PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Everything Everywhere All at Once ★★

dinsdag 19 juli 2022Kinepolis Antwerpen

Everything

Het minste wat je kan zeggen is dat Everything Everywhere All at Once een bevreemdende arthouse sci-fi-film is. Deze avontuurlijke actiekomedie van Daniel Kwan en Daniel Scheinert doet vooral aan The Matrix denken, verliest zichzelf in het razend snelle tempo van de dialogen die afwisselend in het Chinees en het Engels zijn en het verteltempo, naast het feit dat het hoofdpersonage Evelyn (Michelle Yeoh) en haar man Waymond (Ke Huy Quan) in zo veel andere werelden een ander leven leiden in de multiverse dat je soms moeite hebt om die hoeveelheid en de snelheid waarmee er van de ene naar de andere wereld gesprongen wordt nog te volgen. Om kort te gaan: wij raakten de draad meermaals kwijt en haakten naar het einde toe ook gewoon mentaal af omdat het gewoon too much werd en té chaotisch druk qua montage.

Evelyn (Michelle Yeoh) en Waymond (Ke Huy Quan) baten al jaren een wasserette uit. Er bevindt zich behoorlijk wat was, dat Waymond het zelfs in huis moet opbergen. Volgens hem is het daar gelukkiger. De man heeft de vreemde gewoonte om oogjes te kleven op de waszakken. Zijn relatie met Evelyn, met haar kinky BDSM-fantasieën - verloopt niet goed. Dat komt omdat zij geen tijd heeft voor hem en hem inzet in haar chaotische manier van het werk en het huishouden te managen. Het verklaart mee waarom wij al van de eerste minuten de prent behoorlijk druk vinden. Waymond heeft de echtscheidingspapieren laten opstellen maar hij komt er maar niet toe om het erover te hebben met zijn vrouw.

De twee worden met opa uitgenodigd om hun zaken in orde te krijgen bij de belastingdienst. Daar blijkt Deirdre Beaubeirdre (Jamie Lee Curtis) niet meteen de meest meegaande ambtenaar te zijn tenzij ze eindelijk krijgt waar ze al jaren stiekem naar smacht: liefde. Sterker nog, in een andere wereld, blijkt ze zelfs een fysieke bedreiging voor de twee. Wat Everything Everywhere All at Once leuk maakt is dat er soms actie plaatsvindt in de verkeerde wereld, of een personage uit een andere wereld zou moeten overkomen om via gevechtskunst (kungfu) uit een benarde situatie te geraken met Deirdre. Het absurdisme wordt compleet wanneer we een dialoog zien tussen twee stenen met oogjes op geplakt in een wereld waar geen leven is.

Als ze niet gekozen zou hebben voor een relatie met Waymond blijkt dat Evelyn in een universum het geschopt zou hebben tot een internationaal bekende filmster, in een andere was ze dan weer een chef-kok die een collega moest ontmaskeren die (net als in Ratatouille) eigenlijk geen kennis of ervaring in koken heeft, maar het moet doen met de instructies die een dier geeft door aan zijn haar te trekken, hier een wasbeer wat ‘m de naam Raccacoonie (stem van Randy Newman) bezorgt.

Everything Everywhere All at Once bestaat uit drie hoofdstukken waar het laatste het kortste duurt. Uiteindelijk gaat de film over familiewaarden, over je dochter (Joy, gespeeld door Stephanie Hsu) aanvaarden als die er een lesbische relatie op nahoudt en terug tijd maken voor elkaar in het gezin in plaats van naast elkaar leven. De taak van Evelyn om de multiverse te redden, vormt dus eigenlijk een metafoor om zichzelf en haar gezin te redden. Verder steekt er ook een bijzonder nihilistische maatschappijvisie in de prent dat alles chaos is en niets er echt toe doet, een visie die jongeren vaak in hun puberteit of adolescentie ook aankweken. Joy moet daar dus vanaf zien te geraken om - jawel - terug plezier te vinden in het leven en het optimisme dat haar vader haar terug bijbrengt laten winnen van haar donkere, pessimistische kant.

Vreugde en hoop geven Evelyn en Waymond dus terug. Zelfs in een wereld waar mensen vingers hebben als hotdogs. Ook in die scènes komt het kinky erotische naar boven, wanneer worstjes afgelikt worden met goed veel mosterd. Een wereld waar Evelyn en Deirdre een lesbische relatie hebben, wat ervoor zorgt dat Evelyn in de wasserette-wereld haar dochters geaardheid zal aanvaarden en niet uit de weg gaan.

Tot slot voor we het vergeten nog dit: er is een scène waarin je naar een andere wereld kan overgaan als je op een award van de belastingdienst gaat zitten: een buttplug. Bizar. Krankzinnig. En behoorlijk kinky. Dat is Everything Everywhere All at Once dus. Het officiële leeftijdsadvies is 12+, al zouden wij eerder voor minstens 14+ of zelfs 16+ gaan.

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter