PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie #LikeMe in concert 2023 ★★★

zaterdag 8 april 2023Sportpaleis Merksem

#LikeMe
Foto: Ketnet
Interview: 

Dementie. Daar draaide onder andere het laatste seizoen van #LikeMe rond. Dementie. Dat is ook waar de showbizzjournaille kennelijk aan lijdt (en niet het minst die van de openbare omroep) wanneer ze terugblikken op deze spraakmakende Ketnetreeks. Want wat valt er in hun berichtgeving op? Geen woord over de veroordeling in beroep van de medebedenker bijna 2 jaar geleden omwille van zedenfeiten met 4 jongens die dateren uit een periode voor de reeks ingeblikt werd. 2 Jaar met uitstel kreeg hij daarvoor en toen de feiten aan het licht kwamen, werd ie op non-actief gezet bij het productiehuis. Ter vergelijking: een schermgezicht van één wiens rechtszaak véél meer media exposure kreeg, een man die nu nog steeds de zware gevolgen voelt zowel privé als professioneel werd voor de belaging van 5 vrouwen en de elektronische overlast van 1 van die 5 veroordeeld tot 6 maand met uitstel. Het ging bij die #LikeMe choreograaf dus om zwaardere feiten en toch lijkt de publieke opinie zwaarder te tillen aan wat die laatste mispeuterd heeft. Laat ons dat de wereld op zijn kop vinden.

Afscheid nemen van het middelbaar. Ook daar draaide de laatste reeks van #LikeMe om en dat betekent dat de personages hun eigen weg gaan. Hét koppel: Vince en Caro kiest om hun eigen weg te gaan. Hij gaat zijn geluk zoeken in een sportopleiding in het VK. Zij blijft in Antwerpen studeren (product placement technisch was dat ook interessant voor de makers vermoeden we: de UA kwam namelijk in een aflevering duidelijk in beeld).

Wat veel kijkers misschien ontgaan is, zijn de namen die te horen zijn tijdens de proclamatie van meneer Wolfs. Onder andere de naam van de Channel Manager van Ketnet die #LikeMe er lanceerde en nu al een tijd aan de slag is bij vtm hoorden we omgeroepen worden. Kijk, los van de egotripperij of narcisme als je wil – ook Thomas Van Goethems naam, de andere bedenker van het format is erin te horen trouwens – vonden we dat best wel grappig. Maarten is bijna 20 jaar geleden samen met ondergetekende afgestudeerd aan de Plantijn Hogeschool in Antwerpen (nu: AP). Fijn om te horen dat ie nu ook zijn secundair diploma aan het SAS behaald heeft, bijna twintig jaar later.

Het moet gezegd: productietechnisch zat #LikeMe in concert 2023 goed in elkaar. De show refereerde niet zelden naar Kylie. Zeker wanneer de dansers mee op het cirkelvormige B-podium kwamen en ze gingen liggen, voelde je haar Showgirl- en Aphrodite Les Folies-tour in het synchroon (formatie)dansen (ook in Caro’s ‘Dansen voor jou’ bv.) echoën. Het cabaret was kortom niet ver weg, alleen de pluimen waren er niet bij tijdens een verder uitstekend uitgevoerd ‘België’ door Camille. Confetti, vuurwerk, CO2-jets en vlammen werden perfect getimed de zaal ingestuurd tijdens de ganse show overigens. Als er al iets technisch mis ging, dan was het een detail. De micro’s stonden bijvoorbeeld tijdens de eerste seconden van ‘Get up’ niet open. Ook bij een ander nummer was dat trouwens het geval.

Dat #Yemas maar niet van de grond kwam op het SAS bleek ook in het Sportpaleis. Het duet ‘Banger hart’ tussen de twee homoseksuele personages werkte niet. Het was dan ook Yemi die solo van de grond moest gaan tijdens Marco Borsato’s ‘Rood’ in een op P!nk geïnspireerde acrobatische act. De medleys van deze #LikeMe in concert 2023 vonden we arrangementtechnisch trouwens slordig in elkaar geflanst. Tijdens de openingsmedley tekenden we dan ook behoorlijk wat inkakmomenten op. Hoogtepunten waren Yemi met ‘Zeg ‘ns meisje’ die moeiteloos het publiek aan het meeklappen kreeg en ‘Zij is van mij’. En Maria? Die scoorde later in de show niet met een wat ons betreft in een overdosis speed verzuipend ‘Alles kan een mens gelukkig maken’ (hoe kon je dit nummer zo verneuken, Thomas?), maar wel in die heerlijke versie van Clouseaus ‘De Tegenpartij’.

Dat Emma de fans moeiteloos aan het meekelen kreeg mogen we ook niet vergeten melden: ze scoorde met ‘Ik wil je’ in die openingsmedley, bracht het er met Scott meer dan aardig vanaf in Clouseaus ‘Verlangen’ en schitterde later nog eens solo met ‘Spring’ dat hét nummer van dit laatste seizoen blijkt. Een seizoen waarvan de soundtrack ons veel minder sterk leek dan de eerste reeksen trouwens.

In het Sportpaleis bleken de kinderen niet zelden een gewoon beleefdheidsapplaus te geven. Dat komt omdat de nummers gewoon minder zijn, maar ook omdat je met die twee kraancamera’s op het middenplein eerder het gevoel kreeg in een tv-studio te zitten dan in een concertzaal. We zagen dus een show waar de cast uiteraard ook camerastandpunten opzocht en om de zo veel tijd contact moest zoeken met de kijkers thuis eerder dan met de fans in de zaal waardoor de fans zich wel eens genegeerd konden voelen.

Nochtans had be.at het publiek al opgewarmd door op de lichtreclame de toeschouwers aan te sporen om te schreeuwen, te klappen en de Mexican Wave in te zetten. Kijk, in mijn tijd deden we dat spontaan als de sfeer goed zat onder de mensen en iedereen er zin in had. Zelfs dat voelde dan ook erg geregisseerd aan. Of het moet zijn dat men bij be.at denkt dat het publiek niet meer weet hoe ze moeten uit de bol gaan. Dat kan ook uiteraard. Maar dement zijn we nog niet, hoor. We vonden dit dus een sterk staaltje publieksbetutteling.

What’s next? Jan Van Esbroeck die in hoogsteigen persoon het handje van ondergetekende gaat vasthouden bij het volgende Regi-concert wanneer het de lucht ingestoken moet worden? Of dat nog niet genoeg je publiek als een hoop senielen beschouwen is, volgde net voor de start van de show een filmpje waarin we Titin als publiekopwarmer zagen. Kijk, in onze tijd deed Jo met de Banjo dat, een mens van vlees en bloed die live op het podium kwam. Dit, een vooraf opgenomen publieksopwarming voelde niet alleen awkward aan, maar ook bijzonder budgetvriendelijk.

Eind januari schreven we al dat het erop leek dat Hugo Sigal het maximum aan media exposure trachtte te halen uit het verlies van Nicole. Hij werd zowel opgevoerd tijdens de Kastaars, de Mia’s en het Gala van de gouden K’s om voor emo-tv te zorgen. En er staat kennelijk nog altijd geen maat op want ook #LikeMe in concert 2023 moest eraan geloven. ‘Avond’ bracht ie met een knik in de stem.

Hét hoogtepunt van de show was echter – jawel je leest het goed, in Wevelgem gaan ze niet weten wat ze meemaken! – ‘Dag vreemde man’ live gebracht door Daisy Thys en Camille Dhont. Thys’ vakkennis en oerdegelijke zang, maar vooral ook haar wat lager, warm en vol stemgeluid vulde perfect die veel hogere van Camille aan, die moeiteloos haar whistle notes bracht. In zo’n duet voelde je de twee elkaar een niveau hoger tillen. Al kan het ook zijn dat we ons aangesproken voelden in de tekst die ze brachten…

(lees verder onder de video)

Net voor afsluiter ‘Ik blijf bij jou’ trok #LikeMe in concert 2023 nog eens de emo-tv kaart door in een vooraf opgenomen video de cast aan het woord te laten wat #LikeMe voor hen betekend heeft. Hoewel in het Sportpaleis gezegd werd dat dit het laatste concert van #LikeMe was, is dat niet helemaal waar. Het was het laatste met Camille. Want deze zomer geeft ze opnieuw verstek wanneer haar collega’s de festivalpodia een laatste keer afschuimen. Of er dan nog iets komt lijkt ons zeer twijfelachtig. De meeste acteurs en actrices hebben ondertussen namelijk een solocarrière, een eigen/ander management en agenda. Aan Camille vragen om nog eens terug te keren nu ze een telenovelle inblikt, dat is als vragen aan Harry Styles of hij nog even terug wil keren voor een reünie van 1D, aan Victoria Beckham om nog eens op tournee te gaan met de Spice Girls of aan Robbie Williams vragen of hij nog eens op de baan wil met Take That. Het kan uiteraard, maar de kansen zijn klein omdat de (artistieke) opportuniteiten en focus ondertussen elders liggen.

< Bert Hertogs > 


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter