PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Disney’s Aladdin ★★★★1/2

zaterdag 2 april 2022AFAS Circustheater Den Haag

Disney’s

Dankzij Stage Entertainment hoef je geen exotische reisbestemming te kiezen om meegezogen te worden in de magische sprookjeswereld van duizend-en-één-nacht. Om je onder te laten dompelen in de sfeer van ‘Disney’s Aladdin’ kan je gewoon afreizen naar het AFAS Circustheater in Scheveningen waar Stanley Burleson je meeneemt naar het denkbeeldige Agrabah waar straatrat Aladdin verliefd wordt op prinses Jasmine. Het grappige en romantische verhaal van de Disneytekenfilm komt er tot leven. Stanley Burleson zet een magistrale Geest op de planken die niet alleen joviaal en charmant is, maar ook erg geestig. Hij vertelt, zingt en danst de sterren van de hemel. Alhoewel we hier misschien beter zouden zeggen: hij danst de sterren naar de hemel. Het is immers dankzij de inmenging van de Geest dat Jonathan Vroege en Bente Mulan Nanayakkara zwevend op een vliegend tapijt als verliefden Aladdin en Jasmine door een sterrenhemel zweven.  ‘Disney’s Aladdin’ neemt je vanaf de eerste scène met zang, dans, swingende muziek, oosterse decors, weelderige kostuums en geweldige prestaties van cast en ensemble mee in een betoverende wereld waar de magie blijft duren tot het happy end.

Het verhaal van deze musical volgt de vertellijn van de gelijknamig Disneyfilm. Jasmine moet van haar vader, de sultan van Agrabah, huwen met een prins, maar wijst alle mogelijke kandidaten af en sluipt in vermomming het paleis uit. Op de markt van Agrabah ontmoet ze de straatjongen Aladdin die haar helpt ontsnappen uit de klauwen van de paleiswacht. Ondertussen smeden de sluwe grootvizier Jafar en zijn  handlanger Iago een listig plan om zelf de macht te grijpen. Daarvoor hebben ze een magische lamp nodig die alleen door de ‘ruwe diamant’ uit de Grot Der Wonderen kan gehaald worden. Als bij toeval blijkt straatrat Aladdin die ‘ruwe diamant’ te zijn. Jafar en Iago bedenken een list om de nietsvermoedende Aladdin in de Grot Der Wonderen te sturen, maar de plannen draaien anders uit dan voorzien. Aladdin raakt vast in de grot en ontdekt zelf de Geest die in de magische lamp zit. Hij mag nu drie wensen doen. Aladdin wenst een prins te zijn om zo het hart van Jasmine voor zich te winnen. Maar ook dat draait anders uit dan voorzien. Jasmine wil geen rijke prins, maar wil iemand die haar hart kan bekoren. Tijdens een magische vlucht op een vliegend tapijt slaat Cupido toe en worden Jasmine en Aladdin verliefd op elkaar. Het geluk mag jammer genoeg niet lang duren, want Jafar steelt de magische lamp en wenst zichzelf sultan van Agrabah. Gelukkig is Aladdin de boze Jafar nog net te slim af en kent het verhaal een sprookjesachtig einde: de Geest krijgt zijn vrijheid en Jasmine mag met Aladdin trouwen. 

Het leuke van deze musical is dat je al vanaf het begin werkelijk wordt meegezogen in de sprookjeswereld van ‘Disney’s Aladdin’.  Stanley Burleson kruipt in de huid van de Geest en verwelkomt het publiek. Je wordt meteen verleid door zijn charmante persoonlijkheid en zijn warme stem. In een oogwenk verandert de woestijn in een kleurrijke, oosterse markt waar iedereen zingt en danst. De veelheid aan kleuren en de vloeiende bewegingen zijn een ware lust voor het oog. Daarbovenop heb je Stanley Burleson die op de tonen van Alan Menkens ‘Arabische Nachten’ nog voor extra warmte zorgt. De sfeer zit juist vanaf het prille begin van deze musical. Dat maakt dat je moeiteloos wegzinkt in de magische sprookjeswereld van Aladdin.

De Geest is de verteller én een van de hoofdrolspelers in het verhaal en dat maakt dat Stanley Burleson een hele belangrijke rol vervult. Hij zet het geheel in gang en draagt een van de meest fascinerende liedjes uit deze productie: ‘Een Vriend Als Ik’. Het lied dat in de film amper twee en een halve minuut duurt, is hier uitgewerkt tot een volledige scène van acht minuten. En we kunnen u verzekeren: het zijn acht geweldige minuten waar je ogen te kort komt om alles mee te volgen. Stanley zingt, danst, maakt geweldig leuke grapjes, zorgt voor interactie met het publiek en persifleert tussendoor nog enkele liedjes uit ‘Belle en het Beest’, ‘De Kleine Zeemeermin’ en ‘Pocahontas’. Muzikaal neemt componist Alan Menken je mee van de swingende jazz, over de latin sound naar een onvervalste show tune. Regisseur en choreograaf Casey Nicholaw zorgt voor onvervalste magie, showballet, Latijns-Amerikaans stijldansen en zelfs een geweldige tapdansroutine. Kortom: het is een sneltrein aan showelementen die getrokken worden door locomotief Stanley Burleson die daar bewijst van vele markten thuis te zijn. Het is in deze scène dat hij aantoont perfect gecast te zijn voor de rol van de Geest.

Maar Stanley Burleson is hier niet de enige ster aan het firmament. Ook  Jonathan Vroege en Bente Mulan Nanayakkara doen hun duit in het zakje als respectievelijk Aladdin en Jasmine. Jonathan Vroege slaagt er in deze productie in om het lied ‘Trots Op Je Zoon’ wel te doen schitteren waar het in de Londense productie nog een beetje in de stijgers bleef staan. Alan Menken en Howard Ashman schreven het oorspronkelijk voor de Disneyfilm, maar het haalde het uiteindelijk net niet. In de musical is het uitgegroeid tot het leidmotief. In ‘Trots Op Je Zoon’ zingt Aladdin aan zijn overleden moeder dat ze trots op hem mag zijn. Het heeft een inherent gevoel van melancholie en ingetogenheid en Jonathan weet dat ook mee te geven in zijn stem. Zelfs in de krachtigere stukken en hogere noten weet hij het juiste gevoel te bewaren.

En dan is er uiteraard ‘De Wereld Wacht’: het duet van Aladdin en Jasmine dat ze zingen terwijl ze op een wonderbaarlijke uitstap zijn op een zwevend tapijt. Het scènebeeld is absoluut feeëriek te noemen. Jonathan en Bente zitten echt op een magisch tapijt dat door een fonkelende sterrenhemel zweeft terwijl ze hun betoverend liefdesduet brengen. Beide stemmen komen volledig tot hun recht en in de samenzang zit de harmonie van het moment. En opnieuw weet deze productie van  Stage Entertainment die van hun Londense collega’s te overtreffen. Jonathan Vroege en Bente Mulan Nanayakkara hebben elk op zich een goede stem, maar klinken ook voortreffelijk samen. Het is dan ook een meer dan puike prestatie voor nieuwkomer Bente Mulan Nanayakkara die hier mocht invallen voor Keoma Aidhen. 

We moeten het ook nog even hebben over de tandem Roberto de Groot en Darren van der Lek die respectievelijk de rollen van Jafar en Iago voor hun rekening nemen. Roberto zet de grootvizier neer als een op macht beluste fanatiekeling, maar weet de grens te bewaken om nooit té boosaardig over te komen. Darren speelt de absolute onderkruiper, de slijmbal die in zijn commentaar soms verdoken de draak steekt met zijn baas. Jafar en Iago vormen het komische duo uit de voorstelling en werden door vertaler van dienst Erik van Muiswinkel voorzien van enkele geweldige oneliners. Het dient hier gezegd dat ‘Disney’s Aladdin’ uitstekend werd hertaald door Erik. Niet alleen werd er gekozen voor een vrij jeugdig taalgebruik en enkele typisch Nederlandse elementen. Het geheel bekte ook erg goed. Persoonlijk hadden we nog nooit gehoord van ‘reuring’, maar als vertaling voor ‘High Adventure’ klonk ‘Zin in reuring’ eigenlijk perfect. Het feit dat Erik van Muiswinkel als cabaretier vertrouwd is met humor, speelt ook duidelijk in het voordeel van deze vertaling. Het maakt dat onder andere de personages van Jafar en Iago genoeg materiaal hebben toegespeeld gekregen om er een grappig geheel van de maken en Roberto de Groot en Darren van der Lek weten de voorzetten ook netjes af te werken. 

‘Disney’s Aladdin’ in het AFAS Circustheater in Scheveningen is een uiterst entertainende familiemusical die zowel jong als oud weet te boeien met zijn aanstekelijke muziek, zijn oogstrelende dansroutines, zijn scherp gevoel voor humor, zijn visueel spektakel en vooral ook een heerlijke dosis Disneymagie. Eens de voorstelling begint, opent zich een hele nieuwe wereld van Arabische nachten die schittert als een gepolijste diamant.

< Sascha Siereveld > 

Cast

Geest: Stanley Burleson
Aladdin: Jonathan Vroege
Jasmine: Bente Mulan Nanayakkara
Jafar: Roberto de Groot
Iago: Darren van der Lek
Babkak: Juliann Ubbergen
Kassim: Jermaine Faber
Omar: Dave Rijnders
Sultan: Michel Sorbach

Creatives:

Regie: Casey Nicholaw
Choreografie: Casey Nicholaw
Muziek: Alan Menken
Teksten: Howard Ashman/ Tim Rice/ Chad Beguelin
Boek: Chad Beguelin
Vertaling: Erik van Muiswinkel


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter