Andy Warhol liet ooit optekenen: ‘Everything’s plastic, but I love plastic. I want to be plastic.’ ‘Life in plastic, it’s fantastic’ zingt Aqua in Barbie Girl dan weer. En of dat het geval is. In het Design Museum Brussels kan je je in de permanente expo vergapen aan een uitgebreide collectie voorwerpen in plastic die designers ontwierpen tussen de jaren ’50 en nu. Ontwerpen die zeer innovatief waren en hun tijdsgeest vatten van de gouden jaren ’60 waar vrijheid, inclusief seksuele vrijheid, centraal stond. Een nieuwe generatie liet het traditionele dus voor wat het was wilde hun vrijheid dan ook botvieren in het ontwerpen.
(lees steeds verder onder de foto's)
Het voelt dan ook 60 jaar later als een beetje terug in de tijd reizen aan als je het Design Museum Brussels bezoekt. Sommige designers komen dan weer zeer futuristisch uit de hoek. Zij lieten zich dan ook inspireren door de race naar space die volop woedde in de sixties en nu een revival kent, met als hoogtepunt de landing op de maan in 1969. Het levert sci-fiachtig ontwerpen op zoals de capsules in Sphère d’isolement van Claude Vidill in 1970 of P.D.G, het futuristische ontwerp van een bureau en bureaustoel van Maurice Calka in 1969 die de dag van vandaag nog steeds doen dromen.
Plastic stond gelijk aan (utopische) vooruitgang met praktische ontwerpen ook. De stapelbare stoelen ‘Universale’ van Joe Colombo uit 1965 in ABS, de Chica van Giorgio Decorsu, Jonathan De Pas, Donato D’Urbino en Paolo Lomazzi uit 1973 waardoor kinderen de speelse en polyvalente kinderstoeltjes kunnen in elkaar zetten tot stoelen, tafels of andere constructies zodat de allerjongsten hun fantasie de vrije loop kunnen laten gaan hiermee, Tupperwaredozen die geïnspireerd zijn op verfdozen – de ‘wonder bowls’ uit polyethyleen die in 1947 op de markt komen die lang meegaan maar die geen instant succes betekenen, zijn hiervan enkele voorbeelden.
Marketing komt er vaak aan te pas bij nieuwigheden, ook zo bij de wonder bowls. Thuis bij de klant moet uitgelegd worden wat de toegevoegde waarde kan zijn van deze potten in een tijd dat iedereen nog voedingswaren vers houdt in keramiek, glas of metaal. Zo ontstaan de home parties. Brownie Wise wordt de eerste Tupperware demonstratrice. In 1960 komt Tupperware naar Europa overgewaaid. De eerste Europese fabriek ervan zal in ons land gevestigd zijn.
Het zijn maar enkele voorbeelden hoe de jaren ’60 en de degelijkheid van de ontwerpen uit die tijd tot op de dag van vandaag nog steeds in heel wat huishoudens terug te vinden zijn. In 1973 zal de oliecrisis (plastic is gemaakt uit olie) en de start van het ecologische bewustzijn invloed hebben op de postmodernisten en radicale kunstenaars en designers. Stond plastic vroeger symbool voor de wegwerpmaatschappij, ook te zien in de opblaasbare zeteltjes (die nog vaak opduiken rond zwembaden), dan is het nu duurzaamheid binnen een lokaal en sociaal kader dat vooropgesteld wordt terwijl de digitale technologie ontwerp- en productieprocessen eenvoudiger en sneller maakt.
Goed design dat betekent goedkoop, functioneel en stapelbaar. Dat is ook het geval bij het koppel Lella en Massimo Vignelli dat in 1964 een servies in melanine ontwerpt dat verkrijgbaar zal zijn in 64 varianten en zowel binnen als buiten als extra servies gebruikt kan worden. Voor Dieter Rams dient goed design te voldoen aan 10 zaken: het moet innovatief, nuttig, esthetisch, makkelijk te begrijpen, onopvallend, eerlijk, duurzaam, grondig tot het laatste detail, milieuvriendelijk en zo eenvoudig mogelijk (zo weinig mogelijk ontworpen dus) zijn.
Duurzaam kan je Blow van Jonathan De Pas, Donato D’Urbino, Paolo Lomazzi en Carla Scolari zoals eerder gesteld bezwaarlijk noemen. Het is in 1967 de eerste opblaasbare fauteuil die in serie gemaakt wordt. Voor de fabricage wordt de inspiratie gevonden bij opblaasboten, voor het ontwerp het Michelinmannetje.
(c) Concertnews.be - Bert Hertogs
Eén vraag die een kind zich stelt aan zijn papa die het Design Museum Brussels bezoekt is zeer relevant. Waarom die voorwerpen destijds zo groot waren (een dictafoon, rekenmachines, draagbare platenspelers enz.). Het is inderdaad bijna niet te geloven hoe snel (op 60 jaar tijd) alles compacter is kunnen worden. Dat het museum zelfs een iMac en iBook met plastic omhulsel tentoonstelt die dateert uit onze studententijd, is veelzeggend. Het houdt ons ook een spiegel voor (net zoals bij andere expo’s waar gebruiksvoorwerpen uit onze kinder- en studententijd te zien zijn) dat de tijden razendsnel veranderen maar vooral ook dat we ondertussen al 40 zijn ...
(c) Concertnews.be - Bert Hertogs
Heel wat stoelen stelt het Design Museum Brussels sowieso tentoon in haar permanente expo. Daar komen ook nog eens 100 exemplaren bij (uit de collectie in Brussel en ook de Galila’s Collection maar die tevens ook uit The Design Museum in Londen zijn overgekomen) die te zien zijn in de tijdelijke tentoonstelling ‘Stoel’ die deze meubelstukken thematisch indeelt in 5 soorten:
Andere stoelen die de moeite waard om te vermelden zijn, zijn onder andere de Sacco, van Pierro Gatti, Cesare Paolini en Franco Teodoro uit 1968. Dit is een zitzak dat zich aanpast aan de gebruiker en dat in alle omstandigheden. De zak heeft geen leuning en ook geen poten. Het formele verdwijnt dus helemaal terwijl de vrijheid, hoe de gebruiker wil zitten en zich dus ook persoonlijk wil uitdrukken centraal komt te staan. De hoes bestaat uit PVC die gevuld is met polystyreenbolletjes die de vorm aannemen van wie er op gaat zitten of liggen.
(c) Concertnews.be - Bert Hertogs
Dat stoelen ook uiteenlopende gedaanten kunnen aannemen, is dan weer te zien in Eléphant van Rancillac uit 1967, een gele stoel waarin je de kop en slurf van een olifant in kan zien. En dan zijn er nog de kiezen Molar van Wendell Castle uit 1969 in polyester versterkt met glasvezel. Hij brengt zowel een melktand als een volwassen tand in de vorm van een stoel op de markt. Vier jaar later stopt Castle met het werken met plastic. De collectie verkoopt niet hoewel de kritieken lovend zijn. Dat zijn wij ook over het Design Museum Brussels en deze Stoel expo.
< Bert Hertogs >
De expo Chaise. Stoel. Chair. Defining Design loopt nog t.e.m. 29 augustus 2021 in het Design Museum Brussels en is zeker een aanrader om ook te bezoeken met kinderen.
Het museum is van vrijdag tot en met maandag: van 11 u. tot 19 u. open. Tijdens de Belgische schoolvakanties zijn is het elke dag open.
Tickets kosten 10 euro voor volwassenen, en 8 euro voor 65+, 6-17-jarigen, studenten en leerkrachten.
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
21NOV
Night of the Proms 40 jaar
Sportpaleis Merksem
15NOV
Jan Smit Live in het Sportpaleis 2025
Sportpaleis Merksem
24APR
Pommelien Thijs
Sportpaleis Merksem
23APR
Pommelien Thijs
Sportpaleis Merksem
08OCT
OneRepublic
Lotto Arena Merksem
14MAY
Tate McRae
Sportpaleis Merksem
02DEC
Sabaton
Sportpaleis Merksem
26NOV
Gruis/Aan de twijfel
CC Sint-Niklaas
29NOV
Bart Peeters Deluxe 2024
Lotto Arena Merksem
30NOV
De vier seizoenen
deSingel Antwerpen
30NOV
PUPPY/POPPY
HetPaleis
01DEC
Max Richter World Tour
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
03DEC
Faust
CC Schoten
18NOV
Paul Delvaux en zijn universum ★★★★1/2
La Boverie Luik
17NOV
Sister Act ★★★★1/2
Nieuwe Luxor Theater Rotterdam
15NOV
Herman van Veen - 60 jaar op de planken ★★★★1/2
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
15NOV
Gladiator II ★★★★
Kinepolis Antwerpen
10NOV
Freedom Forever ★★★★1/2
Lotto Arena Merksem
9NOV
Christoff 3.0 XXL ★★★1/2
Lotto Arena Merksem
8NOV
Belle Perez - 25 Jaar Hits ★★★★★
Lotto Arena Merksem