Het zag er even naar uit dat er geen plek meer was voor extreem theater in Vlaanderen tijdens de vorige subsidieronde. Zowel de dossiers van Needcompany als Troubleyn kregen een negatieve evaluatie van de beoordelingscommissie. Het was minister Jan Jambon zelf die uiteindelijk de reddingsboei – terecht – uitgooide en zo alsnog deze theatervorm wist te redden in Vlaanderen door alsnog Needcompany te voorzien van de nodige middelen. Terecht, zo blijkt op basis van Billy’s violence, de jongste productie die Victor Lauwers schreef waarin we twee generaties Lauwers aan het werk zien: Grace Ellen Barkey, Jan, Victor en Romy Louise Lauwers.
10 tragedies van Shakespeare, ook wel Billy genoemd, selecteerde Victor om te focussen op het geweld dat erin voorkomt, om het grotendeels uit zijn context te halen waardoor die tien scènes iets universeels krijgen. Alleen al om de Romeo en Julia-slotscène die ontdaan wordt van alle romantiek, is deze Billy’s violence de moeite om te gaan zien.
In Lauwers’ voorstelling zien we ze kakken en pissen, een laatste meningsverschil hebben en wordt er vooral ingezoomd op Julia’s minderjarigheid terwijl de toeschouwers wordt meegegeven dat haar aars al vochtig is. Aan sterven is niks schoons aan. Dit is een laatste stuiptrekking aan drek en drift van deze personages die we te zien krijgen.
Eerder noteren we in Billy’s violence: ‘We zijn allemaal geboren in pis en stront.’ Maar ook ‘hoe beter je pijpt, hoe meer minnaars je hebt.’ Om maar te zeggen dat Lauwers ook nu weer de rechttoe rechtaan realistische, echte stijl hanteert.
De vrouwonvriendelijkheid vormt de rode draad doorheen de ganse voorstelling. Zo wordt iemand als ‘slet’ bestempeld en gedwongen op de knieën te gaan zitten. Grace Ellen Barkey zien we bijvoorbeeld een drumstick in haar mond krijgen nadat haar armen in een soort dwangbuis gestoken worden. Met haar knieën op een kussentje moet ze zo een scène lang met de stick in haar mond op de trom slaan.
‘Er schuilt armoede in liefde die geteld kan worden’, ‘Mijn saladedagen. Ik was groen achter mijn oren.’, ‘Vliegen hebben meer recht op liefde dan wij’ noteren we verderop. Om maar te zeggen dat Billy’s violence zowel de filosofische als de komische kaart trekt. Het maakt de gruwel, het geweld, het brutale verteerbaar maar praat het daarom nog niet goed.
< Bert Hertogs >
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
30MAY
Zucchero
Lotto Arena Merksem
25OCT
Mama‘s Jasje 35 Jaar Hits
Stadsschouwburg Antwerpen
06MAR
ALL HITS - World Music Masterpieces
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
07MAR
Gladiator Live in Concert
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
02MAR
Spectre in Concert
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
10JAN
Bucket List
Fakkeltheater Rode Zaal
26JUN
Santana
Sportpaleis Merksem
16OCT
Katy Perry
Sportpaleis Merksem
28DEC
Lampje
corso Berchem
04JAN
VREEMD DING
HetPaleis
09JAN
Zusje
corso Berchem
10JAN
Bucket List
Fakkeltheater Rode Zaal
11JAN
Kroost
corso Berchem
11JAN
Revolutionary Road
Stadscentrum Mechelen
17JAN
Trust
CC Brasschaat
23DEC
Conclave ★★★1/2
Kinepolis Antwerpen
18DEC
Mufasa: The Lion King ★★★
Kinepolis Antwerpen
17DEC
Candlelight: Tribute aan Adele ★★★
Zaal AthenA Antwerpen
14DEC
Ode aan Rob de Nijs ★★★★
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
13DEC
There Is A Light That Never Goes Out ★★★★
Schouwburg Noord
10DEC
De Laatste Showband 25 Jaar! ★★★★
Stadsschouwburg Antwerpen
7DEC
Peter Pan: Terug Naar Nimmerland ★★★
Stadsschouwburg Antwerpen
8DEC
A nonsense Christmas with Sabrina Carpenter ★★★★
Netflix