Cd recensie Clouseau: Zij aan zij

zondag 26 september 2010

“Zij aan zij”, is niet alleen een lesbisch magazine in Nederland. Nu is het ook de titel van Clouseau’s tiende Nederlandstalige album. En ja ook dat schijfje gaat onder andere over seks. Een thema dat Wauters nooit uit de weg gaat, en dat bij zijn vooral vrouwelijk publiek ook scoort. “Ik heb de zin en jij het lijf voor een geweldig tijdverdrijf” zingt hij in “Doe het”.

De naam van het album verwijst naar het gelijknamige nummer, een midtempo song dat over een schijnbaar uitzichtloze situatie gaat. “Zij aan zij gaan we door de storm” zingt Koen Wauters. Elke zorg zal meteen verdwijnen, zo klinkt het hoopvol. Drie kwart, m.a.w. veel midtempo en rustige nummers trouwens op deze plaat. Het tiende album lijkt dus eerder een tot rust komen van een groep die met de jaren twee hypes kende. Uiteraard was die er in het begin van zijn ontstaan. Maar zo’n 5 jaar geleden konden we ook van een hype spreken. In 2004 kwamen immers het meest aantal reguliere bezoekers naar het Sportpaleis voor Clouseau Vanbinnen. Nu ook die storm is gaan liggen, is er dus plek voor wat rust. Maar ook voor sociaal engagement. Al is dat nooit ver weggeweest bij de broertjes Wauters. “Leve België”, een ode aan ons land, is een statement dat kan tellen wanneer zijn politici al jaren bakkeleien over communautaire issues. Naast “Zingen en niet zeuren” en “De juiste vergissing” is het een stevig uptemponummer.

Maar ook muzikaal doet Koen Wauters een gewaagde onderneming. In “Als er ooit iets fout zou gaan” zingt hij volledig in kopstem, begeleid door gitaar. De song gaat over samen zijn met een vrouw waarvan zij zijn liefde al kwijt is. Mocht mijn bestaande relatie op de klippen lopen, dan ren ik naar je toe, zingt de zanger. Heerlijk zijn de violen die neerwaarts glijden tijdens “dan ren ik naar je toe”. Alsof ze de zanger willen behoeden voor zo’n stap, die de foute zou kunnen zijn. Qua arrangement is dit veruit het meest interessante nummer op de plaat omdat het in combinatie met alle factoren een behoorlijk bezwerend en psychologisch trekje heeft.

Nog zo’n parel is “Heimwee” waar Clouseau Afrikaanse ritmes in heeft gestoken. Wauters heeft schrik dat wanneer hij ooit terug meedoet aan de Dakarrally, dat hij dan voor het eerst heimwee naar huis zal hebben. “De juiste vergissing”, waarmee het album opent, kent een stevig instrumentaal intermezzo voor de elektrische gitaren. En in “Ik geloof” rapt de zanger naar het einde toe. Dat zijn zowat de meest interessante muzikale momenten op het schijfje.

Want dan hebben we het wat gehad met de nummers die muzikaal het verschil maken. “Zihihihihingen en niet zeuren” klinkt net in zijn refrein nogal zeurderig. Ook bij “Drempelvrees” en “Niemands vrouw” drukken we al snel op de “next”-knop wanneer we de songs herbeluisteren. Met 4 nummers die we aanstippen die écht goed zijn, is dit maar een matig album dat wellicht in de schaduw zal blijven staan van Hoe zo?, Doorgaan, En dans en Vanbinnen, hun beste 4, wat ons betreft.

Onze favorieten op “Zij aan zij”:

Heimwee, Als er ooit iets fout zou gaan, Ik geloof en De juiste vergissing

De tracklist: