PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Tiësto - The Kaleidoscope World Tour

zaterdag 1 mei 2010Sportpaleis Merksem

Tiësto

Zo’n 10 000 toeschouwers, waarvan maar liefst 10% voor een “VIP”--formule koos, zakten af naar het Sportpaleis in Merksem voor Tiësto. Een echt VIP-gebeuren kon je het nauwelijks noemen. Op de frontale tribune voor de VIP’s was nauwelijks genoeg ruimte, zodat we deze plek al lang lieten voor wat ze was. Dat je er ook net als elders voor je drankjes moest betalen (zo’n 2,5 euro voor 25cl Maes of cola) zagen we al helemaal niet als reden om daar te blijven.

Neen, dan waren de tribuneplaatsen veel luxueuzer om van daaruit het toch wel lange voorprogramma Dada Life aan het werk te zien tussen iets na tienen en bijna kwart na 12. Hot Chocolate van Super Viral Brothers draaide Dada Life onder andere rond middernacht. In Benny Benassi’s Satisfaction hadden ze de lyrics veranderd naar “Push me and then just touch me till I can get my Dada Life” en zo hervormd tot “Just bleep me”. En met “Cookies with a smile” scoorden ze ook aardig, terwijl het voor het overige opvallend rustig bleef in het Sportpaleis. Iedereen was immers gekomen voor Tijs Michiel Verwest, beter bekend als Tiësto.

Spaanse, Italiaanse en Franse vlaggen zagen we onder andere in de grootste zaal van Antwerpen. Tiësto weet nog steeds een zeer internationaal publiek voor zich te winnen en dat doet hij met een oer-Amerikaanse show. “Kaleidoscope” heet zijn jongste plaat en tour. Terwijl de openingtrack met Jónsi loopt zien we voor het eerst visuals op de ledschermen. Een planeet, een heelal, sterren, … Tot de dj zelf het podium opkruipt, en zich installeert om zijn lange set aan te vangen.

Die set wordt een beetje voorspelbaar opgebouwd en visueel ondersteund. Eerst zien we visuals, en worden al gauw de CO²-jets ingezet. Na welgeteld een uur worden de 4 lasers ingeschakeld en later volgt er nog vuurwerk tijdens “Let’s get bleeped tonight” van Dada Life en confetti. “We Are Your Friends” van Justice vs Simia wordt luidkeels meegekeeld door de aanwezigen. Ook Papillon van Editors, die de avond ervoor nog in de Lotto Arena stonden, laat Tiësto op het publiek los.

Wat ondertussen opvalt, is dat de dj heel wat nummers lang laat spelen. We zijn sets gewend van andere dj’s die veel kortere mixen maken. Verwest blijkt ook nauwelijks te crossfaden. Hij kiest eerder voor de cut-cut techniek, maw het als het ware aan elkaar lassen van tracks. Technisch zijn er volgens ons dan ook sterkere dj’s op deze aardbol actief. Maar Tiësto is vooral een product met zeer veel aanhangers en fans. Een religie op zich bijna die maar al te graag gelooft dat de liefde zal terugkomen op de tonen van “Love comes again”, een nummer van Tiësto dat ondertussen alweer 6 jaar oud is.

De handen gaan op elkaar wanneer dat gevraagd wordt. Op rustigere momenten wordt er meegezwaaid. En wanneer er nog iets te zien valt ook, worden allerhande camera’s bovengehaald. Verder draait de man vaak aan de knop om de hogere tonen uit te spelen, om dan op de juiste kick weer volop basgeluid de zaal in te jagen. Een andere veel gebruikte techniek die hij hanteert, is de song laten stilvallen en opnieuw laten opbouwen al dan niet begeleid door de visual “Make some noise” waarop het publiek uiteraard reageert.

Calvin Harris’ Flashback bewijst nog maar eens dat de dj een voorkeur heeft voor heel wat vocale dance. Ook hiphop kan gerust in zijn set zo blijkt wanneer we Shawty’s like a melody uit de luidsprekers horen schallen. De ledschermen tonen verschillende steden waar Tiësto al passeerde en blijft hangen op “Antwerp”. “That’s right it’s your dj” horen we een man met Amerikaans accent nog tussen een track het publiek extra opjutten.

Deze truuks werken, hoewel ze langs geen kanten ons nog weten te verrassen. Hooguit zijn we hier en daar verrast wanneer de belichting voor het volgende nummer al enkele seconden klaar staat terwijl we de song in kwestie nog niet horen. Of die enkele keren dat de lip-synchroniteit tussen enkele songs en de geprojecteerde videoclip misschien wel tien seconden of meer voor-of achterloopt.

“Escape me” klinkt door het Sportpaleis. Iets na tweeën geven we de brui aan dit voorgeprogrammeerde feestje. Was dit echt ooit de beste dj van de wereld, die we aan het werk zagen?

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter