Ook sletjes zijn mensen en hebben gevoelens. Zo zou je de moraal van How to have sex, de debuutfilm van Molly Manning Walker die daar terecht in Cannes de prijs ‘Un Certain Regard‘ mee in de wacht sleepte, kunnen samenvatten. Maar How to have sex gaat niet alleen over tegen welke beperkingen (vooral context dan) toestemming aanschurkt, laat staan of en hoe je bepaalde signalen goed uit en kan interpreteren als je moe en/of onder invloed bent (van alcohol enz.) maar ook dat je als slachtoffer het soms zelf niet goed weet of je nu wel een slachtoffer bent of niet. Doe daar nog eens bovenop dat het knap lastig is om zelfs met je beste vriendinnen het gesprek aan te gaan, en giet dat allemaal in een prent van 88 minuten waarin zo sterk en naturel geacteerd wordt, en je gaat als kijker met een ongemakkelijk gevoel naar huis. Ook omdat de regisseuse slechts heel fragmentarisch toont wat er gebeurd is.
De beste vakantie ooit, die zullen Tara (Mia McKenna-Bruce), Skye (Lara Peake) en Em (Enva Lewis) beleven in het feestoord Malia op Kreta. Althans daar gaan ze voor. Luid en druk zijn deze Britse tienermeisjes als ze er aankomen. Want die examens die moeten zo snel mogelijk vergeten worden. Het is net zomervakantie namelijk. Em wil voor dierenarts gaan en is angstig om haar resultaten te horen te krijgen. Tara daarentegen weet beter. Ze zal het niet gehaald hebben en wellicht moeten dubbelen. Dat zorgt sowieso al voor een uitdaging straks. Want zullen haar vriendinnen haar het volgend schooljaar nog wel zien staan en haar als achterblijvertje op sleeptouw blijven meenemen? Tara is daarenboven nog maagd. Daar wil ze iets aan doen. En de drie jutten elkaar dan ook behoorlijk op. Ze kopen wat, bij wijze van prijs voor diegene die straks het meeste jongens weet te neuken op het eiland. En wie de liefde zal bedrijven, maakt uiteraard ook aanspraak op het dubbel bed.
Na een eerste avondje uit waar Tara zo vals als een kat ‘The one and only’ van Nik Kershaw zong in een karaokebar en Em bijstond wanneer die moest kotsen in het toilet, is al meteen duidelijk dat ze los van elkaar ook moeten durven feesten als ze een jongen willen versieren. Wanneer Tara op haar balkon zich mooi maakt voor het volgende feestje fluit Badger (Shaun Thomas) naar haar. Hij nodigt Tara en haar vriendinnen uit om bij hen in te drinken. Een ritueel dat ze vanaf dan elke avond zullen uitvoeren. Afwisselend bij de mannen, dan weer bij Tara en co.
Skye vindt Badger maar niks voor Tara die volgens haar veel beter kan krijgen. Aan het zwembad van The Crush brengen twee animatoren de twee toch bij elkaar. Badger moet een blikje bier in zijn broek steken en zo uitgieten in de mond van Tara in een tegen de klok spelletje tegen een ander duo. Eerder zagen we het tegenovergestelde, twee meisjes tussen hun borsten een blikje bier gieten in de mond van twee jongens. Tijdens de finale waar Badger opnieuw present voor tekent maar Tara voor past zien we drie vrouwen zijn lijf onder andere likken. In dat spelletje neemt ie het op tegen een andere kerel om om ter snelst een stijve te krijgen.
Gedegouteerd en ontgoocheld stapt Tara weg tot ze Paddy (Samuel Bottomley) tegenkomt. De twee gaan naar het strand. Zij houdt er niet zo van omdat het zand overal kruipt. Hij dringt aan, en pusht haar vervolgens om met hem in zee te gaan. Zij wil niet, maar hij forceert haar toch het koude water in te gaan. Ze is moe en onder invloed, maar de sfeer is er ook een van elkaar wat plagen, moppen vertellen (‘Ik heb mijn stofzuiger verkocht. Hij stond maar wat stof te vergaren.’) en grapjes met elkaar uithalen. Hoewel ze niet in zee wou, blijft ze wel in het water wanneer ze erin zit.
Ze heeft het koud en zal uiteindelijk vragen dat ie zich tegen haar aandrukt zodat ze het wat warmer krijgt. Daarna gaan ze terug naar het strand, doet hij een stukje van haar kleren uit, want omdat die nat zijn zo stelt ie, heeft ze het koud gekregen.
Pas in latere heel summiere flash back scènes geeft de regisseuse de kijker mee in (extreme) close ups zodat die zich min of meer een beeld kan vormen wat er zich heeft afgespeeld. We zien de handen van Mia McKenna-Bruce in het zand grijpen. De ochtend nadien duikt ze niet op in het appartement. Het is dan dat de sfeer van How to have sex helemaal kantelt, van de drukke, flitse partysfeer, naar stilte en shots die toch dicht op de huid van de verschillende personages blijft.
Het blijft trouwens niet bij die ene keer met Paddy. Wanneer ze veel vroeger dan de rest naar haar appartement terugkeert met Badger omdat ze niet mee met de rest naar het strand wil waar hij met haar (ongewild) seks had, legt Badger haar te slapen. Tegen de ochtend komt de rest terug. Paddy zal haar opnieuw penetreren, ook hier wordt gesuggereerd dat het tegen haar wil is. Later horen we het meisje stellen dat ze tot twee keer toe eigenlijk slaperig was tijdens de daad.
Maar in het tweede geval leek ze net een stuk wakkerder dan de rest omdat ze al een heel stuk had kunnen pitten. Het is dat dubbele waar How to have sex de ganse tijd op inzet waardoor je als kijker moeite hebt om te oordelen en niet verder komt dan een ‘het is complex’. Ze schreeuwt ook niet om hulp, terwijl zijn vrienden en haar vriendinnen in de kamer naast haar liggen wat ook het ook hier lastig maakt om in te schatten of haar ‘nee’ een echte ‘nee’ is en haar argument ‘Ik ben moe’ valabel.
Maar even goed kan je deze scène interpreteren als een voorbeeld van hoe je als slachtoffer heel introvert met je trauma kan omgaan (door dicht te klappen), omdat je niet de sfeer wil verpesten voor anderen (door de sociale druk die je voelt en de feeststemming waarin je constant wordt meegesleurd), en omdat je er misschien zelf niet helemaal uit bent op dat moment of je nu slachtoffer of niet bent.
In de soundtrack van How to have sex horen we naast ‘I’m the one and only’ onder andere de oorwurmen ‘Head and heart’ van Joel Corry en ‘Breaking me’ van Topic, ‘House every weekend’ van David Zowie, ‘Light it up’ van Major Lazer, ‘You and me’ van Disclosure, ‘Cola’ van Camelphat, ‘Rover’ van S1MBA, ‘Here Kitty’ van Chris Lorenzo, ‘Who are you’ van Gaullin, ‘Fight and fuck’ van Bigklit, ‘Set my mind free’ van Matt Guy, ‘Forgive me’ van Essel, ‘Escapism’ van 070 Shake en Raye, ‘Strong’ van Romy & Fred again. en ‘Reckless’ van Cadre Cola. ‘You‘ve been so strong for so long. You learned to carry this on your own. Let me be someone you can lean on. I‘m right here, I‘m right here. I‘m right here’ klinkt het in ‘Strong’. Laat daar How to have sex nu vooral over gaan, de film gaat niet alleen over consent en hoe vaag de omstandigheden soms kunnen zijn om daarnaar te vragen, maar ook over ruimte creëren zodat mensen hun verhaal aan je kwijt kunnen na een traumatische ervaring.
< Bert Hertogs >
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
21NOV
Night of the Proms 40 jaar
Sportpaleis Merksem
15NOV
Jan Smit Live in het Sportpaleis 2025
Sportpaleis Merksem
24APR
Pommelien Thijs
Sportpaleis Merksem
23APR
Pommelien Thijs
Sportpaleis Merksem
08OCT
OneRepublic
Lotto Arena Merksem
14MAY
Tate McRae
Sportpaleis Merksem
02DEC
Sabaton
Sportpaleis Merksem
26NOV
Gruis/Aan de twijfel
CC Sint-Niklaas
29NOV
Bart Peeters Deluxe 2024
Lotto Arena Merksem
30NOV
De vier seizoenen
deSingel Antwerpen
30NOV
PUPPY/POPPY
HetPaleis
01DEC
Max Richter World Tour
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
03DEC
Faust
CC Schoten
18NOV
Paul Delvaux en zijn universum ★★★★1/2
La Boverie Luik
17NOV
Sister Act ★★★★1/2
Nieuwe Luxor Theater Rotterdam
15NOV
Herman van Veen - 60 jaar op de planken ★★★★1/2
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
15NOV
Gladiator II ★★★★
Kinepolis Antwerpen
10NOV
Freedom Forever ★★★★1/2
Lotto Arena Merksem
9NOV
Christoff 3.0 XXL ★★★1/2
Lotto Arena Merksem
8NOV
Belle Perez - 25 Jaar Hits ★★★★★
Lotto Arena Merksem