PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Waarom Gustaph naar het Eurovisiesongfestival 2023 mag

zondag 15 januari 2023


Waarom

Foto: een

Gustaph (42), artiestennaam van de Antwerpenaar Stef Caers, gaat dit jaar naar het Eurovisiesongfestival in Liverpool voor ons land. Dat beslisten de vakjury en de kijkers thuis. Gustaph won 23 jaar geleden de Zomerhit voor beste debuut met zijn eerste single ‘Gonna Lose You’. Hij koos toen als artiestennaam Steffen. Zes jaar zong ie bij Hercules & Love Affair dat in 2006 met ‘Blind’ volgens het persbericht van één scoorde. Het nummer haalde bij ons in de Ultratop echter slechts de 28ste plek in de charts en stond er 8 weken in. Maar 12 jaar geleden, op 26 juni 2011, stond de band onder andere wel hiermee op Glastonbury Festival, het enige festival dat er écht toe doet naast Coachella. De band stond toen op de West Holts Stage geprogrammeerd, een van de vele middelgrote podia maar zeker niet het hoofdpodium voor alle duidelijkheid.

Grote verliezer van Eurosong 2023 zijn The Starlings die op één puntje verschil strandden en zo hun zangcarrière niet het broodnodige nieuwe leven kunnen inblazen als verhoopt. Of het er mee te maken heeft dat het duo het advies van hun collega’s die een voorkeur hadden voor ‘Oceanside’ naast zich neergelegd hebben en toch kozen om ‘Rollercoaster’ te brengen, laten we in het midden. Feit is dat Tom Dice en Kato Callebaut de persoonlijke rollercoaster die ze hebben meegemaakt in hun privéleven mogelijks straks nog heviger gaan voelen of (deels) herbeleven door zo’n nipt verlies tijdens deze liedjeswedstrijd.

Voor alle duidelijkheid, wij hebben Eurosong 2023 niet gevolgd. Om de eenvoudige reden dat we deze week in Londen waren en ook al mag Peter Van de Veire stellen dat het programma dat ie presenteerde een zaak van nationaal belang is, wij zijn het daar totaal niet mee eens. Vlaanderen stuurt immers al jaren middelmatige tot ronduit zwakke songs. En dit jaar zal het niet anders zijn.

Deze week moesten we het in aanloop voor de finale over het Kanaal dus stellen met datgene wat we in onze mailbox ontvingen. En daar viel toch wel één ding bijzonder op. Slechts 1 platenfirma heeft namelijk onze redactie gecontacteerd om promo te voeren voor haar artiesten, namelijk N.E.W.S. Records. Die hadden twee kandidaten in de running voor Eurosong 2023: Loredana en Gustaph.

Dat die laatste uiteindelijk ook de wedstrijd gewonnen heeft, hoewel met een middelmatig soulnummer als ‘Because of you’, heeft dus ook veel te maken met de promo die er rond gevoerd werd. En dat ie deel uitmaakt van de LGBTQIA+-gemeenschap, waaruit traditioneel veel mensen afstemmen op dit tv-programma én stemmen, is ook een troef gebleken.

De andere kandidaten die naast de winst grepen, moeten zich dus vooral de vraag stellen of hun nummer wel op de juiste manier gepromoot is geworden door hun pr- en marketingmensen en of dat via de juiste kanalen gebeurd is. Als Concertnews.be, een van de grootste niche websites in Vlaanderen, niks aan materiaal heeft binnengekregen van hen, moet je je daar ernstige vragen bij stellen en de know-how van die mensen in vraag durven stellen.

Gustaph heeft ook een goed verhaal dat wat doet denken aan ‘20 feet from stardom’ voor al het backing-werk dat ie de voorbije jaren heeft verricht (ook op het Eurovisiesongfestival voor ons land). Wat van backings geweten is, is dat ze vaak veel straffere zangers en zangeressen zijn dan de artiest of band waarmee ze op het podium staan. Maar de docu ‘20 feet from stardom’ toont ook haarfijn aan dat vaak deze zangers en zangeressen er niet in slagen om het te maken in de spotlights en waarom dat is. Dé vraag is dus maar of het Gustaph wél zal lukken om als backing solo door te breken.

Pittig detail: DJ Licious tekende voor de afsluitende DJ-set op de MNM Afterparty met onder andere Kate Ryan, Sandra Kim en Liliane St. Pierre na de live uitzending in Paleis 12 dat totaal niet uitverkocht geraakte te zien aan de lege frontale tribune achter de dansende deelnemers toen het winnende liedje nog eens te horen was. De DJ heeft een record deal bij, jawel, N.E.W.S. Records. Dat gegeven is hoogstwaarschijnlijk weer meer dan voldoende voer voor mensen die sceptisch zijn of er heilig van overtuigd zijn dat Eurosong en bij uitbreiding andere award shows en talentenwedstrijden op tv doorgestoken kaart zijn. Bij Concertnews.be horen we - dat is nu eenmaal ook onze rol als critici - bij die eerste categorie.

Maar ere wie ere toekomt, het beste promoteam heeft de buit gisteravond binnengehaald. Niet het beste nummer als je het ons vraagt. Loredana zou volgens ons immers wel eens een zomerhit kunnen scoren met het aanstekelijke ‘You lift me up’ al missen we in dat nummer een explosie in het refrein. gala dragot vonden we met ‘t’inquiète’ ook bijzonder straf. Intrigerend zelfs en dat voor iemand die nog maar 17 is. Zij zette wat ons betreft de strafste en meest arty performance neer!

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter