Het was even wennen toen ik het Sportpaleis binnenging. Ik dacht al meteen dat ik bij de TMF-awards was aanbeland. Het zat er dan ook vol met tieners; die nog net voor de examenstress eraan komt; willen feesten tijdens een twee uur durend spektakel van Beyoncé. Dat het een spektakel was, konden we al vermoeden tijdens het voorprogramma. Een overenthousiast publiek vol bakvissen gilde bij de eerste noten van Lemar. Als er dan ook een zwart Marcelleke aan te pas komt dat vakkundig wordt losgerukt van het lijf, kan het voor vele meisjes al niet meer stuk. Het leek wel of ze voor het eerst het naakte bovenlijf van een kerel zagen. De zanger zelf klonk behoorlijk hees en had best wat moeite om de hoge noten te halen, maar de allerhoogste die hij zong tijdens zijn voorlaatste nummer haalde hij wel. Het werd door het publiek getrakteerd op een lange mix van gejuich, gegil en voetengestamp. Nog maar zelden heb ik dat trouwens meegemaakt tijdens een voorprogramma.
Voor vele jongedames moet het hun eerste concert geweest zijn in het Sportpaleis, het leek wel alsof ze hyperactief en hypergemotiveerd naar het concert waren afgezakt. Toegegeven, voor een publiek dat gewoon is om naar grote playbackconcerten te gaan zoals de TMF-awards, was dit wel andere koek.
Beyoncé was tamelijk stipt, ze liet ons maar 4 minuutjes wachten, om 4 na negen begon het concert. Met Crazy in Love zette ze meteen het Sportpaleis in vuur en vlam. En ja dat mag je ook letterlijk nemen want er kwam vuurwerk aan te pas en de discoballen waren al uit de nok naar beneden gezakt. "Wat was dit", dacht ik. Het leek al alsof ik meteen in het midden van de bisronde zat, terwijl het verdorie het eerste numer nog maar was. Gegil, geroep van het publiek. Beyoncé speelde daar trouwens zeer goed op in door te vermelden dat iemand van de productie haar tijdens een kledingwissel zei dat dit wel 'ns het luidste publiek van de tour zou kunnen zijn. Resultaat: het publiek gaat ervoor om er nog een paar decibels bij te doen.
Beyoncé zag er goed uit, altijd kortgerokt, een vrouw moet namelijk haar pluspunten benadrukken, bij Knowles zijn dat onder andere haar benen. Er zaten behoorlijk wat zilveren glitters in haar pakjes. Daarna deed ze een Shakirapakje aan, een topje en een broek met 'frennekes' en een blote buik die er behoorlijk afgetraind uitzag. Ja, de navelstaarders onder de heren konden er ook van genieten. Beyoncé heupdanste ook nu weer tot grote vreugde van het publiek, al moet gezegd dat ik straffere kost heb gezien tijdens de show van Shakira. Wat later kwam ze af met een vleeskleurig pakje met aan de voorkant rond de borst heel wat glitters en beneden niks, aan de achterkant was het omgekeerd en kreeg haar achterwerk de glitters. Heel wat mensen in het publiek moeten gedacht hebben dat ze daar half naakt stond. Aan de reacties te horen van enkele dames die in de buurt van mij zaten, bleek alvast dat Beyoncé's misleiding werkte.
Muzikaal zat de set strak in elkaar en wisselden de hits elkaar af met minder bekende nummers . Het was overduidelijk dat de groep al voldoende ingespeeld was. Suga Mama is de band die Beyoncé begeleidde, een band met enkel vrouwen, zowel aan de drums de dubbele keyboards en de elektrische gitaren. Opmerkelijk en zeer goed speelden ze! Tussen de kledingwissels waren er de standaard solo's, de 2 drumsters mochten het in een wedstrijdje tegen elkaar opnemen. De twee keyboardspeelsters mochten dan weer zich uitleven op 'Flight of the Bumblebee". Later in de set hoorden we een gitaarsolo en bewees de gitariste dat ze ook met de gitaar op haar rug achterstevoren kan spelen. Echt vernieuwend was het niet, maar het scoorde wel bij het jonge publiek.
De setlist was zeer goed uitgebalanceerd. Al vooraan in de set bracht Beyoncé Beautiful Liar, het nummer dat op dit moment hoge ogen gooit in de hitparade. Een nummer dat ze samenzingt met Shakira. Helaas was die er niet en zagen we haar enkel op de videoclip. We hoorden haar op band. Toen Beyoncé later verklaarde dat zowat alles live was tijdens de show, moest ik wel even slikken. Behoorlijk lullig komt het over als je een duet zingt met iemand die er niet is. Dan claimen dat je zeer 'live' bezig bent, kwam alvast bij mij zeer vreemd over. Temeer omdat haar duetten met Sean Paul en haar man Jay-Z ook op band stonden.
Pluspunt van de show was het ritme, het concert vloog voorbij, bij momenten zat er een hyperkinetisch trekje aan, ook bij Beyoncé zelf. Dat had wel als nadeel dat er geen enkel maar dan ook geen enkel traag nummer echt raakte. Het draaide 'm vooral rond de show. En die was af, zowel de kostuums als de knappe choreografieën mochten er zijn. Beyoncé heeft dan ook kosten nog moeite gespaard, maar liefst 10 dansers kwamen mee op het podium. Tijdens "Ring the alarm" droegen ze allemaal een rood pak, de choreografie daarop was behoorlijk "mechanisch". Ze beeldden het laden uit van een geweer en het schieten. Knap gedaan, zonder meer. Het hoogtepunt was een lang uitgesponnen "Irreplaceable" waar zowat iedereen mee "to the left, to the left" meebrulde en met de wijsvingertjes het gebaar meedeed. Ook de visuals, de animatie op het metershoge en brede ledscherm achteraan ondersteunde de hele show. Dat deed ook de grote trap met leds die haar als een echte Souldiva liet afdalen. Een tof effect was ook de loopband op het podium waarop Knowles en de dansers stokstijf in pose naar links of rechts bewogen. Op het einde van haar set, maakte Beyoncé, die merkelijk onder de indruk was van het enthousiasme van het Belgische publiek, een hartje met haar duimen en wijsvingers. Het werd al snel overgenomen door heel wat tieners die daardoor prompt op de videoschermen kwamen, want ook de cameramensen hadden hen ontdekt.
Aan interactie ontbrak het dus niet op dit concert, maar waar het wél aan ontbrak was een goed uitgebalanceerde geluidsmix in de "front of house". Hét minpunt van de hele show was namelijk het geluid. Teveel bassen zorgden ervoor dat je de teksten van Beyoncé soms nauwelijks kon verstaan. Het is ondertussen een oud zeer in het Sportpaleis telkens er een Amerikaanse groep passeert. Men zou beter werken met lokale geluidstechnici die de zaal perfect kennen, en op basis van de zaal een geluidsplan opstellen. Nog te vaak, worden de decibels op ons losgelaten zodat het echo-effect van de betonnen bunker die het Sportpaleis is, weggespeeld wordt. Dat daardoor heel wat mid- en hoge tonen weggespoeld worden in een zee van bastonen, wordt dan blijkbaar vergeten. Jammer.
Daarom én om het feit dat ik geen enkel kippenvelmoment beleefde bij Beyoncé, blijft George Michael's 25Live-tour het beste concert van het afgelopen seizoen in het Sportpaleis. Shakira strand samen met Beyoncé op een tweede plaats. Haar concert was veel korter, ze had minder kledingwissels, en er zat minder vaart in maar de klank was wel een stuk beter. Shakira maakte trouwens veel goed omdat ze muzikaal verrassend uit de hoek kwam, mooie nieuwe versies konden we beluisteren. Ook was er een knappe intimistische versie van Illegal. En al wordt ze vaak geïmiteerd, er kan niets op tegen het origineel van haar 'belly dance' en de manier waarop zij met de camera's omgaat. Ook haar spontaan enthousiasme tijdens haar Oral Fixation tour zal me nog lang nablijven.
Christina Aguilera moet het stellen met een derde plaats. Een overkill (het was letterlijk en figuurlijk een circus) aan showelementen tijdens haar concert is daarvan de grote boosdoener. Haar set stak ook vol met onbekende nummers die niet echt ambiance brachten op het drie kwart gevulde middenplein. En ook tijdens haar concert was het geluid verre van ok.
De setlist:
Crazy in Love
Freakum Dress
"Green Light"
Outfitwisseling
Baby Boy
Beautiful Liar
Naughty Girl
Me, Myself, and I
Outfitwisseling
Bumble Bee intro
(Dangerously Intro) ? Dangerously in Love 2
Outfitwisseling
Pink Panther Intro
Destiny's Child medley:
Independent Women Part 1
Bootylicious
No No No Part 2
Bug a Boo
Bills, Bills, Bills
Cater 2 U
Say My Name
Jumpin, Jumpin
Soldier
Survivor
Speechless
Outfitwisseling
Ring the Alarm
Suga Mama
Upgrade U
03 Bonnie & Clyde
Check on It
Get Me Bodied
Dreamgirls
Listen
Irreplaceable
Bis:
Deja Vu
Om 20 voor 12 verliet Beyoncé het Sportpaleis in haar persoonlijke "Beat the Street"-bus en werd ze onder politiebegeleiding (1 combi en 1 anoniem voertuig) naar Brussels Airport gebracht.
< Bert Hertogs>
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
21NOV
Night of the Proms 40 jaar
Sportpaleis Merksem
15NOV
Jan Smit Live in het Sportpaleis 2025
Sportpaleis Merksem
24APR
Pommelien Thijs
Sportpaleis Merksem
23APR
Pommelien Thijs
Sportpaleis Merksem
08OCT
OneRepublic
Lotto Arena Merksem
14MAY
Tate McRae
Sportpaleis Merksem
02DEC
Sabaton
Sportpaleis Merksem
26NOV
Gruis/Aan de twijfel
CC Sint-Niklaas
29NOV
Bart Peeters Deluxe 2024
Lotto Arena Merksem
30NOV
De vier seizoenen
deSingel Antwerpen
30NOV
PUPPY/POPPY
HetPaleis
01DEC
Max Richter World Tour
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
03DEC
Faust
CC Schoten
24NOV
De Revisor ★★★★
Studio Carwash
23NOV
Hans Klok - Face The Future: A Magical Journey Through Time ★★★★1/2
Stadsschouwburg Antwerpen
18NOV
Paul Delvaux en zijn universum ★★★★1/2
La Boverie Luik
17NOV
Sister Act ★★★★1/2
Nieuwe Luxor Theater Rotterdam
15NOV
Herman van Veen - 60 jaar op de planken ★★★★1/2
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
15NOV
Gladiator II ★★★★
Kinepolis Antwerpen
10NOV
Freedom Forever ★★★★1/2
Lotto Arena Merksem