PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie & Julia ★★★★1/2

vrijdag 24 januari 2025Stage Operettenhaus Hamburg

&

Sinds oktober kan je in het Stage Operettenhaus in Hamburg naar & Julia, een van onze favoriete jukeboxmusicals met hits uit de jaren ’90 en de nillies. Eind 2019 zagen we de originele nieuwe West End-productie in Londen en ook daarna nog eens kort voor ie sloot om in het Shaftesbury Theatre plaats te maken voor Mrs. Doubtfire. Zo verzot zijn we op deze musical die véél meer te bieden heeft dan het veel populairdere Moulin Rouge. & Juliet won geheel terecht 3 Olivier Awards waaronder die voor beste musicalactrice. Miriam-Teak Lee zette dan ook een bijzonder sterke prestatie neer in Londen als Julia en dat werd terecht beloond.

Wat beide musicals gemeenschappelijk hebben is dat ze jukeboxmusicals zijn. Maar het verschil ligt ‘m toch vooral in het feit dat de storytelling van & Julia en de thematiek zo veel malen boeiender én actueler is. Beperkt Moulin Rouge zich tot de klassieke liefdesdriehoek waarbij zowel een bohémien als een rijkaard vallen voor de charmes van een zieke vrouw die op het einde sterft, dan vertrekt & Julia net vanuit de hypothetische vraag wat als Julia geen dolk in haar hart stak op het einde van het verhaal omdat ze Romeo slechts 4 dagen kende, het haar eerste liefde was en wat dus als ze koos om verder te gaan met haar leven terwijl Romeo wel dood lijkt.

Het levert een musical op die van begin tot einde als een groot feest die het leven viert leest met alle uitdagingen die erbij gepaard gaan, waarbij de hits en heerlijke mash-ups zich in geen tijd opvolgen, en het verhaal vol met onverwachte plot twists steekt. Het mag allemaal vooral ook heerlijk knetteren, want uiteindelijk is het gewoon genieten van the battle of the sexes die plaatsvindt in deze musical, ongeacht tot welk gender men behoort of welke seksuele voorkeur men heeft. Fijn om merken, is dat bijna 6 jaar na datum de humor nog steeds werkt, zoals in onder andere de taalhumor ‘Waar een William is, is een weg’ en in de mash-up ‘Teenage dream/Break free’ tussen de Nederlandse musicalartiest Carlos de Vries als Lance en Jacqueline Braun als Angelique.  

Onder andere ‘Love me like you do’, ‘Oops… I did it again’,’ … Baby one more time’, ‘I want it that way’, ‘I kissed a girl’, ‘Can’t stop the feeling’ en ‘I’m not a girl, not yet a woman’ (dat laatste nummer wordt gebracht door Bram Tahamata als May, een personage dat zich identificeert als vrouw maar in een lichaam van een man geboren is, wat het lied zo van een extra laag voorziet) zijn maar enkele van de vele recente hits, die voornamelijk van de hand zijn van songsmid Max Martin, de muziekproducer die het meest aantal nummer 1-hits aller tijden op zijn conto kan schrijven, die de revue passeren tijdens & Julia. In Hamburg hoor je trouwens deze songs in het Engels. Omdat de dialogen in het Duits zijn, hoor je vaak de eerste zinnen van een hit in het Duits gezongen worden, soms zelfs de volledige eerste strofe die dan in één vlotte beweging overgaat in het Engelstalige origineel, wat wat ons betreft zeer goed werkt.

Vertellers van dienst zijn William Shakespeare himself en zijn vrouw Anne, die onder andere kibbelen hoe het verhaal verder moet en eigenlijk een soort machtsstrijd spelen onder elkaar om tot een goed verhaal te komen. Maar ook, om evenwicht te vinden in hun relatie waarbij ze allebei rekening moeten leren houden om elkaar als gelijken te behandelen maar ook om hun personages niet zo te betuttelen en er constant controle over te willen proberen houden maar ze durven loslaten.

Dat niemand minder dan Nederlands grootste musicalster Willemijn Verkaik (o.a. gekend om haar rol als Elphaba in de podiumvoorstelling van de musical Wicked die ze in de VS, het VK en in Duitsland neerzette, en Elsa in Frozen, die ze voor de film zowel in het Duits als het Nederlands inzong) de rol van Anne speelt in deze productie, wil wel wat zeggen.

Zeker, er zit een feministische lijn in deze musical, net als een lekkere dosis queer-acceptatie als onderwerp, hier in de rol van François (Oliver Edward) wiens personage zowel gevoelens koestert voor May als voor Julia. Verder stipt de musical ook aan dat feminisme grenzen kent, en dat het niet verward mag worden dat het je als vrouw toelaat om over je man heen te lopen maar je best uit respect voor elkaar onderling rekening met elkaar houdt. Inclusive diversity daar gaat & Julia dus over maar ook over aan zelfvertrouwen winnen, empowerment en controle over je eigen leven krijgen. In die zin is & Julia ook een coming of age-verhaal.

Wat de productie altijd al interessant maakte, is dat er al van in het begin blind gecast voor werd. Julia werd dus in 2019 al neergezet door een vrouw van kleur. Dat er vorig jaar veel te doen was rond het casten van Francesca Amewudah-Rivers als Julia naast Spider-Man Tom Holland (Romeo) in de theaterproductie van Jamie Lloyd, toont aan dat behoorlijk wat mensen kennelijk niet mee zijn dat er al langer vrouwen van kleur gecast worden om de rol van Julia te spelen. Maar vooral dat er zeker in steeds conservatief wordende samenlevingen nog veel werk aan de winkel is om inclusive diversity niet langer als een modeverschijnsel te zien maar iets wat net zoals duurzaamheid tot ieders gezond verstand zou moeten behoren.     

Wegens ziekte werd Willemijn Verkaik tijdens de voorstelling die wij zagen van & Julia vervangen door haar walk-in cover Beatrice Reece en die bracht het er schitterend van af. Een van de muzikale hoogtepunten uit het tweede deel is namelijk de Céline Dion-cover ‘That’s the way it is’ dat ze samen zingt met Chiara Fuhrmann die een verrukkelijke Julia neerzet.

Je ziet Chiara Fuhrmann die de star quality in zich heeft van een West End/Broadwayster in wording gewoon genieten, en er bijzonder veel zin in hebben wanneer ze Julia neerzet. Daarbij straalt ze steeds spelplezier en frisse jeugdigheid uit. Het is Fuhrmanns eerste hoofdrol als first cast in een musical (eerder nam ze namelijk al de lead in alternerende hoofdrollen zoals die van Anna in Disneys Die Eiskönigin) wat wellicht verklaart waarom ze met zo veel goesting staat te shinen op het podium van het Stage Operettenhaus in Hamburg. Ze kreeg de kans, ze pakte die met beide handen vast en oh boy hoe heerlijk is het om te zien dat ze song na song er staat en delivert. Als je het ons vraagt: A star is born!

< Bert Hertogs > 

& Julia is nog minstens tot het einde van de zomer te zien in Hamburg, dus ook in april, mei en juli. Als je de voorstelling gaat zien of al gezien hebt, begrijp je de humor van deze call to action. Meer info op musicals.de


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter