PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Waarom media best geen festivals organiseren

dinsdag 05 mei 2020


Waarom

Foto: DPG Media

Vandaag maken HUMO, De Morgen en Willy bekend dat ze deze zomer een drive-in festival zullen organiseren samen met professionele partners uit de livemuziek-industrie. Gedurende vier weekends zal dat gebeuren in juli en augustus, telkens op een andere locatie volgens het principe van de drive-in cinema. Op die manier willen deze DPG-media de Belgische muzieksector ondersteunen en muziekfans de mogelijkheid geven om toch een festival mee te maken, vanuit de wagen zodat de afstandsregels gerespecteerd kunnen blijven.

“Met het Drive-in Festival komen we zowel de fans als de muzikanten tegemoet. In nood kent men zijn vrienden”, aldus Jörgen Oosterwaal, creatief directeur van Humo en De Morgen.

Daar wringt net het schoentje zegt Bert Hertogs, hoofdredacteur van Concertnews.be. Ook wij kregen de afgelopen weken vaak de vraag uit de internationale muzieksector of we geen co-organisator wilden worden van een live stream bijvoorbeeld. Daar hebben we steeds voor gepast. En wel om enkele journalistieke deontologische redenen.

Hoe kan je een kritisch en onafhankelijk cultuurmedium zijn dat zich profileert als een zalm die tegen de stroom inzwemt, en tegelijkertijd doodleuk even twee petjes opzetten? Een festival organiseren én het straks misschien ook nog eens door de eigen journalisten zelf laten recenseren? Hoe kan je je als cultuurmedium in de toekomst nog kritisch opstellen als je in een persbericht het hebt over ‘vrienden’ en zelf organisator gaat spelen van een festival?

Dan kom je al snel in een spagaat terecht, het oncomfortabele spanningsveld van de belangenvermenging. “Vooral de twee laatste zinnen en het amicale sfeertje in de quote van Jörgen storen me dan ook in dit persbericht” aldus Bert Hertogs die even herinnert aan de volgende zinnen uit de Code van de Raad voor de Journalistiek:

  1. De journalist vermijdt belangenvermenging met personen of organisaties waarmee hij beroepshalve in contact komt.
  2. De journalist leent zich niet tot reclame of propaganda. Hij laat zich niet onder druk zetten door adverteerders of belanghebbenden bij de informatie. Reclameboodschappen en andere commerciële bijdragen worden zodanig gebracht dat de mediagebruiker duidelijk kan vaststellen dat het geen journalistieke werken zijn, bijvoorbeeld door een expliciete vermelding of een duidelijk verschil in de vormgeving.

Om bovenstaande redenen zal Concertnews.be nooit (co-)organisator zijn van een evenement.

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter