Cd dvd recensie: Katy Perry Unplugged

zondag 26 september 2010

“This next song is one of my favourite songs. It’s about an ex-boyfriend who started wearing my own eyeliner. And I believe in another life: He truly did like the penis.” zegt Katy Perry wanneer ze “Ur so gay” op haar unplugged dvd inzet. Die werd door een muziekzender geregistreerd. Perry wil blijkbaar ook au serieux genomen worden als artieste. Ze verzamelde violisten, gitaristen, drummer en enkele koperblazers rond zich voor een set die compleet anders is dan wat we van haar gewend zijn. Tienerpop lijkt wel heel ver weg. De artieste koos om haar bestaande nummers in een ander jasje te steken.

Dat werkt behoorlijk bevreemdend bij jazzy opener “I kissed a girl”. Een nummer dat in zijn nieuwe vorm wat geforceerd klinkt. Maar bij “Ur so gay” werkt het dan weer wel. Al zijn we er niet helemaal uit, of Perry en haar band dit wel menen. Een speelgoedpianootje, speelgoedsaxofoontje en klein klokkenspel wordt bovengehaald tijdens dat nummer. Het kinderlijke, teenygehalte blijft dus bewaard, ook al is er in de verste verte geen framboos te bespeuren.

Perry begon haar dvd met een humoristische noot. Iedereen zit rond haar op de grond en dus vond ze dat de ideale opstelling om” Kumba ya” in te zetten. Maar dat zou ze uiteindelijk niet doen.

Hackensack krijgt dan vioolbegeleiding mee, een liefdesnummer. “I will wait for you. As long as I need to. I’ll be here for you.” De “thank you” die ze daarna zegt klinkt wel ontzettend schel. “Thinking of you” zet Perry alleen in op klassieke gitaar. Het nummer gaat over denken aan een vorige relatie terwijl je in een nieuwe zit, maar al te goed beseffende dat die vorige perfecter was. Je afvragend: “waarom heb ik die laten gaan.” Perry zingt het doorleefd, laat horen dat ze moeiteloos de hoge noten aankan. Haar strijkers zorgen voor extra tristesse.

“Lost” is volgens Perry haar meest persoonlijke nummer, waar ze het gevoel instak hoe het was om “ uit haar op geloof gebaseerde roots de wijde wereld in te trekken waar er geen regels zijn.” Met haar gitaar nog omgordt, waarbij we trouwens merken dat er een kruisteken staat op de gitaarband, meldt ze ook even dat ze nog steeds clean is. “Lost” weet ons ondanks de uitleg niet te overtuigen wegens te grotesk. Veel noten horen we dus, voor weinig woorden.

Overduidelijk is de dvd een selectie van een langere tv opname. Dat er geknipt is, valt behoorlijk op, zeker na “Waking up in Vegas” en het zevende, en tevens laatste nummer “Brick by brick” dat Perry solo op akoestische gitaar zingt. “Brick by brick” gaat over een relatie dat op punt staat om op de klippen te lopen. Maar Perry wil steen voor steen door de muur breken die tussen hem en haar is ontstaan. Ze wil niet opgeven.

Onbegrijpelijk is dat Hot ’n cold dit album en dvd niet gehaald heeft. Het nummer leent zich nochtans perfect om het in een ander jasje te steken. Niet alles werkt dus in dit unplugged-concept. In een achtminuten durend interview laat 25-jarige Perry ook weten dat ze als een spons is en overal wat oppikt om tot ideeën te komen voor songs. Die ideeën zullen van pas komen, want ze werkt momenteel aan haar opvolger voor “One of the boys”. Verder laat ze weten dat ze denkt om te stoppen met bloggen en enkel nog te Twitteren. “Want niemand heeft nog de tijd om een tekst van meer dan 140 karakters te lezen.” zegt ze overtuigend. Mmm, laten we hopen dat Perry er goed naast zit en verschillende mensen deze 2904 tekens tellende tekst wel helemaal hebben gelezen...

Onze favorieten: Ur so gay en Thinking of you