PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Hoe irrationeel is de Camille-hype?

donderdag 25 augustus 2022


Hoe

Vandaag stelde Camille haar jongste album SOS, waarvoor de inspiratie kennelijk vroegtijdig op was zodat Vuurwerk er nog een keer opgepleurd werd, voor in verschillende shoppingcentra. Wij trokken naar dat van Wijnegem om er vast te stellen hoe irrationeel de gezinnen zijn die daar urenlang aanschoven om heel even op de foto te kunnen met Camille. Om het vooruit te laten gaan, werd er een professionele fotograaf ingehuurd. De beelden kunnen de fans nadien van het net plukken. Maar vooral: op die manier bewaart Camille en haar management ook de controle over hoe ze in beeld wordt gebracht op een kwaliteitsvolle manier. Met wat geluk staat de fan naast haar met open ogen op de foto.

Eerst en vooral moet je West-Vlamingen niet uitleggen hoe ze commercieel alles uit de kast kunnen halen. Ook Camille niet. Deze zomer had ze immers ‘zo’n drukke agenda’ dat er meestal gewoon geen tijd was om met haar fans op de foto te gaan of handtekeningen uit te delen voor of na een concert van haar. Dat leverde onder andere na haar set in het Stadspark in Antwerpen teleurgestelde reacties op. Marketingtechnisch is dat slim bekeken, zo zwengel je de vraag aan én creëer je schaarste. De fans moesten het tot dan stellen met een voorafgedrukt flyertje waarop haar handtekening geprint stond.

Betalen zult ge (als fan)!

Wie in Wijnegem met Camille op de foto wou moest daarvoor 20 euro neertellen. Je moest namelijk haar cd kopen om met haar op de foto te mogen. Ter info: de goedkoopste tickets voor haar 5 uitverkochte shows in de Lotto Arena dit najaar kostten - jawel - 20 euro.

Waarom Camille-fans irrationeel zijn

De meeste gezinnen beschikken niet meer over een cd-speler. Cd’s zijn dan ook niet meer van deze tijd, zeker niet voor kinderen en jongeren. Voor dit segment worden er trouwens steeds minder cd’s of dvd’s geperst omdat de vraag gewoon totaal gecrasht is. Door cd-verkoop te koppelen aan een fotomoment met Camille wordt op die manier artificieel de cd-verkoop de hoogte ingestuwd en lijkt het alsof er plots terug vraag is naar zo’n schijfje bij de gezinnen. Niets is minder waar. Heel wat gezinnen kopen dus een ding dat in het beste geval nog in de laptop kan van een van de ouders. Maar mogelijks wordt het nauwelijks of zelfs helemaal nooit gebruikt voor wat het bedoeld is. De fans doen het dus voor de poster die erbij zit en de extra ‘exclusieve’ poster die ze na het fotomoment ontvangen.

Wie trouwens uitsluitend met Camille op de foto wou, was goedkoper af om op 17 augustus naar #LikeMe @Sea Pop-up expo in Blankenberge te gaan voor een meet and greet met haar. Voor 11 euro kon dat al en kreeg je toegang tot de expo met als aandenken onder andere een poster van #LikeMe.

Het leven zoals het is: meet and greets

Wie komt er zoal naar een meet and greet? Wij sloegen de ‘fans’ gade en delen ze op in de volgende categorieën.

De emo

Bij dit soort fan komen alle emoties los wanneer het moment daar is om met het idool op de foto te gaan. Dat betekent beginnen huilen, rood worden, of weet ik wat. Gegarandeerd levert dat een foto op die je niet meteen op je socials wil plaatsen uit schaamte. Maar hey, je hebt wel effe een bakkie kunnen huilen naast Camille!

De profiteur

Dit is meestal een man, een lonely boy, het type dat weinig zonlicht ziet, misschien een gamer, eentje die stiekem zit te rukken terwijl ie aan zijn idool denkt of naar haar luistert, die ongeveer dezelfde leeftijd heeft als Camille of wat jonger. Iemand die weet dat ie geen handtekening hoeft te vragen want die krijgt ie niet. Enkel een fotomoment is er immers afgesproken. Omdat ie geen handtekening krijgt, vraagt ie als compensatie een knuffel of een kus. Een verzoek van zo’n creep wordt steevast koudweg afgewezen. De meet and greet draait uit op een sisser. De man loopt een blauwtje maar blijft fan en tevergeefs denken dat ie haar ooit zal krijgen. Dream on!

De gewone fan

Gedraagt zich. Houdt zich aan de afspraken. Geen handtekening is geen handtekening. Geen selfies betekent geen selfies nemen. OK dan. Het saaie volgzame type dat kuddegedrag vertoont. De meerderheid van de fans.

De ‘we halen er het maximum uit’-fan

20 euro, da’s veel geld denken deze fans terecht. Dus gaan ze als koppel, kopen ze 1 cd, gaan ze apart en vervolgens als koppel op de foto met Camille. Dat levert 3 foto’s op voor 20 euro. In de huidige inflatie-tijden valt dat nog relatief goed mee.

De ‘we hebben geen geduld om in de veel te lange wachtrij aan te schuiven’-fan

Dit is de fan die niet gaat aanschuiven en dan maar een familielid die in een rolstoel zit inschakelt om voorrang te krijgen op al de rest. Wie dus iedereen voor wil zijn bij een volgende meet and greet, gipst dus even best een been in. Waar lagen die krukken alweer van dat ski-ongeval van een paar jaar geleden? Fake it until you make it. Camille staat trouwens de ganse tijd ook maar wat te faken, tandpastaglimlach te tonen, te doen alsof ze verrast is omwille van een platinaplaat voor Diamant … Als zij een potje staat te acteren, dan kan jij dat ook. En wellicht beter!

De fan die privileges ontvangt
Dit is een fan die Camille kent, het die-hard type of een kennis. Die krijgen extra’s. Daarmee knuffelt Camille wél en/of geeft ze een kus. Hieronder valt ook een deel van de ploeg van MNM die hun fan-zijn niet onder stoelen of banken steken en wél selfies met haar mogen maken (zonder daarvoor te hoeven betalen).

Ook een behoorlijk aantal journalisten van de populaire pers valt hier onder. Journalisten die niet eens kritisch durven zijn. Een goeie vraag zou kunnen zijn, hoe het met haar ecologische voetafdruk gesteld is vermits zij met de helikopter van het ene naar het andere shoppingcenter vliegt. Behoort ze dan niet tot de generatie klimaatjongeren? Hoe gaat ze dat compenseren? Misschien door een boom te planten?

Het zijn ook journalisten die geen links durven leggen tussen #LikeMe en Camille en pakweg Violetta en Martina Stoessel, Vuurwerk en Maniac van Michael Sembello. Get a life boys and girls! Hebben wij al gezegd dat wij niet onder de indruk zijn van Camilles succes? Niks nieuws onder de zon, jongens. Been there, seen that, done that.

De fan met gezond verstand

Toen we een klein meisje zagen dat op de foto wou met Camille en haar mama te horen kreeg aan de verkoopstand van de cd dat ze daarvoor een exemplaar moest kopen, hielden we onze adem even in. Wordt dit een hartverscheurend moment? Een crisis? Een drama dat we zouden beleven op nog geen meter voor ons?

Neen, tot onze grote verbazing zagen we deze moeder aan haar dochter haarfijn uitleggen dat ze iets zou moeten kopen om de wens van haar dochter uit te laten komen. Dochterlief reageerde opvallend begripvol en volwassen voor haar erg jonge leeftijd (we schatten ze nog geen 7).

Dit is het soort gezin dat weet dat de energiefactuur dit najaar betalen een flinke hap uit het gezinsbudget zal kosten. 20 euro om enkele seconden naast Camille te staan met een cd in de hand waar verder wellicht niets mee gedaan wordt, da’s er gewoon over, redeneert dit gezin die ze nog allemaal op een rij heeft. Deze moeder en haar dochter gaan tegen de stroom in, volgen niet het irrationele kuddegedrag. Hulde. Concertnews.be is fan van hen.  We love you.

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter