PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie CAMILLE ★

zondag 10 juli 2022Stadspark Antwerpen

CAMILLE

‘Ik heb CAMILLE gezien!’ klinkt het uit de mond van een kleuter wanneer die door de bashes van de hekken gekeken heeft, los door de backstage van Feesten in het Stadspark. Dat is al meteen de verrassing van de middag voor ons, dat het vooral ouders zijn die met hun bijzonder kleine kinderen naar het optreden zijn afgezakt. CAMILLE blijkt dus een véél jongere doelgroep aan te boren dan wij dachten of verwachtten, namelijk dezelfde als K3. Toen het iets na vijven was en de artieste nog tot tien na vijf op zich liet wachten, konden we de kids ook niet goed verstaan: riepen ze nu CAMILLE of K3?

Het is een drukke zomer voor de zangeres die in  het jongste seizoen van #LikeMe schitterde in afwezigheid. Dat is er ook aan te zien. CAMILLE gaf een uitgebluste indruk, zeker in het begin toen ze op het podium stond van het Stadspark. Een typisch gemeentepodium, daar hadden ze haar opgezet, waar ze bij wijze van spreken vanaf het midden vier stappen links kon zetten om dan tegen de wand te belanden of 4 stappen rechts om de andere wand tegen te komen. Het voelde dan ook vooral aan alsof ze als een dolfijn geplaatst was in een plonsbadje. Veel bewegingsvrijheid biedt dat niet. Logisch dan ook dat ze redelijk snel al tijdens het optreden in het publiek ging wandelen (o.a. tijdens Lift u up en Niets houdt me tegen). Best kan de artieste eens een aardig babbeltje doen met haar management want die zou haar veel beter tot haar recht kunnen laten komen door contractueel vast te leggen dat een podium waarop zijn zangeres komt te staan minstens een bepaald aantal vierkante meters moet hebben.

CAMILLE danste over het ganse concert bekeken niet of nauwelijks (op wat springen na, of een ingehouden Shakira move, de linkerhand schuin voor het hoofd houdend en twee keer een wiggle uitvoerend met de heupen), en haar live on tape set kwam zo wel erg plat en cheap, net als haar kledij overigens, over.

CAMILLE had een ultrakort jeansbroekje aan waarbij je het begin van haar billen kon zien. Op die jeans had ze patches zoals HELLO aangebracht. Tenzij we ons vergissen was dat enkele jaren voor corona een modetrend bij ons. Het moet zijn dat die ondertussen met een paar jaar vertraging naar West-Vlaanderen overgewaaid is. Haar fluo roze topje leek alsof ze de stof van een badmat had gebruikt om daar een kledingstuk van te fabriceren. Resultaat: het leek of haar cupmaat ineens verdrievoudigd was. Optische illusie noemen ze dat.

Over haar zang hoeven we ons echter geen illusies te maken. Miss poes had het bijzonder moeilijk in de diepte (tijdens Hou vol), in de middentonen (bij Vechter), in de hoge noten die ze uitschreeuwt waardoor het verschil met de rest van haar zang te groot is qua volume (o.a. Driver’s license), in het onthouden van de lyrics (tijdens Emotions leek ze te freewheelen), en verder kwamen haar t en d’s te nat over (tijdens Verliefd), klonk ze bijzonder schel (alweer tijdens Verliefd), stoorde het hijgje dat ze in de song legde ons (yep, nog eens Verliefd, wat sowieso als de slechtste cover van de show beschouwd mag worden maar ook Lift u up waarbij ze buiten adem bleek nadat ze even gesprongen had tijdens haar The Masked Singer-medley) en ontbrak het aan juiste inleving tout court (tijdens ook – jawel - de K3-cover van Verliefd).

Het was tijdens dat laatste nummer overigens dat we doorhadden dat CAMILLE eigenlijk maar wat stond te doen zonder goed te beseffen waarom. Zonder enige aanleiding of reden koos ze bijvoorbeeld voor een versiering in de hoogte, dan weer voor lieflijk zacht zingen, of een uithaal. Zeker, qua publieksinteractie zat het wel goed, zo zwaaiden de fans tijdens Verliefd, sprongen of staken een vuist in de lucht (bij Vechter bv.), of zongen ze in no time mee (tijdens Diamant bijvoorbeeld zodat CAMILLE zelf niet altijd alle hoge noten voor haar eigen rekening moest nemen).

Tijdens vocale uithalen zoals bij Niets houdt me tegen, merken we dat de twintiger wel erg veel druk zet op haar stembanden. Het zou ons niet verbazen mocht ze binnen afzienbare tijd met stembandknobbels zitten en dus krak dezelfde fout maken zoals Natalia in het begin van haar carrière deed, door haar stem foutief te gebruiken. De West-Vlaamse bracht ook haar zomersingle ‘Geen tranen meer over’ in Antwerpen. Die release kwam er zo laat dat ze niet genomineerd werd voor Zomerhit. Nu bon, de song is ook dermate slecht dat die in competitie met Pommeliens Ongewoon geen schijn van kans zou maken ...

Conclusie: hoewel ze het nummer twee keer zong, bracht CAMILLE alles behalve vuurwerk op Feesten in het Stadspark. En de kindjes die achteraf een handtekening wilden of met haar op de foto waren er ook aan voor de moeite. Want meteen na de allerlaatste noot stoof de wagen die CAMILLE vervoerde weg ...

< Bert Hertogs >

De setlist:

  1. Vuurwerk
  2. Vergeet de tijd
  3. Vechter
  4. The Masked Singer medley: Driver‘s License / Earth Song / Levitating / Emotions / Elle l’a elle l’a
  5. Liefde voor muziek medley: Lift U Up / Hou vol
  6. Beter zo
  7. Verliefd (cover K3)
  8. Niets houdt me tegen
  9. Diamant
  10. Geen tranen meer over
  11. Vuurwerk


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter