PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Scala: Gloaming ★★★★

zondag 4 juni 2023deSingel Antwerpen

Scala:

Elk einde is een nieuw begin. Deze uitspraak geldt eens te meer voor het dameskoor Scala onder leiding van Stijn en Steven Kolacny. De laatste ‘uitgestelde voorstelling wegens pandemie’ werd het startschot van de splinternieuwe tournee waarmee het koor gaat toeren. Onder de sprankelende naam ‘Gloaming’ trekken ze de zalen in met de hoogtepunten uit het Scala-repertoire en een hele resem liedjes die gebruikt zijn in diverse Hollywood-producties. Hits als ‘Perfect Day ‘van Lou Reed, ‘You Keep Me Hangin’ On’ van Kim Wilde, ‘Survivor’ van  Destiny’s Child en het geweldige ‘With Or Without You’ van U2 krijgen een heuse Scala-make-over. Voor liedjes als ‘Here Comes The Sun’ van The Beatles krijgen de dames extra ondersteuning van elektrische gitaar en bas aangevuld met drums. Het klinkt dan allemaal net iets voller, maar het blijft onmiskenbaar Scala.

Wie vertrouwd is met het repertoire van Scala, weet dat de gebroeders Kolacny een eigen sound hebben die ze meegeven aan de liedjes die het koor brengt. ‘Every Breath You Take’ van The Police is daar een perfect voorbeeld van. Het nummer start mooi ingetogen met Steven op de piano en de dames vallen dan vocaal in. Vervolgens krijg je een heerlijk meerstemmig arrangement te horen dat net genoeg power heeft om de kracht van de liefde voelbaar te maken, maar toch nog zacht genoeg is om het gehoor te strelen. Het geheel is op de klassieke Scala-leest geschoeid en het levert de klank op die we stilaan zijn gaan verwachten van Scala: popmuziek met engelengezang. 

‘Perfect Day’ van Lou Reed start ook weer heel rustig en puur. Het harmonisch samengaan van de vrouwenstemmen krijgt alle aandacht en het lied bouwt zacht op tot je aan het refrein een golf van warmte hoort klinken die als een zonsopgang op een perfecte dag aanvoelt terwijl het podium is gevangen in een oranje gloed van het spotlicht. Het lijkt wel alsof Scala klank geeft aan het gevoel van ontluikende positiviteit.  ‘California Dreamin’’, ‘The One I Love’ en uiteraard ‘With Or Without You’ liggen muzikaal in datzelfde bedje. 

‘Here Comes The Sun’ van The Beatles heeft initieel een gelijkaardige sound, maar door de extra gitaar, drums en basgitaar krijg je hier een klank die meer body heeft en voller aanvoelt. Het is pas bij ‘You Keep Me Hangin’ On’ dat er meer dynamiek in het nummer komt en het geheel iets ruiger aan gaat voelen. Je krijgt hier een eigentijdse instrumentatie met een meer elektronische sound en een beduidend hoger rock-gehalte. De dames van Scala hoeven hier niet de ‘brave meisjes’ te zijn, maar mogen wat stoerder uit de hoek komen zonder daarbij hun eigen stijl te verliezen. De combinatie van zang, dans en lichtshow maakt van ‘You Keep Me Hangin’ On’ een aangename afwisseling in de show. 

‘Woorden’, ‘Rosa’ en ‘Kleine Man’ zijn eigen nummers en die klinken perfect zoals je dat zou verwachten: kleine, lieve liedjes die vocaal mooi zijn uitgewerkt en die keurig worden afgeleverd.

Het nummer ‘Evigheden’ laat ons in dubio achter. Het blijft een prachtige hymne voor koor waarbij je je op een bepaald moment in een grote kathedraal waant, luisterend naar een engelenkoor. Het is een lied om stil van te worden dat geweldig sterk wordt uitgevoerd. Het enige punt van kritiek is dat men probeert een bepaalde sfeer te creëren door een deel van het koor in de zaal op te stellen. Wanneer de zangeressen niet versterkt zouden zijn, krijg je op dat ogenblik een surround-effect dat het nummer een driedimensionale toets geeft. Maar gezien alle leden van Scala voorzien zijn van een microfoon teneinde een optimale klank te garanderen aan alle toeschouwers, gaat dit effect verloren. Bijgevolg is de aanwezigheid van de dames in de zaal een beetje zinloos en is het zachtjes aansturen van het zaallicht contraproductief voor het creëren van de hemelse sfeer. 

Als we het dan toch over sfeer hebben, kunnen we niet rond ‘Fat Bottomed Girls’ van Queen. De start is volledig a capella (dus zonder de piano van Steven) tot de elektrische gitaar en de drums mee komen spelen en het feestje losbarst. De zangeressen gooien de beuk erin, Steven mag zich uitleven op de toetsen en Stijn staat te dansen voor zijn koor. Het is de ideale opbouw naar het rockende ‘Battez-Vous’ waarbij de leden van Scala niet alleen voor de zang zorgen, maar ook visueel iets extra leveren. Net als ‘Survivor’ en ‘I Fail’ is dit nummer voorzien van een choreo met de juiste lichteffecten waardoor het showelement van de voorstelling verhoogd wordt. ‘I Fail’ van Regi en Scala heeft nog als extra elementje dat de trance-beat echt wel uitnodigt om er een stevig feestje van te maken. 

< Sascha Siereveld > 

De setlist:

  1. The Best (Tina Turner)
  2. Every Breath You Take (The Police)
  3. Perfect Day (Lou Reed)
  4. California Dreamin’ (The Mamas & The Papas)
  5. Here Comes The Sun (The Beatles)
  6. Jessica (Rocco Granata)
  7. Seashell (Scala)
  8. You Keep Me Hangin’ On (Kim Wilde)
  9. The One I Love (R.E.M.)
  10. Boys Don’t Cry (The Cure)
  11. Evigheden (Michael Bojesen)
  12. Woorden (Scala)
  13. Rosa (Scala)
  14. Kleine Man (Scala)
  15. Walsje (Scala)
  16. Fat Bottomed Girls (Queen)
  17. Battez-Vous (Brigitte)
  18. Viva La Vida (Coldplay)
  19. Survivor  (Destiny’s Child)
  20. Malle Babbe (Rob de Nijs)

Bis:

  1. Ik Hou Van U (Noordkaap)
  2. I Fail (Regi & Scala)
  3. With Or Without You (U2)


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter