PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Waarom Pukkelpop deze zomer sneller tickets verkocht krijgt en de Sportpaleis Group (nog) niet

donderdag 17 juni 2021


Waarom

Foto: Pukkelpop

Een week ondertussen zijn de theaters, concertzalen en bioscopen in ons land opnieuw open nadat ze meer dan zeven maanden de deuren moesten sluiten om de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Wat zijn de conclusies die er nu al te trekken vallen over de ticketverkoop?

Hoewel het aanbod er is (vooral in de bioscoop, in zekere zin ook binnen de podiumkunsten en in mindere mate bij de concertsector), noteren we hetzelfde (consumenten)gedrag als tijdens de coronacrisis en de lockdown. Jongeren willen zo snel mogelijk naar buiten en leven. Bij hen speelt een gigantische knaldrang. Heel wat ouderen (boven de dertig) kijken de kat nog wat uit de boom, weten ook dat de risico’s voor hen nog niet helemaal geweken zijn (vermits ze nog niet volledig gevaccineerd zijn) en vertonen nog – cocooner die sommigen onder hen (geworden) zijn – in zekere zin een vorm van het grotsyndroom. Moeite hebben die laatsten dus om terug uit hun kot te komen omdat ze gewend zijn om erin te blijven en zich hebben aangepast dat hun leefwereld verkleind is. Dat biedt hen houvast, zekerheid en ze hebben gemerkt dat ze ook van de kleine dingen kunnen genieten in het leven. Voor hen mag het gerust zo nog even blijven duren.

Dat grote verschil qua gedrag vertaalt zich ook in de ticketverkoop. Enkele uren nadat Pukkelpop tickets begon te verkopen, kon de organisatie immers zeggen dat maar liefst 70% van haar combitickets de deur uit zijn. Zeker, niet alleen de knaldrang van de Pukkelpoppers speelt mee, ook het feit dat het een van de weinige grote festivals (op Tomorrowland na) is in ons land en in Europa tout court dat hoogstwaarschijnlijk eind augustus zal plaatsvinden, als de coronacijfers goed blijven evolueren. Er is dus schaarste gecreëerd op de festivalmarkt. En er is zin om te feesten.

Ook in Middelkerke stellen ze dat vast waar Jan Van Esbroeck van de Sportpaleis Group een pop up arena neerpoot (die verdacht hard lijkt op The Barn van Rock Werchter qua constructie) . De ticketverkoop voor het Schlagerfestival loopt daar als een trein. Maar voor andere concerten zo geeft ie toe, loopt het allemaal niet zo’n vaart. Verrassend vindt ie dat.

Bert Hertogs, hoofdredacteur van Concertnews.be, is niet verrast. “Wat zich op dit moment afspeelt bij de consument, is niet meer dan hetzelfde van wat we grotendeels vorige zomer ook hebben vastgesteld. Naar de bioscopen werd er gegaan als er een blockbuster als Tenet te zien was, verder was het er kalm. Ik verwacht dan ook dat pas bij een release als Black Widow deze zomer de cinema’s terug goede zaken zullen doen.”

“Ook de podiumkunsten en zelfs concerten voor een beperkt publiek konden vorig jaar niet allemaal het sold out-bordje bovenhalen. Er is daarnaast blijkbaar bij veel mensen nood aan low brow cultuur, vooral om de voor hen lastige periode van de lockdowns weg te kunnen spoelen met bier. Escapisme dus waar men het verstand op nul kan zetten. Dat concerten – ook met popartiesten van bij ons – met een symfonisch orkest niet meteen datgene zijn waar het brede publiek in volle zomer op zit te wachten, is dan ook niet verrassend.” vult Bert aan.

“Daarnaast weten liefhebbers van klassieke muziek dat naar een concert met een orkest gaan in een tent behoorlijk wat uitdagingen vergt qua akoestiek. Lees: het is soms niet om aan te horen, en dan is er nog het geluid van buiten de tent (vliegtuigen enz.) dat steeds een storende factor kan zijn. Kortom: het lijkt me toch niet de beste zet van de Jannen dus om net nu symfonische concerten te programmeren in Middelkerke in volle zomer. Daarnaast maakt Van Esbroeck een beginnersfout door te zondigen aan de gouden regel die geldt voor organisatoren van evenementen. Hij ziet het wellicht meteen té groots. Iets nieuws opbouwen doe je immers best door klein te beginnen zodat het organisch kan groeien. Dat bevestigde Herman Schueremans, head promotor bij Live Nation Belgium en Live Nation Festivals me overigens ook enkele jaren toen plots uit het niets een groot festival opdook in Duitsland dat na enkele edities zoals te verwachten was om financiële redenen de handdoek in de ring moest gooien. Het is te hopen voor de Jannen dat ik het deze keer niet bij het rechte eind heb. Maar ik vrees dat ze te veel te snel willen.”

Die terughoudendheid van kritische consumenten valt dus enerzijds te begrijpen. Waarom zou je hetzelfde bedrag uitgeven voor een ticket om in een tijdelijke venue te gaan zitten die sowieso qua publiekscomfort niet kan bieden wat een vaste constructie wél kan? Inderdaad, dan wacht je gewoon tot je terug wél naar het échte Sportpaleis of de Lotto Arena kan gaan. En de jongeren dan? Voor hen speelt in eerste instantie terug zorgeloos kunnen feesten, en (nieuwe) sociale contacten kunnen leggen. Dan speelt de line up van een festival geen of in mindere mate een rol. En als het toch niet hun ding is, verkopen ze moeiteloos hun ticket wel door omdat de vraag zoals gezegd vele malen groter is dan het festivalaanbod deze zomer.

Pukkelpop heeft een traditie dat het festival plaatsvindt in Kiewit en is een gekend merk. Bij de Pop Up Arena in Middelkerke is dat zoals gezegd niét het geval. M.a.w. daar moeten de Annelies Vrijdagen en co van deze wereld het ganse concept van nul proberen uit te leggen en de consument proberen te overtuigen. Daar kruipt tijd, energie én geld in. Eén van de logistieke zwaktes van Middelkerke is dat je er wel geraakt met het openbaar vervoer maar niet thuisgeraakt, of je zou al voor negen uur ’s avonds naar huis moeten trekken … En wie is er bereid om een overnachting aan de kust te boeken om een Vlaamse artiest te zien? Neen, zelfs dat gaat ons te ver.

Overigens beginnen behoorlijk wat concerten (ook in Gent en Brussel bv.) behoorlijk laat deze zomer. Als een concert pas om 21 u. start, betekent dat voor velen dat voor het openbaar vervoer kiezen geen optie is wegens geen of onvoldoende aanbod voor de terugreis. Van de commerciële concertsector zou je ondertussen toch mogen verwachten dat ze daar rekening mee houdt en duurzaam, veilig en ecologisch transport zoals openbaar vervoer zou promoten, eerder dan het mensen die daarvan afhangen bijna onmogelijk maken om hun event bij te wonen.

Of ik mijn ticket voor Pukkelpop al gescoord heb? Neen, maar Chokri mag me steeds uitnodigen als zijn line up me kan bekoren … En Van Esbroeck? Die mag me steeds uitnodigen voor een van zijn concerten in Middelkerke, als ie ook ineens de taxikosten voor zijn rekening wil nemen ...

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter