PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Youp Van ’t Hek en Lotte Horlings - Omdat de nacht

dinsdag 16 maart 2010Arenbergschouwburg Antwerpen

Youp

“Het leven is onzin, totaal gelul” met deze uitspraak van Youp Van ’t Hek kan je het hoofdthema van de voorstelling “Omdat de nacht” het  makkelijkst samenvatten. Youp Van ’t Hek heeft al jaren de reputatie een voortreffelijk cabaretier te zijn die onverbloemd zijn publiek een spiegel durft voor te houden door de pijnpunten van de maatschappij scherp uit te vergroten.  Ook deze keer stelde hij zijn publiek niet teleur. In zijn kenmerkende snelle stijl en met een taalgebruik dat niet bestemd was voor jonge oortjes of gevoelige zieltjes wist hij ook nu zijn publiek hartelijk te entertainen.

De rode draad van deze voorstelling is het verhaal van Erik. Erik is een man uit een nieuwbouwwijk in Amsterdam die is uitgekeken op zijn saaie kantoorbaan en zijn echtgenote. Wanneer er ter gelegenheid van zijn 26 jaar  dienst bij de firma een surpriseparty wordt gehouden, heeft hij plots genoeg van al die onzin. Hij vlucht weg van zijn eigen feest en dwaalt door het bos op zoek naar de bron van de hemelse klanken die hij hoort. Hij volgt de lichtjes in het bos en komt bij een huisje waar een mooie, jonge vrouw hem uitnodigt om “een tas koffie te komen drinken”.

Het verhaal van Erik is slechts de lijm waarmee Youp Van ’t Hek zijn ongezouten kritiek op de consumptiemaatschappij met al haar excessen aan mekaar hecht. Thema’s als de verrechtsing van de maatschappij, facelifts, hydraterende huidcrème, het koningshuis, de kortzichtigheid van de media, overconsumptie, file, bedrog, burn-out, Tiger Woods, … moesten er allemaal aan geloven. Vooral in het eerste deel deed hij de moeite om de grappen uit de conference over de Nederlandse politiek te vertalen naar hun Belgische tegenhangers. De herkenbaarheid van de verschillende situaties was groot en het publiek genoot met volle teugen.

Alle vertrouwde elementen die je in een show van Youp Van ’t Hek zou verwachten, zaten ook in “Omdat de nacht”: het hoge tempo van de voorstelling, veelvuldig gebruik van de woorden neuken, kut, pijpen, …  , het intensieve, bijna zenuwachtige acteren,enkele stevige oneliners zoals: “Weet je wat een burn-out is? Je crematie!”, het spelen met het genre “cabaret” en een gezonde dosis zelfspot. Uiteraard mochten er ook in deze conference geen liedjes ontbreken.

Omdat Youp Van ’t Hek niet echt een zanger is en dat zelf ook toegaf, had hij zich voor de gelegenheid laten bijstaan door Lotte Horlings. Hoewel haar naam mee in grote letters op de affiche stond, bleef haar rol vrij beperkt. Ze vervulde eigenlijk de rol van achtergrondzangeres en bij de meeste liedjes diende haar stem enkel ter ondersteuning van het refrein. Alleen in “Ik zit in miljoenen hoofden” mocht ze iets meer van zich laten horen. Vocaal en instrumentaal zijn de liedjes niet slecht, maar zeker geen hoogvliegers. Binnen het kader van de voorstelling was het vooral om de teksten te doen en die misten dan ook hun doel niet.

Het was niet verwonderlijk dat de 5 voorstellingen in Antwerpen allemaal uitverkocht waren. Van ‘t Hek bracht weer een cabaretje volgens de regels van de kunst. “Omdat de nacht” van Youp Van ‘t Hek zal waarschijnlijk de wereld niet veranderen, maar zette het publiek af en toe wel aan tot kritische reflectie. Of zoals de cabaretier het zelf zei: “Hoe dichter het bij de waarheid is, hoe harder ik er om kan lachen.” En er werd gelachen, veel en hard gelachen.

< Sascha Siereveld >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter