Deze maand studeert ze af aan de Musikhochschule van Hamburg: de Russische pianiste Anna Vinnitskaya. Het programma van haar concertexamen bracht ze alvast mee naar deSingel. Het talrijk opgekomen publiek mocht genieten van haar virtuositeit, haar (over het algemeen) zachte aanslaan van haar pianotoetsen, de expressie in handen en op gezicht, en de vele nuances die ze in haar interpretaties legde. De 26-jarige bracht werken van Ravel en Schumann.
Beginnen deed ze met Miroirs, ongetwijfeld een meesterwerk van de Franse componist. Het werk bestaat uit 5 delen, dat elk werd opgedragen aan een kunstenaar die Ravel bewonderde. Noctuelles droeg hij op aan dichter Léon-Paul Fargue, Oiseaux Tristes voor pianist Riccardo Viñes, Une baraque sur l’Océan voor schilder Paul Sordes, Alborada del gracioso voor musicoloog Calvocoressi en La Vallée des Chloches tenslotte voor componist Maurice Delage.
De vijf bewegingen geven al meteen weer naar waar het ganse concert toeging: van intens en levendig naar rustig, beheerst en timide. Verstijfde merels op een bloedhete zomerdag was de inspiratie voor de componist om “Oiseaux tristes” te schrijven. De daaropvolgende beweging liet weinig tot de verbeelding. De dynamische, glijdende en golvende bewegingen stellen rollende golven voor. De vierde beweging heeft Spaans temperament in zich. Meer staccato dus en met wat een passie speelde Vinnitskaya deze “Alborada del gracioso”!
De winnares van de Koningin Elisabethwedstrijd voor piano in 2007, koos om haar kleurdoos volledig open te gooien. Ruim een uur en een kwartier bracht ze een rijk kleurpalet aan beelden, emoties, en nuances. De laatste beweging van Miroirs is een stuk ingetogener en gold als perfecte overgang naar “Pavane pour une infante défunte”, dat lieflijk eenvoudig en klein gehouden werd, maar ook een naar het einde wat plechtstatige indruk achterliet. Hoewel Ravel het nog in 1909 orchestreerde, koelde zijn liefde voor zijn zelfgecomponeerd stuk behoorlijk af omdat het publiek hem teveel linkte met “Pavane pour une infante défunte”, terwijl hij zoveel meer dan dat nummer alleen geschreven had.
Met het wat berekende, klassiek gesneden drieluik van de Sonatine in fis, sloot Vinnitskaya haar Ravelreeks af. De laatste beweging, Animé, was veruit de levendigste van de drie. Het heeft zijn naam niet gestolen.
Vinnitskaya zat helemaal op een wolk na de pauze toen ze Schumanns Kreisleriana, opus 16. aansneed. De Duitser componeerde het werk in 1838. Het is gebaseerd op Hoffmans reeks van dertien vertellingen over de krankzinnige kapelmeester Johannes Kreisler. Schumann komt veel minder berekend over als romanticus. Met een stroom aan impulsiviteit begint het werk. Ook hier kan de Russische volop haar vakmanschap tonen met uitzinnige passages in de derde beweging, die niet voor niets “zeer ophitsend” heet. Tijdens de laatste beweging wordt de melodie eerst door de rechterhand gespeeld, waarna de linkerhand het even overneemt. Deze speelse beweging is overduidelijk rond een melodie gebouwd die af en toe hernomen wordt.
Mochten we in de eindjury zitten van Anna Vinnitskaya’s eindexamen dan was ze met glans geslaagd. Ook haar bis, een beweging uit Debussy’s eerste boek Images, speelde ze op zo’n geniale en spontane manier dat ze een ferme indruk naliet. We hebben een fijne avond gehad. Maar of de man die bij aanvang van het optreden tegen zijn vrouw zei dat Vinnitskaya een “ferme madam” is, verwijzend naar de foto’s in het programmaboekje, dat ook had, weten we niet. Hij kreeg toen alvast een bliksemschicht uit de ogen van zijn vrouw toegeworpen…
< Bert Hertogs >
Ravel
Miroirs
Noctuelles
Oiseaux Tristes voor
Une baraque sur l’Océan
Alborada del gracioso
La Vallée des Chloches
Pavane pour une infante défunte
Sonatine in fis
Modéré
Mouvement de Menuet
Animé
Schumann, Kreisleriana, opus 16.
Aüßerst bewegt
Sehr innig
Sehr aufgeregt
Sehr langsam
Sehr rasch
Schnell und spielend
Bis:
Debussy – Mouvement (uit Images I)
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
21NOV
Night of the Proms 40 jaar
Sportpaleis Merksem
15NOV
Jan Smit Live in het Sportpaleis 2025
Sportpaleis Merksem
24APR
Pommelien Thijs
Sportpaleis Merksem
23APR
Pommelien Thijs
Sportpaleis Merksem
08OCT
OneRepublic
Lotto Arena Merksem
14MAY
Tate McRae
Sportpaleis Merksem
02DEC
Sabaton
Sportpaleis Merksem
26NOV
Gruis/Aan de twijfel
CC Sint-Niklaas
29NOV
Bart Peeters Deluxe 2024
Lotto Arena Merksem
30NOV
De vier seizoenen
deSingel Antwerpen
30NOV
PUPPY/POPPY
HetPaleis
01DEC
Max Richter World Tour
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
03DEC
Faust
CC Schoten
23NOV
Hans Klok - Face The Future: A Magical Journey Through Time ★★★★1/2
Stadsschouwburg Antwerpen
18NOV
Paul Delvaux en zijn universum ★★★★1/2
La Boverie Luik
17NOV
Sister Act ★★★★1/2
Nieuwe Luxor Theater Rotterdam
15NOV
Herman van Veen - 60 jaar op de planken ★★★★1/2
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
15NOV
Gladiator II ★★★★
Kinepolis Antwerpen
10NOV
Freedom Forever ★★★★1/2
Lotto Arena Merksem
9NOV
Christoff 3.0 XXL ★★★1/2
Lotto Arena Merksem