Het Franse drama Peter von Kant is losjes gebaseerd op The Bitter Tears of Petra von Kant, een toneelstuk uit 1971 van Rainer Werner Fassbinder. Regisseur François Ozon is daarmee aan zijn tweede prent toe die zich baseert op het werk van deze Duitse toneelschrijver. Eerder verfilmde hij in 2000 immers Water Drops on Burning Rocks naar het stuk Tropfen auf heiße Steine uit 1966. In Peter von Kant maakt hij van het hoofdpersonage een man, Peter (neergezet door Denis Ménochet) die passioneel verliefd wordt op de acteur Amir (Khalil Gharbia).
Negen maanden later, is de carrière van de acteur helemaal gelanceerd. Von Kant heeft ‘m groot gemaakt, hij staat nu in de bladen. En ondertussen is het vet van de soep van hun relatie ook al danst hij constant naar de pijpen van Amir. Het komt uiteindelijk tot een breuk tussen de twee wanneer jaloezie de kop opsteekt hoewel beiden nog iets voor elkaar voelen.
Peter von Kant gaat dan ook in eerste instantie over hoe vernietigend passionele liefde kan zijn, hoeveel moeite zo’n partners het hebben met elkaar vrijheid te gunnen en hoe ze zich (meerdere/mindere of als gelijken) moeten verhouden tot elkaar.
Dé sterkste rol is echter voor Stéfan Crépon als huishoudhulp/cameraman Karl. Fenomenaal is het hoe hij deze stille rol neerzet, tevens een verwijzing naar het ontstaan van de eerste films. Karl zien we alles gadeslaan en zijn blik veroordeelt, of sust dan weer. Verrassend is diens reactie wanneer von Kant hem wat meer vrijheid wil gunnen en hem vriendelijker lijkt te willen gaan behandelen. Zowat de ganse film wordt Karl immers afgeblaft en krijgt die orders te horen.
Net nadat von Kant kennis gemaakt heeft met Amir maakt de film, een belangrijk plotpunt, een tijdsprong van negen maanden. Het is vanaf dan dat de twee elkaar de verdoemenis in rijden, en Ozons film zo versnelt qua verteltempo. Om kort te gaan: het begin van Peter von Kant vinden we wat te zoekend, kabbelend, maar het midden en vooral het slot waarin er heerlijk geëxisteerd wordt, zijn grandioos.
Dat de filmmaker nog steeds excelleert in zijn vak bewijst ie onder andere door het gezicht van Peter von Kant (Denis Ménochet) te spiegelen met een rode wand. Maar ook door wanneer het hoofdpersonage zich neerslachtig voelt, waarbij hij stevig in de alcohol vliegt, met een blauwe filter in beeld te brengen bijvoorbeeld.
< Bert Hertogs >
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
05APR
#LikeMe In Concert 2025
Lotto Arena Merksem
21MAY
Sertab Erener
Stadsschouwburg Antwerpen
30MAY
Zucchero
Lotto Arena Merksem
25OCT
Mama‘s Jasje 35 Jaar Hits
Stadsschouwburg Antwerpen
06MAR
ALL HITS - World Music Masterpieces
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
07MAR
Gladiator Live in Concert
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
02MAR
Spectre in Concert
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
26JUN
Santana
Sportpaleis Merksem
17JAN
Trust
CC Brasschaat
17JAN
Kinky Boots
Arenberg Antwerpen
18JAN
Sister Act
Chasse Theater Breda
18JAN
Annie de musical
Theater Elckerlyc Antwerpen
23JAN
Bert Gabriëls
Stadscentrum Mechelen
24JAN
Trust
corso Berchem
31JAN
Zusje
CC Brasschaat
8JAN
The room next door ★★★★
Kinepolis Antwerpen
10JAN
Bucket List ★★★★
Fakkeltheater Rode Zaal
1JAN
We live in time ★★1/2
Kinepolis Antwerpen
30DEC
Nosferatu ★★★★
Kinepolis Antwerpen
28DEC
Barbie: The Exhibition ★★★1/2
Design Museum Londen
28DEC
Flanders Festival Orchestra Kerstgala ★★★★★
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
26DEC
The Snowman ★★★★
Peacock Theatre Londen
23DEC
Conclave ★★★1/2
Kinepolis Antwerpen
18DEC
Mufasa: The Lion King ★★★
Kinepolis Antwerpen
17DEC
Candlelight: Tribute aan Adele ★★★
Zaal AthenA Antwerpen