DVD Recensie Daens: de musical

vrijdag 17 september 2010

DVD

De dvd-registratie van de musical Daens is het hebbeding van 2009. Zoveel staat nu wel vast. Zowel mensen die de voorstelling al live gezien hebben, als mensen die liever thuisblijven, kunnen heel wat hebben aan dit schijfje.

De volledige show werd immers opgenomen. Dat levert ruim twee uur en half een visueel spektakel op om “u” tegen te zeggen. Camera’s zoomen in op de artiesten, we krijgen nog meer emotie op ons bord. Elke beweging wordt geregistreerd. De choreografie komt nog beter tot zijn recht zo lijkt het wel. Alle lof dus aan Alfacam, het bedrijf uit Lint die de opnames voor hun rekening nam.

Al vanaf de eerste scène trekt de musical alle aandacht naar zich toe. Meteen zien we een ijzersterke verbale confrontatie tussen Daens (Lucas Van den Eynde) en Stillemans (Jo De Meyere). Hoe klein de Meyere zijn rol mag vinden in deze productie, in deze dvd lijkt hij wel alomtegenwoordig. De Meyere schittert in Daens. Dat zeiden we al nadat we de première mochten verslaan. Na het zien van de dvd heeft ie nog een grotere indruk gemaakt.

We zien Nette (Free Souffriau) en Jan De Meeter (Jelle Cleymans) in close up. Twee beelden van 2 verschillende camera’s vloeien in elkaar. Zo voel je je als kijker ontzettend betrokken in wat er op de scène gebeurt. Ook de grote massascènes op het podium worden knap in beeld gebracht. Een camera glijdt langsheen het podium, en geeft op die manier extra dynamiek aan wat we zien en horen.

Kortom: deze dvd voegt ontzettend veel toe aan de musical Daens. We zien en horen meer. Dat Stillemans ( Jo de Meyere) nog sterker in de dvd voorkomt, heeft met de manier van cameravoering te maken. De manipulaties die Stillemans voert, de politiek die hij bedrijft komen beter tot hun recht.

Maar dat is niet alleen bij de Meyere het geval, zowat bij de ganse cast, komt de expressie en de bewegingen beter over en zien we meer details, dan we in de zaal live zagen.

Nog steeds weet de musical ons te beroeren. “Liefde is de allerschoonste last” tussen Anne Mie Gils en Free Souffriau blijft ontzettend sterk. Met een krop in de keel horen we “Ogen dicht” in deel 2 tussen Jelle Cleymans en Free Souffriau aan het graf van Jefke Scholiers. Voor het eerst merken we ook de sterkte van “Face à face” wanneer de strijd tussen opponenten Daens en Woeste tot een hoogtepunt komt. En ja, ook nu valt de soms (over)romantische partituur op van Dirk Brossé. Vooral in scènes waar Lucas Van den Eynde (Daens) met David Verbeeck (Pieter Daens) herinneringen ophalen uit hun jeugd, druipt de weemoed soms van de partituur en het scherm.

Naast deze knappe live dvd, kan je ook een “making of”-documentaire bekijken. Die laat zien welke persmomenten er zijn geweest en hoe het productieproces 2 jaar lang er ongeveer uitzag tot aan de première van 4 oktober 2008. We zien onder andere het creatieve team met Allard Blom, Frank Van Laecke (script en liedteksten) en Dirk Brossé (muziek) op afzondering in Luxemburg schrijven aan de musical. Wat we te horen en te zien krijgen, is het ontstaan van een nummer “zeg het mij”, dat later ook gerepeteerd zal worden in Schelle maar dat de definitieve musical uiteindelijk niet gehaald heeft. Opeens realiseren we ons dat we er niet willen aan denken op hoeveel materiaal dit creatieve team heeft zitten broeden, maar waarvan de eieren uiteindelijk nooit zijn uitgekomen. Liefst 140 versies van het script en de muziek waren er, tot het team tot de uiteindelijke musical kwam. En dat het resultaat er mag zijn, is nu vereeuwigd op dvd. Haal ‘m in huis!