Recensie Liefde voor muziek (S8) ★★1/2

maandag 4 april 2022VTM

Liefde

In het achtste seizoen van Liefde voor muziek coveren Ozark Henry, CAMILLE, Koen Buyse van Zornik, Davina Michelle, Margriet Hermans, Pat Krimson & Loredana van 2 Fabiola en Suzan & Freek elkaars songs in Frankrijk. De eerste aflevering stond in het teken van het Nederlandse duo Suzan & Freek. Daarin ontdekken we dat de twee elkaar kennen sinds hun pubertijd toen ze op de middelbare school zaten en elkaar in het muzieklokaal zagen. Om zijn aandacht te vangen verscheen ze elke minuut online op MSN Messenger. Freek stelt dat ie nooit gespannen is, terwijl Suzan dat wel is.

Verder blijkt deze eerste aflevering bijzonder oppervlakkig, eigen aan de Nederlandse en Vlaamse muziekindustrie die marketing-gewijs al enkele jaren dezelfde leegheid tentoonspreidt als die al jaren in Amerika te zien is. Naast een belachelijke overdosis mouwvegerij waarbij de ene na de andere artiest de ander bewierrookt, valt er immers bijzonder weinig op te pikken in dit programma. De wederzijdse idolatrie gaat zelfs zo ver dat we CAMILLE, met een hyper kort jurkje aan waar je als aandachtige kijker bijna tot aan haar billen kan onder kijken als ze op de sofa zit, helemaal verliefd, starstruck zien kijken naar haar crush Davina Michelle. In die zin dat je op den duur verwacht dat ze elk moment haar Nederlandse collega binnen zou kunnen doen. Dat gebeurt helaas net niet. Misschien komt dat nog in een volgende aflevering.

Michelle levert nochtans met stip de allerbeste song af van de avond, en is nu al de revelatie van dit seizoen van Liefde voor Muziek. In Vlaanderen geniet ze immers nog niet de bekendheid die ze wél heeft in Nederland, in mei vult ze daar immers maar liefst 2 keer de Ahoy in Rotterdam. ‘Gold plated love’, haar versie van ‘Goud’ dat ze deels in het Nederlands en het Engels brengt, begeleid door akoestische gitaar en piano, konden we best wel smaken.

CAMILLE zien we overigens ook ongeschminkt in het programma waaruit we kunnen afleiden dat deze West-Vlaamse qua natuurlijke looks eigenlijk niet zo bijzonder is. Net als haar witte melkflessen van benen trouwens die door de rode hakjes die ze eronder draagt witter dan wit blijken. Wellicht daar ook schuilt het succes van deze prille twintiger. Doorsnee schoolmeisjes herkennen zich in haar omdat ze iets gewoons heeft naast het podium wat fel contrasteert met haar over the top looks op het podium. Op dat vlak heeft ze heus niet het warm water uitgevonden. Natalia doet al jaren immers hetzelfde.

Helaas dingt CAMILLE’s cover van ‘Blauwe dag’ in het West-Vlaams met haar salsaritmes te nadrukkelijk naar een zomerhit en klinkt het na ‘Skwon meiske’ van Niels en Wiels uit 2017 toch vooral bijzonder déjà vu waardoor we haar kansen eerder gering inschatten om met deze song ook in de hitparade te scoren (maar de ‘smaak’ van de massa daar hebben zelfs wij na al die jaren nauwelijks vat op). Voor ze het nummer bracht, schaafde ze haar West-Vlaams wat op met Ozark Henry die met ‘Deze Is Voor Mij’ voor het eerst in het Nederlands half parlando zong en zo zijn eigen ding maakte van het nummer.

Hoe heerlijk was het overigens om Koen Buyse van Zornik na lange tijd terug op tv te zien? Alsof er niets veranderd was in al die jaren stak hij ‘De overkant’ in een ‘veel coolere dan wij’-versie met ‘On The Other Side’, een arrangement dat Michelle ‘vet’ vond. De invloed van Muse, Sum 41 en Green Day was nooit ver weg en Freek gaf toe dat deze versie dichter aanleunde bij het soort muziek waar hij naar luisterde onderweg op de fiets naar school. Wij noteren vooral dat we weer bijzonder veel goesting hebben om Zornik sinds lang deze zomer opnieuw live aan het werk te zien.

Maar als er één vrouw is waar we helemaal weg van zijn, dan is het wel Margriet Hermans. Die vrouw ademt een en al authenticiteit uit. Vergeet alle artiesten die écht proberen te zijn en grandioos door de mand vallen in hun verkrampte pogingen omdat ze zich een imago aanmeten dat niet strookt met wie ze zijn en hoe ze in het echte leven staan, Margriet is een vrouw zoals u en ik. Met de snik in de stem waardoor haar countryachtige versie van ‘Spiegelbeeld’ extra emotioneel binnenkomt terwijl de gitarist ook even excelleert tijdens zijn solo op elektrische gitaar. We kunnen ons overigens niet herinneren dat de Vlaamse televisie ooit een artieste toonde zoals ze is inclusief ouderdomsvlekken. Wij zijn fan van Margriet zoals ze is. En we roepen artiesten en bij uitbreiding iedereen op om alle fotoshop, alle make-up, optische illusies via kledij, typische trucjes tijdens fotoshoots en tv programma’s zoals dubbele kinnen verbergen door de hand eronder te leggen of een platte buik te suggereren door met het gat naar achter en de buik in te trekken, lichtjes vooroverbuigend te poseren, tot een minimum te beperken of zelfs helemaal overboord te gooien. Het zal (jonge) vrouwelijke kijkers een veel realistischer beeld geven van wat échte schoonheid is, hen een beter zelfbeeld bezorgen en minder twijfels over het eigen lichaam. Dat begint met te tonen wie je bent zoals je bent, open en transparant dus, zonder wat weg te moffelen of krampachtig te camoufleren. Daarin schuilt échte body positivity.