling Entertainment” – 1.077.424 tickets

  10. Justin Bieber – 1.043.839 concerttickets

< Bert Hertogs >

De auteur is hoofdredacteur van Concertnews.be


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter