PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Is het vet nu al van de K3-soep?

zondag 09 januari 2022


Is

Waterval, het jongste album van K3 staat ondertussen 3 weken op de eerste plaats in de albumcharts in Vlaanderen. In Nederland heeft die niet de bovenste plek gehaald. Waterval heeft daar stilaan de afdaling ingezet. Na één week op de tweede plek moet het voorlopig tevreden zijn met brons.

Wat vooral opvalt is dat het bijzonder stil is rond de verkoopcijfers van het schijfje. Studio 100 heeft het wél over hoeveel keer de videoclip op Youtube bekeken is, maar ons interesseert maar één ding: de verkoopcijfers en of het album al dan niet al goud of platina gehaald heeft. Onze e-mail daarover aan Ultratop deze week werd niet beantwoord. Dus consulteerden we de site zelf, ervan uitgaand dat die zoals je mag verwachten van zo’n medium up-to-date is. Wat vertelt Ultratop ons? Wel, dat geen enkel album dit jaar (2022) al goed is voor goud (10.000 verkochte exemplaren) of platina (20.000 verkochte exemplaren). Dat was in het verleden toch wel anders toen er een nieuw K3 album uitkwam na een groepswissel.

Waterval kwam op 17 december 2021 uit. 10.000 Luchtballonnen, het allereerste album van Klaasje, Marthe en Hanne kwam precies 6 jaar eerder uit: op 18 december 2015 om precies te zijn. Ook dat album haalde in Nederland enkel de tweede stek als hoogste plek maar haalde wel de eerste in Vlaanderen. Op 25 december 2015, dus een week na de release, was het schijfje al goed voor dubbel platina, ofwel 40.000 verkochte exemplaren. Daarna bleef het hard gaan. Op 1 januari 2016 was die goed voor 3 keer platina, een week later voor 4 keer platina enzovoort om op 5 februari te eindigen op 8 keer platina. Ruim 160.000 stuks werden er dus verkocht in Vlaanderen alleen.

Ter vergelijking: op 9 december 2016 moest opvolger Ushuaia het stellen met een halvering van dat resultaat. Die cd was goed voor 4 keer platina.  In 2017 moest K3 love cruise het opnieuw stellen met de helft minder verkochte schijfjes en strandde die plaat die nochtans een film ondersteunde op 2 keer platina net als Roller Disco in 2018 overigens. K3 Dromen in 2019 halveerde dat resultaat opnieuw en bleef hangen op 20.000 verkochte stuks, goed voor 1 keer platina. Dans van de farao in 2020 haalde zelfs geen platina en moest zich tevreden stellen met goud, of 10.000 verkochte stuks kortom.

Gaan we verder terug in het verleden, naar de komst van Josje die Kathleen verving bij K3 met Karen en Kristel in 2009, dan zien we wél een nummer 1 in zowel Vlaanderen als Nederland voor Mamasé dat ook iets vroeger uitkwam in het jaar, namelijk op 20 november 2009. Opvallend is dus dat Waterval en 10.000 Luchtballonnen na Sinterklaas werden uitgebracht terwijl je toch zou denken en verwachten dat Studio 100 haar releasedata in functie van die belangrijke feestdag voor haar segment zou vastleggen. Niet dus. Qua planning viel Mamasé op dat vlak alvast beter. Die was er wel tijdig om door de Sint geleverd te worden. Op 11 december 2009 was Mamasé goed voor dubbel platina, 40.000 verkochte stuks dus. Op 5 maart 2010 werd dat 3 keer platina (60.000 stuks).

Een ding valt dus op, een album van K3 scoort (net als die van de meeste andere artiesten of bands) meteen, snel na de release. In de eerste weken moet het gebeuren. Vandaar dan ook dat het bijzonder is dat K3 Waterval officieel nog geen gouden of platina status heeft volgens de gegevens van Ultratop. Rond deze tijd had 10.000 Luchtballonnen immers al vier keer platina en Mamasé twee keer platina gehaald. Het doet vermoeden, net zoals de tanende verkoopcijfers met Klaasje al lieten merken de voorbije jaren, dat het dus met K3 Waterval allemaal zo’n vaart niet meer loopt qua streamingcijfers, downloads of cd-verkoop in vergelijking met het verleden toen er ook personeelswissels waren in de groep.

Wellicht heeft de globale daling van de fysieke cd-verkoop daar iets mee te maken, maar er kleeft toch ook een bittere nasmaak aan de keuze voor Julia als nieuw K3-lid. Gert Verhulst zagen we de voorbije weken zich nog in tal van bochten wringen tijdens interviews en de keuze voor Julia verdedigen dat hij het jammer zou gevonden hebben mocht er iemand die minder goed geweest zou zijn dan Julia gekozen zijn die wél aan de diversiteitscriteria zou voldoen hebben.

Eerst en vooral komt zo’n quote nogal neerbuigend over ten opzichte van mensen van kleur, jongens en alle anderen die wél aan de diversiteitscriteria voldoen. Daarnaast ga je ons niet vertellen dat er tussen de 22.690 kandidaten echt niemand tussen zat die Julia kan evenaren of zelfs beter is én diversiteit uitstraalt. Veel kijkers en deelnemers voelen zich dus wat bedrogen door het productiehuis. Waarom schrijf je immers een wedstrijd uit en laat je onder andere jongens, non-binairen en mensen van kleur meedoen als je als productiehuis toch zo hard vasthoudt aan je oorspronkelijke format? Inderdaad, dan voel je je bekocht, ook al kunnen die gevoelens misschien grotendeels gebaseerd zijn op verkeerde perceptie, het kwaad is geschied. En dat krijgt zelfs een productiehuis als Studio 100 nog moeilijk rechtgezet of uitgelegd. Wij blijven dan ook bij onze stelling dat Verhulst en Bourlon hun afspraak met de 21ste eeuw compleet gemist hebben. En de verkoopcijfers lijken dat mogelijks te bevestigen.

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter