PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Kylie ★★★★1/2

zaterdag 13 juli 2024Hyde Park Londen

Kylie

Wanneer enkele riksja’s voorbijrijden op je traject tussen Hyde Park en Victoria Station en je daarbij door hun speakers ‘Can’t take you out of my head’ en vervolgens ‘Spinning around’ hoort knallen terwijl de fans van Kylie met je onderweg zijn en die stevig ‘lalala’ of de lyrics meezingen, nog nagenietend van het concert dat Kylie negen jaar na haar vorige passage op BST Hyde Park gaf, dan weet je het wel. Dat je een historisch concert meemaakte.

Het VK is zowat Kylies tweede thuis, ze wordt er enorm gedragen door de queergemeenschap maar niet alleen dat. Een blik op de fans die ze wist te overtuigen om een ticketje te kopen zegt genoeg. Bijzonder divers is haar publiek dat ondertussen verschillende generaties overspant. Mede dankzij ‘Padam Padam’ dat een echte TikTok-hit werd, slaagde de 56-jarige zangeres er ook in om zich te vernieuwen, en een jonger publiek aan te spreken. Maar vooral: het gaf haar de gelegenheid om voor haar relatief onontgonnen terrein te exploreren: de VS. Daar trad ze tussen 3 november 2023 en 4 mei 2024 in Las Vegas op als artist in residence om haar jongste plaat ‘Tension’ te promoten.

En nu was dus het VK aan de beurt om haar jongste werk te laten horen, inclusief haar recentste single ‘My oh my’ waarbij ze niemand minder dan Bebe Rexha en Tove Lo als special guests op het podium vroeg. Kylie, die al de ganse avond bijzonder excited op het podium stond, kon haar geluk helemaal niet op toen ze met die twee dames haar voorlaatste nummer zong: ‘I’ve been waiting for this moment all night… It’s my dream, I’m finally in a girl band.’ zei ze daarover. En na de song kirden en gilden de zangeressen het uit. De ontlading na een opwindende performance voelde je zo tot in het publiek.

Over BST Hyde Park liet Kylie het volgende optekenen: ‘Here’s the thing, I knew we were going to be here tonight. I knew you were going to be here tonight, but you still take my breath away. British Summer Time, I’m really aware it was nine years since I last played this stage... But we are here and I am so so grateful.” terwijl het publiek oorverdovend maar ‘Kylie!’ bleef scanderen. Je zou voor minder van je melk zijn, en even het moment willen vangen zoals de Australische dat even hurkend op het B-podium ook zou doen, nee-knikkend waaruit je kon afleiden dat ze zelfs na een carrière van 45 jaar nog steeds haar succes niet helemaal kon vatten en al helemaal niet wat er haar nu in Londen overkwam. Want dat de Britten bijzonder enthousiast zouden reageren tijdens haar optreden, dat stond wat ons betreft zo goed als vast, omdat het een quasi (tweede) thuismatch is voor Kylie. Maar dat het zó waanzinnig zou reageren, overtrof ook onze wildste verwachtingen.

Eerder op de avond had ze met de Braziliaanse ster Annita, Zuid-Amerika‘s grootste muzikale exportproduct van een generatie, die momenteel op tournee is met haar LP uit 2024: ‘Funk Generation’, ‘Can‘t Get You Out of My Head’ gebracht. Onnodig te zeggen wat voor een meezingfeestje dat opleverde.

Kylie deelde haar set op in vijf acts en dus zagen we haar anderhalf uur in 5 verschillende outfits optreden. Beginnen deed ze in een rode latex jumpsuit, vervolgens droeg ze een mouwloze gouden jurk, een doorschijnende zwarte bodysuit met zilveren kwastjes, een zwart-witte jurk met witte dijhoge laarzen en afscheid nam ze van haar fans in een glinsterende lange zwarte one-piece met magenta mantel waarin lichtjes verwerkt waren.

Wat vooral opviel, was aan wat een razend tempo Kylie aan haar optreden begon (hoewel ze verderop het tempo wat uit haar show zou halen). Na opener ‘Tension’ reeg ze ‘Come into my world’ meteen aan een ingekort ‘In your eyes’ en dito ‘Get outta my way’ waarbij de kelen van de 65.000 toeschouwers collectief open gingen.

Kylie straalde gewoon de ganse tijd en zagen we ook bijzonder sterk mee dansen met haar 16 (!) dansers op het podium zoals tijdens live debuut ‘Things we do for love’ waarbij ze met haar rode hakken in de lucht sjotte.

Dat Kylie veruit een van de beste live artiesten is binnen het popgenre bewees ze nog maar eens door een a capella rondje korte verzoeknummers te integreren. ‘Je ne sais pas pourquoi’ zette ze in een verkeerde toonaard in, maar dat koppelde ze wel aan feilloze kort gebrachte stukjes uit ‘Got to Be Certain’, ‘Step Back in Time’, ‘2 Hearts’ en vooral het overheerlijke ‘I Should Be So Lucky’. Niet veel later zou ze nog maar eens haar vocale kunnen etaleren in een puike ingekorte a capella versie van ‘Where the wild roses grow’ waarbij ze enkele witte rozen gaf aan een paar fans.

Wie de klassiekers van Kylie in Londen wou horen werd dan ook op zijn wenken bediend. ‘Better the devil you know’ werd een eerste maar lang niet laatste mega meezingfeest. En ‘The Loco-Motion’? die bleek rechtstreeks Hyde Park te bedienen.

Om kort te gaan: Kylie op BST Hyde Park was ‘WOW!’ en gaf ons inderdaad dat gevoel: ‘On a night like this I wanna stay forever.’

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter