PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Interview Peter Vanlaet (Mama’s Jasje)

dinsdag 14 juli 2020


Interview

Concertnews.be had even een korte babbel met Peter Vanlaet, kort na het eerste optreden van Mama’s Jasje in een uitverkochte Ghemalco Arena in Gent.

Dag Peter, is dit één van je eerste optredens na de lockdown?

‘Ja, het is alleszins het eerste voor redelijk wat publiek. We hebben de laatste weken akoestische setjes gespeeld op privéfeestjes en eens een trouw van dertig man, tuinfeestjes van twaalf of vijftien mensen zo. Maar dit is echt het eerste terug voor een echt publiek, ja.’

Is het meegevallen?

‘Het was de max. Het was top. Ik had deze sfeer niet durven dromen. Ik ging ervan uit dat we ... we hebben toch wel wat hits die de mensen kunnen meezingen. Ik merkte wel dat de ticketverkoop redelijk vlot gegaan was, dus ik merk wel dat er wel wat honger is naar muziek en ook naar Mama’s Jasje. Ik denk dat veel te maken heeft met Liefde voor Muziek, een beetje terug op tv, op de kaart. Het was de max. Iedereen zong mee, was laaiend enthousiast.’

Hoe verklaar je dat het eigenlijk gelukt is want met alle respect voor andere deelnemers die aan het liedjesprogramma meededen op vtm tijdens vorige edities, sommige hebben zich niet terug op de kaart kunnen plaatsen?

‘Ja, aan wat dat te wijten is? Ik weet het eigenlijk niet. Ik denk vooral het programma op zich. Ik denk dat iedereen daar wel goed uitgekomen is dit seizoen. En het feit dat wij een hechte groep waren zo, straalde ook van het scherm af, denk ik. Dat het echt was, dat er na twee dagen al een echte vriendschap was. En dan muziek maken. Misschien heb ik ook de juiste nummers gekozen van de andere artiesten. Ik vind dat toch zelf. Achteraf bekeken had ik geen andere nummers van andere artiesten willen doen. En mijn tribute is blijkbaar ook goed in de smaak gevallen bij heel veel mensen: ‘Nathalie’ van Gilbert Bécaud.’

Je hebt dat timbre hé. Die korrel. Hoe komt het dat je daar nooit eerder iets mee hebt gedaan met dat Franse chanson?

‘Ik heb die korrel niet altijd gehad. Allez, misschien een klein beetje. Ik heb dat nummer altijd gezien als een van de grootste songs allertijden omdat dat in mijn moeders platenkast stond. Ik heb dat vroeger nooit aangedurfd om dat te doen omdat ik daar te jong voor was, denk ik. Dat is geen liedje dat een jonge gast kan zingen, vind ik. En nu ben ik misschien tot de jaren van verstand gekomen.’

Je moet al maturiteit daarvoor hebben. Je verwijst ook naar je album ’30 jaar Mama’s Jasje, de jaren van verstand’ natuurlijk.     

‘De hits die op de plaat staan hebben we er origineel opgezet. We hebben die plaat aangevuld met nieuwe liedjes. De laatste tijd, maanden en jaren eigenlijk heb ik redelijk wat geschreven. En ik vond dat een leuk idee: 30 jaar Mama’s Jasje. 30 liedjes op een plaat: 10 best ofs, die liedjes van Liefde voor Muziek aangevuld met 3 andere covers, Zeven anjers zeven rozen van Willy Sommers, Linda van Will Tura en Te veel te vaak van Liesbeth List en dan tien nieuwe songs, hé.’

Hoe verklaar je dat je album al enkele weken op twee staat in de albumcharts en je daarmee The Starlings en de Regi’s van deze wereld klopt?

‘Ik heb daar zelf geen verklaring voor. Ik vind dat altijd moeilijk in te schatten. Ik had wel een heel goed gevoel toen ik terug kwam vanop reis, de opnames van Liefde voor Muziek. Ik had het gevoel: ‘Ik heb hier echt mijn ding kunnen doen’. Ik kon alleen maar hopen dat mensen dat even goed zouden vinden als ik dat zelf vond. Maar een verklaring voor hits of succes? Dat bestaat niet. Een hit schrijven, dat kan niemand voorspellen. Je kan wel van jezelf vinden dat je een goed nummer geschreven hebt, maar waar gaat dat in de top eindigen? Dat weet je niet. Dat is niet voorspelbaar, anders zou iedereen elke dag een hit schrijven. Hits maken succes natuurlijk. Er is weinig nog voor de bestaande artiesten om zich te promoten eigenlijk. Zeker op gebied van televisie. Dat programma Liefde voor Muziek is dan ook echt welgekomen.’

Hoe sta je tegenover de lockdownperiode waarbij radiostations meer Belgische artiesten draaiden om hen te steunen omdat ze zwaar inkomstenverlies leden?

‘Er is inderdaad een periode geweest in het begin van de lockdown dat de radiozenders zeker veel meer Belgische muziek hebben gedraaid. Dat vind ik wel leuk. Maar ik vind dat dat zou moeten blijven wat in Frankrijk wél is en in Nederland ook. Wij zijn te weinig chauvinistisch als Belgenlandje. Maar het feit dat er mensen aan Covid-19 sterven is wel erger dan dat je wat minder werk hebt.’

Philippe Robrecht heeft met ‘Magie’ volgens jou het mooiste Nederlandstalige liefdesnummer geschreven. 

‘Ja, ik vind ‘Magie’ - dat is van 1992, van de periode ook dat wij begonnen - zo’n nummer dat er echt uitsprong. En nog steeds, vind ik. Ik vind dat dat Nederlandstalig in België alleszins nooit overtroffen is.’

Wat is het mooiste internationale liefdeslied dan volgens jou?

‘Dan ga ik misschien voor Francis Cabrel kiezen. ‘Je t’aimais, je t’aime et je t’aimerais’ heet dat. In die titel is alles gezegd eigenlijk. In het Nederlands kan je dat niet zeggen natuurlijk hé: ‘Ik heb altijd van u gehouden, nu nog en voor altijd.’ Dat is een heel verhaal in één zin al. En de rest van dat lied is ook super. Dat is de ultieme liefdesverklaring ook.’  

Je hebt gezegd: ‘er komt nooit een vrouw bij Mama’s Jasje’?

‘Ja, bij wijze van spreken hé. (lacht) Ja, nooit vrouwen in de groep behalve als Tina Turner zich zou aanbieden om backings te doen. Maar die heeft dat nooit gedaan.’

Maar je hebt nu wel een violiste mee op het podium staan, Virginie Jacquin.

‘Ja, we hebben de voorbije jaren wel wat rondgetoerd met een strijkerskwartet. Virginie was daar ook bij. Nu hebben we gekozen voor grotere concerten, om dat kwartet niet meer mee te nemen maar die ene viool toch wat meer op de voorgrond te zetten in plaats van vier madammen op een stoeltje die viool spelen. Ze speelt ook met effectjes. Dat is wel een leuke en denk ik ook een originele aanvulling voor de groep.’

En Didier De Ruytter die voegt een jazzy/funky sound toe via zijn synths.

‘Ja, dat is ook uit de losse pols dikwijls. Die solo’tjes, iedereen doet in zijn solo’s zijn goesting van mij.’

Dus je weet niet wat er straks gaat gebeuren?

‘Nee, dat gaat waarschijnlijk iets anders zijn. Ja, dat is voor mij ook plezant en voor iedereen denk ik als we aan het spelen zijn. We kennen mekaar goed, kijken naar elkaar en we weten dat we een extra solo’tje inlassen of waar dat we juist stoppen. Met een oogwenk verstaan wij mekaar, hoor.’

Is dit ook wat je gaat doen in de Zomerbar van Werchter volgend weekend?

‘In Werchter mogen we met heel de band spelen, zijnde dit met nog een bas en drum.’

Op die manier kan je nog meer dynamiek brengen?

‘Ja, dat is een basisbezetting hé. Buiten dan de viool, dat is misschien een extra. Dit is wel leuk hé: akoestisch optreden. Maar ik mis toch hier wel wat rock ’n roll. Bas en drum brengen de rock ’n roll toch wat meer in de groep dan.’

Wat brengt 2021?

‘We hebben een tournee gepland vanaf 17 april. We starten in de Roma. Ik heb eerder gekozen om te spelen in de toffe grote theaterzalen in plaats van één gigantische zaal. Dat is dan het Capitole in Gent, de Roma in Antwerpen, het Depot in Leuven, het Ethias Theater in Hasselt en het Kursaal in Oostende.’  

En dan zou je eventueel kunnen doorgroeien naar een optreden in de Lotto Arena?

‘Voor mij hoeft dat niet direct eigenlijk tenzij daar echt vraag naar is. Ik verdeel mijn concerten liever over meer zalen. Ik speel liever zes keer voor 1.000 man dan 1 keer voor 6.000.’

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter