PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Waarom belastinggeld blijven pompen in de AB?

maandag 06 april 2020


Waarom

In een open brief aan de lidstaten en EU instellingen roepen bijna 40 pan-Europese muziekorganisaties, waaronder de AB, de noodtoestand uit. Volgens deze spelers zullen de gevolgen van de coronacrisis nog tot in 2021 te voelen zijn in de manier waarop het muziekecosysteem functioneert.

Verder hebben de ondertekenaars het over een schrijnende situatie waarbij ze naast de noodtoestand ook een oproep doen voor “duurzame overheidssteun en een structureel beleid op EU-, nationaal, regionaal en lokaal niveau om het muziekecosysteem te consolideren en het weer in al zijn diversiteit te laten gedijen.”       

Concreet wil men:

- Een aanzienlijke verhoging van de budgetten voor cultuur op nationaal en Europees vlak en dus ook voor muziek.
- Structurele fondsen om de schade op korte termijn te compenseren.

De brief eindigt dat cultuur als prioritaire sector erkend moet worden.

Bert Hertogs, hoofdredacteur van Concertnews.be reageert in eigen naam:

Ik heb moeite met de toon van de open brief die erg fatalistisch overkomt en alle hoop vestigt op de overheden. Ik had van deze sector meer en beter verwacht. Creatievere voorstellen om maar iets te zeggen maar vooral ook de volwassenheid om in eigen boezem te kijken. Dat mis ik.

Ik blijf van mening dat sommige spelers, zoals de Ancienne Belgique, perfect hun werk kunnen voortzetten als niet-gesubsidieerde instelling. Het is geen geheim dat de Sportpaleisgroep (die thans onder Live Nation valt) eerder al interesse toonde in een zaal met een maximumcapaciteit van 2.000 toeschouwers in Brussel. Samen met de Botanique stelde de groep zich in 2016 namelijk kandidaat om het Koninklijk Circus uit te baten. Ervan uitgaande dat de Sportpaleisgroep nog steeds interesse heeft in zo’n exploitatie lijkt de AB verkopen niet meer dan een logische keuze. In plaats van de schatkist wat te kosten, kan het zo zelfs wat opbrengen. Met het geld kunnen dan andere niet-commerciële culturele spelers ondersteund worden. En indien een verkoop niet mogelijk zou blijken, waarom wordt de piste van een privaat-publieke samenwerking om maar iets te zeggen niet onderzocht? Een piste die voor een win-winsituatie kan zorgen voor de twee partijen ...

Laten we van deze coronacrisis meteen een opportuniteit maken om de zaken uit het verleden eens goed tegen het licht te houden en ons af te vragen of en in welke mate het zinvol is om gewoon door te blijven doen zoals we altijd al bezig waren. Laten we op zijn minst een poging doen om ons heruit te vinden, als mens, bedrijven, overheden, en maatschappij. Laten we het debat voeren zoals dat gevoerd dient te worden en daar de tijd voor nemen.

Dat de commerciële sector zichzelf redt, de gesubsidieerde die eigenlijk commercieel denkt en handelt eindelijk eens op eigen benen leert staan zonder die zoveelste pijnlijke smeekbede aan de subsidiënten, en die culturele vormen die kwalitatief zijn maar een beperkt publiek bereiken ten volle ondersteund mogen worden.

Laten we daarbij ook de oefening maken welke initiatieven er levensvatbaar zijn en welke niet. Daarbij moet ook gekeken worden hoe de organisaties omgingen met geld. Werd het door ramen en deuren gesmeten? Of gedroeg men zich spaarzaam zoals een goede huisvader? Legde men voldoende buffers aan om tegenslagen op te vangen?

Een laatste maar wat mij betreft het allerbelangrijkste criterium is: hoe democratisch is de organisatie die hunkert naar subsidies? Indien bijvoorbeeld een manager, artiest, componist, songwriter, muziekpedagoog, dirigent, boekingsagent, platenwinkel, label, uitgever, distributeur, promotor, fabrikant, technicus, eventmanager, eventmedewerker of zaaluitbater in het verleden alle moeite bleek te hebben met enkele grondwetartikels zoals het recht op vrije meningsuiting, en persvrijheid, dan moeten journalisten mee de mogelijkheid hebben om hun veto’s te stellen ten opzichte van de mogelijke overheidssteun voor deze organisaties en individuen die zich kennelijk boven de grondwet stellen.

Europa heeft geen nood aan cultuur for culture’s sake, maar vooral aan beter en kwalitatiever. En het moet naar de organisaties en mensen gaan die de juiste ingesteldheid en goede bedoelingen hebben. Uw en mijn belastinggeld verdient het namelijk om beter en slimmer besteed te worden. Never waste a good crisis!

< Bert Hertogs >

De auteur is sinds 2008 hoofdredacteur van Concertnews.be

De volledige tekst van de open brief (in het Engels) leest u hier:

AB joins with music sector to call for EU and national investment to address COVID-19 crisis and promote diversity. This open letter signed by nearly 40 pan-European music organisations from across the spectrum was sent to EU institutions and member states.

Music is one of the first sectors hit by the unprecedented COVID-19 crisis. It will also be one of the last. 

As borders close, venues as well as festivals suspend their activities, performances are cancelled, group activity is stopped, shops close, and new releases are put on hold, the entire creative value chain is stalling. Artists and their management, performers, composers, songwriters, music educators, conductors, booking agents, record shops, labels, publishers, distributors, promoters, manufacturers, technicians, events managers and event staff count among the many actors of the ecosystem whose livelihoods are on the line.   

These risks will persist, even after the public health emergency is solved. The stark reality is that profound harm will be felt long into 2021 due to how the music ecosystem operates.  

In light of this dire situation, we call for emergency as well as sustainable public support and structural policies at EU, national, regional and local level to consolidate the music ecosystem, and help it thrive again in all its diversity.      

The undersigned music organisations urge Member States and the European Commission to take a stance and significantly increase the national and EU budgets dedicated to culture, and within that to music. Secondly, under the EU Coronavirus Response Investment Initiative, it is imperative that each Member State provides Europe’s creative sector with swift and comprehensive access to Structural Funds in order to offset the harm in the shorter term. The full magnitude of the current turmoil will build for months and the number of casualties will be high. Even when the complete standstill ends, the crisis will continue due to hyper saturation of events and new releases and audiences will be unpredictable.    

All this points to a slow recovery, with less job opportunities, less participation in music and less room for artistic risk-taking. Jobs and diversity are at stake.  

At the same time, we see how important the cultural sectors are in promoting solidarity and in providing rallying points. Within the confines of their homes, artists and DJs have been streaming their own live performances to fight isolation by engaging online communities. Drawing upon the example of Italy, citizens from across Europe gather on their balconies to play music and regain a shared sense of common purpose.    

This reminds us that music is a vehicle to recreate a sense of community. In times of containment and pressure, music builds bridges between individuals and cultures irrespective of social, ethnic, cultural backgrounds.

Music and culture are essential to offer citizens the renewed social and cultural bond that Europe will sorely need. As decision makers reflect on how to address the crisis, culture must be recognised as a priority sector.  

The undersigned organisations: 

AEC, Association Européenne des Conservatoires, Académies de Musique et Musikhochschulen
CIME/ICEM, International Confederation of Electroacoustic Music
DME, Digital Music Europe
ECA-EC, European Choral Association - Europa Cantat
ECSA, European Composer and Songwriter Alliance
EFNYO, European Federation of National Youth Orchesta
EMC, European Music Council
EMCY, European Union of Music Competitions for Youth
EMEE, European Music Exporters Exchange
EMMA, European Music Managers Alliance
EOFed, European Orchestra Federation
ETEP, European Talent Exchange Programme
Europavox
EJN, Europe Jazz Network
EVTA, European Voice Teachers Association
FIM, International Federation of Musicians
GESAC, the European Authors Societies
IAMIC, International Association of Music Information Centres
IAO, International Artist Organisation of Music
ICAS, International Cities of Advanced Sound
ICMP, International Confederation of Music Publishers
ICSM, International Society for Contemporary Music
IFPI, International Federation of the Phonographic Industry
IMMF, International Music Managers Forum
IMPF, Independent Music Publishers International Forum
IMPALA, Independent music compagnies associations
INES, Innovation Network of European Showcases
JMI, Jeunesses Musicales International
JUMP, European Music Market Accelerator
Keychange
Live DMA, European network for music venues and festivals
Liveurope, the platform for new European Talent
Pearle*, Live Performance Europe
SHAPE, Sound Heterogenous Art and Performance in Europe
REMA, European Early Music Network
Resident Advisor
We are Europe
Yourope, the European festival Association


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter