PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Freaks Out ★★★★★

maandag 26 september 2022Kinepolis Antwerpen

Freaks

Onbegrijpelijk is het dat Freaks Out, een van de beste films die dit jaar te zien is in de bioscoop, nauwelijks gepromoot werd. Heel toevallig stootten we namelijk op deze titel toen we naar de bios gingen. De film heeft dan ook ten onrechte alle moeite van de wereld om een publiek te vinden terwijl die net een overweldigende ervaring bezorgt. Alleen al om die magistrale openingsscène moet je gaan kijken. Niet alleen om zijn magische gehalte, ook om zijn beeldvoering die dynamisch en snel is. Al gauw zal je als filmliefhebber ontdekken dat regisseur Gabriele Mainetti een bijzonder interessante blend gevonden heeft tussen een fantasyfilm, historisch drama, romantische film, oorlogsfilm, entertainmentfilm en superheldenfilm.

We zijn in 1943 in Italië bij Freaks Out. De Tweede Wereldoorlog woedt en de Nazi’s zijn dan ook aanwezig in de laars. Een voorstelling van Circus Mezzapiotta waar het publiek de ogen uit kijkt wordt plots verstoord door het oorlogsgeweld. Van de een op de andere dag hebben insectenfluisteraar Cencio (Pietro Castellitto), de zeer sterke wolfman Fulvio (Claudio Santamaria), de menselijke magneet Mario (Giancarlo Martini) en de delicate schoonheid Matilde (bijzonder innemend neergezet door Aurora Giovinazzo), die met haar lichaam elektriciteit kan opwekken net als hun Joodse baas Israel (Giorgio Tirabassi) die tevens instaat voor de live muziek en bruitage van de voorstellingen geen werk meer.  

In Freaks Out beschikt Matilde over een superkracht. Ze kan mensen elektrocuteren. Het meisje is door en door goed, maar het feit dat ze haar moeder vermoord heeft door haar bijzondere eigenschap, haar talent, ligt haar dwars. Ze weigert (uit angst) dan ook om haar talent om te zetten in een wapen, om wie haar en haar vrienden kwaad doet te beschermen.

Israel stelt aan de vier voor om valse paspoorten te laten maken. Dat kan voor 300 lire per persoon. Zo kunnen ze hun geluk gaan zoeken in de VS en daar als circusgezelschap verder. Maar Israel komt die avond niet opdagen. Al snel wordt vermoed dat ie er met het geld gewoon vandoor is gegaan en dus een bedrieger is. Maar Matilde lijkt dat niet te willen geloven. De piste dat hij opgepakt is door de Nazi’s is immers niet ondenkbaar.  

Matilde gaat alleen verder en krijgt van Cencio een pot mee met daarin vuurvliegjes zodat ze licht heeft onderweg in het donker. De drie anderen gaan op zoek naar werk bij het Zircus Berlin waar Franz (Franz Rogowski), de man met twaalf vingers, als pianist optreedt. Maar hij zit ook aan de ether waardoor hij visioenen krijgt. Zo kan ie in de toekomst zien (de zelfmoord van Hitler, de komst van de smartphone …) en denkt ie dat de drie mannen die zich aanbieden samen met Matilde het antwoord kunnen vormen zodat Nazi-Duitsland toch de oorlog nog zou kunnen winnen. Hij houdt er echter sinistere praktijken op na en foltert de drie mannen. Andere artiesten die zich aanbieden belanden in de verbrandingsoven. Franz heeft daarnaast nooit kunnen verkroppen dat er met hem gelachen wordt en dat ie nooit een rol van betekenis gekregen heeft bij het leger wat zijn broer Amon die close is met veldmaarschalk Kesselring wél voor elkaar wist te krijgen.

Matilde wordt al snel betrapt door enkele Nazi’s omdat ze zich niet houdt aan de avondklok. Een van de mannen wil haar verkrachten, maar wanneer hij zijn hand op haar legt, verbrandt ie zich. Helemaal uitgeput van het weglopen, valt ze op de grond neer. Zo komt ze terecht bij een groepje partizanen die zich met geweld verzetten tegen de onderdrukker en Jodentransporten proberen te saboteren. Het meisje hoopt zo Israel alsnog te kunnen bevrijden. Maar hij zal uiteindelijk toch nog op een trein belanden naar een concentratiekamp. Matilde komt dankzij een partizaan te weten dat Franz slechte bedoelingen heeft met haar vrienden wat haar tot een dubbele missie brengt: haar drie vrienden en Israel zien te bevrijden.

Freaks Out is prachtig in beeld gebracht, de mix van genres werkt, het fantasierijke, het nostalgische, ja zelfs de romantiek (hier tussen Cencio die Matilde, tijdens haar lampen act plaagt hij haar al door een wesp naar haar te sturen, waardoor die tegen de lamp vliegt en sterft), en de bijzonder sterke acteerprestaties wisten we erg te smaken. De soundtrack is een lust om naar te luisteren met onder andere ‘Bella ciao’ en Kai Schumachers versies van Creep en Sweet Child O‘ Mine. Verder passeert Johan Strauss’ Frühlingsstimmen Walzer Op. 410 en Edvard Griegs Peer Gynt Op. 23 IV - In The Hall Of The Mountain King.

Een wondermooie dromerige prent is Freaks Out dus waar wij lyrisch om worden. Ga dat zien!

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter