Recensie Editors: In this light and on this evening

zondag 26 september 2010

Recensie

Het Britse Editors, nu ja Brits, heeft een derde studio album uit: “In this light and on this evening”. Niet zo gek vaak, krijgen we een begeleidend schrijven van de songsmid toegestuurd bij het album. Dit keer wel. In zijn brief die Tom Smith naar journalisten en eigenlijk alle luisteraars richt, staat hij stil bij het nieuwe album. Een album dat Smith rond het einde van hun vorige tour An End Has A Start, op het einde van de zomer van 2008, is beginnen schrijven.

Opvallend is dat de band koos om zo live mogelijk te spelen bij het opnemen. Heel wat bands nemen immers elk instrument apart op in de studio en brengen zo de song tot stand als een soort puzzel. Niet zo bij deze plaat van Editors dus. Foutjes en onjuistheden bleven op de opname, zodat het geheel veel minder clean alvast klinkt. Die aanpak kunnen we best wel smaken. 20 Songs waren af. Uiteindelijk haalden 9, de beste 9 volgens Smith, het schijfje.

Maar hoe dan ook is het een donker album geworden, misschien wel eigen aan de tijd. De economische crisis kan er wellicht mee te maken hebben. Het werd dus een album waar er geen plek is voor welke God dan ook, een album dat over gebroken liefde gaat, over geweld, een album ook over het verliezen van vertrouwen.

Smith zegt daarover dat er geen alternatief is dan een donkere plaat als deze. De alternatieven zijn voor hem te saai.

Editors trekt alvast meer de elektrokaart op dit album, wat initieel niet de bedoeling was. Maar de band was wel toe aan verandering en wou een nieuw hoofdstuk maken. Een risico dus. Daar houden we wel van. Al is het risico niet zo groot: elektro is immers in. Na enkele beluisteringen valt ons op dat dit album minder homogeen is als het door ons werd voorgesteld. Vooral de eerste 4 nummers weten ons te bekoren. “The big exit“ klinkt anders dan de voorgaande tracks, ook het andere materiaal verderop blijft ons niet meteen bij.

Onze favorieten zijn dan ook: In this light and on this evening, Bricks and mortar,Papillon en You don‘t know love.