PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Waarom concertnews.be niet adverteert op social media

dinsdag 30 juni 2020


Waarom

‘Concertnews.be heeft nooit geadverteerd op social media en zal dat ook straks niet doen.’ dat zegt Bert Hertogs, hoofdredacteur van Concertnews.be n.a.v. de vele merken die recent besloten hebben om (vaak helaas tijdelijk) advertentiecampagnes stop te zetten op social mediakanalen. ‘Het lijkt er plots op dat die brands wakker geschoten zijn en nu pas vaststellen wat een open riool social media de voorbije jaren geworden zijn, waar racisme, discriminatie, haat en nepnieuws van het ranzigste en goorste soort welig tiert.’ Dit strookt niet met de waarden van Concertnews.be. Zelf werd de grootste onafhankelijke cultuursite van ons land overigens meermaals slachtoffer van online bashing (niet zelden geuit via – jawel – (a)sociale media).

‘Toen we 12 jaar geleden een social media account openden, waren social media nog gewoon social media. Je bereikte iedereen die je volgde. Nu bereik je op organisch vlak nog een beperkt aantal volgers en moet je gewoon betalen als je ze allemaal wil bereiken. Social media verloren op die manier hun sociale functie steeds meer en werden platte advertentiemedia die in de meeste gevallen, opvallend nog louter in één richting geconsulteerd worden net zoals een papieren krant, radiostation of tv zender.’ vervolgt Bert. ‘Er is nog maar weinig interactie dus. Niet moeilijk dat jongeren sommige social media gewoon links laten liggen.’

‘Verder heb ik me de voorbije jaren mateloos gestoord aan het preuts beleid van Facebook en co. Hadden we een foto bij een recensie waar functioneel/cultureel verantwoord naakt in te zien was dan werden die posts zonder enig overleg, eenzijdig verwijderd van ons nieuwsaccount wat niets meer of niets minder dan pure censuur is. Adverteren op een kanaal dat je meermaals censureert en zelfs een week niet de kans geeft om nog nieuwe berichten te plaatsen of erop te antwoorden? Sorry jongens, maar dat gaat me veel te ver!’

‘Recent vond Facebook het ook nodig dat er alerts moesten komen wanneer je een oud artikel deelt. Daarmee schiet het bedrijf in de eigen voet omdat mensen net houden van Throwback Thursday-berichten en met warme nostalgische gevoelens graag terugkijken naar het verleden.’ zegt Bert. ‘Ik weet echt niet wat hun grotere plan is bij enkele social media zoals Facebook, maar het lijkt me er sterk op dat ze vooral bezig zijn zichzelf overbodig te maken zonder het zelf te beseffen. Dat is nog het meest tragische van al. Wake up Zuckerberg en co!’


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter