PDF-versie voor persoonlijk gebruik

De 30 beste kinderliedjes allertijden

zaterdag 07 november 2020


De

Wie de verkoopcijfers erop naslaat weet het: kookboeken verkopen nog goed en muziek voor kinderen. Toch is het opvallend dat de MIA’s maar één keer in hun bestaan een award uitreikten binnen dit genre. Die ene MIA ging toen overigens naar Kapitein Winokio. Onze hoofdredacteur lijst op welke songs soms nog tot op de dag van vandaag hun sporen hebben nagelaten bij hem en dus een invloed hadden op wie, wat en hoe hij werd.

De top 30:

1. Louis Neefs – Kat met de grote K

De Grand Bazar was destijds een soort Harrods aan de Groenplaats in Antwerpen. Of zo leek het toch door mijn kinderogen destijds. Een winkel met grote roltrappen, met veel ruimte en vooral klasse. De plek ook waar ik een luisterboek van de Aristokatten met singletje op vinyl - mijn allereerste plaatje ooit - afluisde van mijn oma. De toegepaste methodiek: zagen en blijven zagen. Het motto de volhouder wint, was dus ook hier van toepassing. Grijsgedraaid heb ik die vinyl met Louis Neefs als een magistrale Thomas O’ Malley. Jazz dus. Vergeet muziekjournalisten die met weet ik welke plaat afkomen, vaak een klassieker binnen het alternatieve segment, dat zogezegd hun eerste plaat ooit was omdat het ‘bon ton‘ is met zoiets op de proppen te komen. Die van mij was de Aristokatten. Louis Neefs versie van Kat met de grote K is ongeëvenaard.

2. Liegebeest – Een hobby voor Dikkie / de Kokrock / Niemand die het weet / Electric Boogie

Als ik nu naar die cassette van Liegebeest luister, met een magistrale Door van Boeckel in de hoofdrol, merk ik hoe sterk dat nog altijd is. Korte liedjes – de muziek is van Tars Lootens, de teksten van Frank Dingenen - worden afgewisseld met al even korte (niet zelden ondeugende) tekstjes. Door brengt dat zo aanstekelijk en met zo veel gevoel dat ie je fantasie als kind weet te prikkelen. In ‘Een hobby voor Dikkie’ horen we Frank Dingenen allerlei suggesties doen opdat Dikkie (Luk De Visscher) iets om handen zou hebben. Tevergeefs. Dikkie heeft namelijk iets helemaal anders op het oog. Als hobby nog wel.

In de Kokrock horen we Frank Dingenen als Froes ‘En dan?’ zeggen op de vraag ‘Jij bent toch een man?’ In 1985 was de nieuwe man nog een zeldzaamheid. Liegebeest stond dus ver voor op zijn tijd in dit nummer waarin Froes met een mannenkoor zingt dat ie alles weet van koken en kuisen. Liegebeest gooide de klassieke rolpatronen toen al op de schop.

‘Hello Tokio.’, ‘E.T. Phone Home.’ Frank Dingenen en co stellen zich enkele essentiële vragen. Wie zijn we en hoe verhouden we ons in het grotere geheel? 35 jaar later blijft de gecreëerde sci-fi sound nog steeds zeer straf.

Electric Boogie ademt vooruitgang en innovatie uit maar er zit ook een kritische ondertoon onder zeker wanneer Liegebeest het nummer abrupt doet eindigen door de stekker eruit te trekken omdat hij ‘er gek van wordt’. ‘Dat zal ze leren’ klinkt het wat meteen via die heerlijke taalvondst de overgang vormt naar ‘Leren’. Electric Boogie schurkt zeer sterk aan bij het tijdsgewricht waarin we ons nu bevinden waar alles geautomatiseerd, digitaal, gerobotiseerd of van artificiële intelligentie voorzien wordt. Basis van dat alles is Electric Boogie.

3. Henny Huisman – Luciferdoosjes / Poppenkastpop

Wat ik nu een beetje mis bij kinderen en jongeren is dat ze zelden of nooit spontaan de mogelijkheden zien om met yoghurtpotjes, lege wc rollen, botervlootjes, luciferdoosjes of oude sokken aan de slag te gaan en er iets mee te knutselen of creatief mee te zijn. Het potentieel van waardevol kosteloos materiaal zoals we dat bij het jeugdwerk noemden, bezong Henny Huisman in Hé doe je mee? in een lied als ‘Poppenkastpop’. Mijn favoriet was echter ‘Luciferdoosjes’. De tekst gaat als volgt: ‘Ik bouw van luciferdoosjes een kasteel of een huis met een garage. En mijn vriendje zegt ‘hé dat is leuk! Is dat soms een nieuwe rage?’ Dan zeg ik: ‘Nee hoor, kijk maar in de keuken. Want daar liggen ze bij iedereen in huis. Maar ze verdwijnen zo maar in de vuilnisbak. Dat is toch zonde van dat speelgoed bij je thuis.’ Zo is dat.

4. Bert & Ernie - Vind je me aardig

Geen commentaar. :)

5. David de Kabouter

Die lage stem, dat opzwepende ritme. Ja, David de Kabouter daar keek ik als kind graag naar. Ook al lijken die trollen achteraf bekeken toch behoorlijk eng.

6. Bart Kaëll – Zeil je voor het eerst

Zeil je voor het eerst is een van de grootste hits van Bart Kaëll dat ie ook te danken heeft aan de Mini Playbackshow op VTM (het nummer opent namelijk ook het respectievelijke kinderalbum). In 1990 haalde het de tweede plaats in onze charts. Tekst en muziek zijn van Herman Pieter de Boer en Hans van Eijck. Onder andere Milow, Katastroof en de Romeo’s coverden dit ambiancenummer dat het op (studenten)feestjes goed blijft doen.

7. Samson en Gert - We gaan naar de maan

Een van de favoriete Samson en Gert-nummers van Marie Verhulst dateert van 1992 en haalde dan ook het eerste album van Samson & Marie. Tekst en muziek zijn van Gert Verhulst, Danny Verbiest, Hans Bourlon en Johan Vanden Eede. En hoewel het nummer vooral gaat over een mooie droom die wat onbereikbaar is, zou de wetenschap over enkele jaren de futuristische fantasie van een hond uit de nineties wel eens kunnen inhalen wanneer commerciële ruimtevluchten voor burgers ingeburgerd geraken.

8. Kinderen voor kinderen - Als ik de baas zou zijn van het journaal

In de lagere school leerden we dit nummer aan door het mee te zingen met de plaat. De song zou uiteindelijk het zaadje vormen voor wat ik later als ik groot zou zijn, zou worden: baas van het nieuws dat een heel stuk positiever mocht. Mijn open blik en interesse in alle verschillende muziekgenres, podiumkunsten en films, brachten me uiteindelijk bij het uit de grond stampen van een eigen onafhankelijke cultuursite. Het zou tot 2008 duren eer Concertnews.be na lang wikken en wegen het levenslicht zag en het zaadje uit mijn kindertijd zou ontkiemen.

9. Herman van Veen - Ik ben vandaag zo vrolijk

Zelfs als ik vandaag niet zo vrolijk ben, word ik nog steeds behoorlijk vrolijk van ‘Ik ben vandaag zo vrolijk’ van Alfred J. Kwak, de eend die 4 jaar ouder is dan ik maar pas beroemd werd op z’n dertiende toen er een internationale tekenfilmserie uitkwam die dit liedje van Herman van Veen als eindgeneriek bij ons had.

10. De Aristokatten – Niemand swingt zo

Mijn interesse en liefde voor jazz heb ik wellicht te danken aan Disney’s De Aristokatten. Het luisterboek met het plaatje daar was ik als kind zo verzot op dat ik het maar bleef herlezen en de vinyl opnieuw en opnieuw en opnieuw onder de naald liet draaien. Op de plaat is Louis Neefs als de kater Thomas O'Malley te horen die onmiskenbaar zo’n topkwaliteit afleverde dat we gerust van wereldniveau kunnen spreken. De dag nadat de Nederlandstalige nagesynchroniseerde versie van de animatiefilm in première ging, stierf Louis Neefs in een auto-ongeval. Dat was op kerstdag 1980, ondertussen bijna 40 jaar geleden dus. In 2008 sprak en zong zijn zoon Günther hetzelfde personage in voor de gerestaureerde Nederlandstalige versie die je in deze video ook hoort.

11. Louis Neefs - De poppenstoet

Uit 1963 dateert De Poppenstoet dat geschreven werd door Armand Preud'homme en Eugene De Ridder. De Ridder kwam overigens net als Bart Peeters en Soulsisters geboorteplek van hun wereldhit ‘The way to your heart’ uit Boechout. Samen met Preud’homme schreef De Ridder ook ‘Op de purp'ren hei. Maar het is deze ‘De poppenstoet’ die wij nog uit onze kinderjaren kennen, ook al is het een nummer van ver voor onze tijd.

12. Bart Peeters - Kniktiklaas

Hét Sinterklaasnummer bij uitstek is Kniktiklaas van Bart Peeters. Tweeëndertig jaar oud is het ondertussen en nog lang niet versleten. Volgens de overlevering zou het Barts eerste nummer dat ie ooit opnam, zijn.

13. Samson en Gert – Er zit meer in een liedje

Stef Bos schreef de muziek en tekst van ‘Er zit meer in een liedje’ waar het allereerste album van Samson en Gert mee begint. Het behoort tot het allerbeste van het duo omdat het de structuur van een lied ook blootlegt en uitlegt aan kinderen door het laag voor laag, instrument na instrument op te bouwen. In de Samson en Gert Afscheidsshow horen we een van de meest exquise liveversies ooit van het prachtige nummer met Jan Decombele die een gesmaakte gitaarsolo mag spelen en waar ook het koor prachtig in canon zingt.

14. Spring - We kunnen het leven aan

Spring bracht in 2003 ‘We kunnen het leven aan’ uit. De song die bulkt van het jeugdig zelfvertrouwen, werd niet als single uitgebracht. Gert Verhulst, Danny Verbiest, Hans Bourlon en Johan Vanden Eede schreven de song. Drie jaar later leerde ook Nederland het nummer kennen. Spring heette daar Topstars. Als ik soms hoor en zie hoe kinderen en jongeren tegenwoordig gepamperd worden, vraag ik me soms af of ze wel voldoende veerkrachtig zullen zijn wanneer hun studentenleven voorbij is.

15. Samson en Gert - In de disco

Als je de setlist van de Samson en Gert Afscheidsshow bekijkt, kan je het bijna niet geloven dat In de disco daar niet op staat. Deze belangrijke song uit hun repertoire wordt gelukkig niet vergeten in deze productie. Vanbural (het trio Van Leemhuyzen, de Burgemeester en Alberto) die verkleed als de Toppers zich in een roze plunje hebben gehesen, brengen dit in een ultieme poging om het publiek en Samson en Gert te overtuigen dat zij met hun drietjes best het extra baasje van Samson worden. Gert Verhulst, Danny Verbiest, Hans Bourlon en Johan Vanden Eede schreven het nummer dat in 1995 uitkwam. In het Frans luidt het bij Fred & Samson: ‘Sur du disco’. Nu de discotheken en clubs al meer dan een half jaar om de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan gesloten zijn, vormt dit S&G-liedje de ideale soundtrack om even zelf te dansen in je eigen kamertje, al dan niet met je knuffelcontact.

16. Kinderen voor Kinderen – Dokter ik ben zo oliedom

Hoewel de symptomen met de jaren duidelijk verbeterd zijn, ook door wat scholing zo nu en dan - wat overigens nooit een verkeerd idee is - staat naar verluidt toenemende vergeetachtigheid in de tweede helft van mijn leven me zoals bij veel mensen hoogstwaarschijnlijk nog wellicht te wachten. Dokter ik ben zo oliedom, staat niet alleen symbool voor mijn driejarige ik, maar is daarbij ook nog eens vooruitziend ook.

17. Spring - Te min voor Anja

Gert Verhulst, Danny Verbiest, Hans Bourlon en Johan Vanden Eede schreven Te min voor Anja voor de Ketnetreeks Spring. Die was zo’n succes dat meerdere singles de top 10 haalde. Deze gaat over verliefd zijn op een meisje dat rijker is dan jij en niet aanvaard worden door haar pa. Zo’n song om mee te blijven kwelen in de auto of op een feestje bijvoorbeeld. Hoogste positie in de hitparade bij ons: 7.

18. Samson en Gert - Repeteren

Samson en Gert hebben altijd al wat klassieke ingrediënten gestoken in hun nummers. ‘De opera’ is daar een bewijs van. Maar ook Repeteren dat geschreven werd door Johan Vanden Eede en Ivo de Wijs trekt die kaart. Het is terecht een van de favoriete S&G nummers van Clara Cleymans. Hoewel Studio 100 wel albums zoals Studio 100 Classics heeft uitgebracht met bekende songs van het productiehuis in een instrumentaal symfonisch jasje, die trouwens jarenlang vaak te horen waren wanneer het publiek zijn plaats zocht in de zaal voor een theatershow, hebben Samson en Gert voor zover wij weten nooit eerder met een symfonisch orkest opgetreden live.

19. Samson en Gert - Slaapliedje

De credits van deze song uit 1991 staan op naam van Gert Verhulst, Danny Verbiest, Hans Bourlon en Johan Vanden Eede. Het nummer is tijdloos en universeel. Hier gaat het om Samson die niet kan slapen en vraagt aan Gertje om bij hem te komen liggen. Hij hoort allerlei geluiden en moet gerustgesteld worden omdat ie zich wat bang voelt. Hoe herkenbaar is dat niet voor veel kinderen die vaak ook een nachtlampje aan willen houden of het licht aan op de gang? Slaapliedje, dat uit het allereerste Samson en Gertalbum komt, haalde dan ook niet meer dan terecht de Samson en Gert Afscheidsshow waar we een prachtig arrangement horen, ook dankzij Peter Kox die uitblinkt in een solo voor bugel.

20. Kinderen voor kinderen - De drummer

Kinderen voor kinderen is 40 net als ik. Een groot deel van mijn kindertijd heb ik dan ook geluisterd naar liedjes uit dit programma. Mijn eerste langspeelplaat was trouwens het fantastische Kinderen voor Kinderen 3 uit 1982. De Drummer komt daar uit.

21. Het huis Anubis – Hij

Ik heb Loek Beernink één keer geïnterviewd en dat was helemaal niet gepland. Ze was aanwezig op een concert van Stef Bos in de Roma. Er kwam een recensie ter sprake van me die ze gelezen had waarin ik onder andere schreef: ‘Beernink beschikt over alles wat een goede actrice dient te hebben. Een charismatische uitstraling en een gouden stem die moeiteloos de haartjes op je armen doet rechtkomen. We waren al eerder verbluft van haar zangtalent. Jaren geleden hoorden we haar een zeer breekbare versie van “Hij” neerzetten in het Antwerpse Sportpaleis tijdens de Grote Sinterklaasshow. Ik heb al veel concerten gezien, ook intimistische. Maar slechts zelden, weten die rustige nummers me in zo’n megazaal te raken. Beernink kon dat wel, en niet alleen mij beroerde ze toen. Zoveel mag duidelijk zijn.’ Wat daarna volgde was een wat awkward interview waarbij ze wat van haar melk bleek, niet helemaal uit haar woorden geraakte en stamelde… Sindsdien weet ik dat ik de twee journalistieke zaken die ik doe, interviewen en recenseren best los van elkaar laat zijn. Het neemt niet weg dat Hij, een liefdesliedje voor een man dat geschreven is door drie mannen: Gert Verhulst, Hans Bourlon en Johan Vanden Eede met stip de mooiste song is uit het Huis Anubis. In 2007 haalde het nummer in Nederland de tweede stek, bij ons de zeventiende.

22. Samson en Gert - Ochtendgymnastiek

Johan Vanden Eede en Ivo de Wijs schreven wellicht een van de meest dynamische songs voor Samson en Gert. In 1997 kwam Ochtendgymnastiek uit. De bijhorende choreografie bleek tijdens Throwback Thursday in het Sportpladijs een plaats waard in de Vlaamse canon.

23. Bart Peeters – Het toeterlied

Het Toeterlied van Bart Peeters is een kwarteeuw oud. Hoera voor het Toeterlied! Niemand die daarom schreeuwt, dus doen wij het maar: wij willen een reünie met de originele bezetting en een nieuwe versie in de originele toonaard! Centraal instrument is de kazoo. Eén letter verschil is dat voor de organisatie die sinds 2006 onder die naam jongerenvakanties organiseert. Ikzelf heb er 13 in binnen- en buitenland tussen 1997 en 2007 als jeugd- en bergmonitor begeleid.

24. Spring - Jong

Jong van Spring werd geschreven door Gert Verhulst, Danny Verbiest, Hans Bourlon en Johan Vanden Eede. Het nummer haalde de vijfde stek in de Ultratop in 2003 en ademt tot op de dag vandaag jeugdig enthousiasme uit.

25. K3 - Toveren

Een van de betere musicalnummers van K3 is Toveren. De titelsong uit Doornroosje werd geschreven door Miguel Wiels, Peter Gillis, Niels William en Johan Vanden Eede en haalde in Nederland de eerste plaats in de hitparade. Bij ons moest de song tevreden zijn met een weliswaar mooie derde plaats.

26. Het huis Anubis - Zondag

Wie herkent zich niet als tiener in het rocknummer Zondag van Huis Anubis dat ondertussen alweer 13 jaar oud is? De muziek en tekst zijn van de hand van Gert Verhulst, Hans Bourlon en Johan Vanden Eede en gaat over verlangen naar zondag om je tienerlief die niet in de buurt woont te kunnen zien.

27. K3 - Verliefd

Verliefd van K3 kwam uit in het jaar dat ik afstudeerde op de hogeschool. Ik herinner me nog dat we met ons groepje naar radio Multipop reden in Borgerhout waar we een programma voor studenten hadden. Verliefd was toen op de radio te horen, en al onze meisjes uit onze klas vonden dat – terecht – een verdomd goed nummer dat muzikaal en thematisch iets tijdloos heeft.

28. Het snorkellied

Een audiocassette van de Snorkels zat vaak in mijn walkman toen ik kind was. Fan van hoofdpersonage Allstar, de gele snorkel was ik. De Belgisch-Amerikaanse animatieserie baseerde zich op de strip van Nicolas Broca die in 1982 het levenslicht zag. Er zijn uiteindelijk vier seizoenen hiervan op televisie uitgezonden tussen 1984 en het einde van de eighties. Goed voor 108 afleveringen van zo’n 12 minuten elk.

29. Bart Kaëll en Anneke van Hooff - Zullen We Weer Vriendjes Zijn

Weinig jongeren kunnen zich het nu voorstellen dat pas in 1989 het eerste Vlaamse commerciële televisiestation begon: VTM. Al wie een kind was in de jaren ’80 heeft dus de tijd voor en na gekend. De BRT zond wel af en toe een tekenfilmpje uit, en sinds eind 1989 ook met Gert Verhulst als tv omroeper op TV1 die alles aan elkaar praatte terwijl Samson naast hem zat, maar de BRT had toch vooral een wat saai en kurkdroog imago op ‘Hoger Lager’ met Walter Capiau na op vrijdagavond. Kinderen keken dan ook vooral naar de Nederlandse omroepen omdat hun aanbod met onder andere Kinderen voor Kinderen en Sesamstraat een stuk boeiender was. VTM had Schuif Af maar scoorde ook met formats van Henny Huisman die in Nederland al razend populair waren: de Soundmixshow en voor de kinderen: de Mini Playbackshow. Bart Kaëll presenteerde hier en nam een nummer zoals ‘Zullen we weer vriendjes zijn’ gewoon van hem over.

30. Dag Plons

‘Dag Plons gekke kikker twee ballen en ne flikker …’ Wie kende die minder brave versie van de intro van dit kinderprogramma dat de BRT uitzond tussen 1983 en 1991 niet destijds? Als er een alternatieve versie bestaat van het originele nummer, dan zegt dat iets over de populariteit van een product. Plons behoort tot een van de beste animatieseries uit de jaren ‘80. Ray Goossens tekende, Guido Staes stond in voor de scenario’s en Al Van Dam nam de muziek voor zijn rekening.

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter