Cd/dvd recensie Junior Eurosong 2010

maandag 27 september 2010

Cd/dvd

Met 1858 waren ze dit jaar, de kandidaten die een plekje op het Junior Eurosongpodium wilden bemachtigen. Uiteindelijk werden er een achttal overgehouden die samen met een producer en liedjesschrijver hun nummers afwerkten.

Als volwassene kinderpop quoteren, is best moeilijk omdat je nu eenmaal iets volwassenere songstructuren, zang en tekst gewend bent. Vermits het bij Eurosong ook allemaal op minder dan 3 minuten moet gebeuren, gaven we elke kandidaat welgeteld 1 kans. We bekeken hun videoclip, luisterden naar het nummer en kwamen tot volgende shortlist. Ter verduidelijking: geen enkele kandidaat hebben we totnogtoe live horen zingen.

1. Jill en Lauren – Get Up!

Tina Bride en Belle Perez in hun beginjaren is dit. Een aanstekelijk popdeuntje. In de clip zien we dat het 1 juli is en de gymzaal een mini-discotheek wordt. Jill Van Vooren uit Sint –Martens-Latem en Lauren Deruyck uit Drongen lijken best wel goede dansers. Van alle kandidaten is Jill trouwens het meest camerageniek. Dat is een ongeziene troef, vermits Junior Eurosong vooral een TV-circus is. Ook de knipoog naar Sinatra in hun tekst “Ik doe het doodgewoon my way en sta er best fraai mee” kunnen we wel smaken. Miguel Wiels en Alain Vande Putte hebben weer meegewerkt aan wat voor ons betreft het beste nummer van deze editie is. Beide meisjes zijn 15 en misschien is hun juniorgehalte daardoor het laagst. Dat is dan ook voorlopig het enige mogelijke minpunt dat we kunnen bedenken. Verdere troeven die pas te zien zullen zijn op tv: de “Fabiolakrul” dixit Laurens entourage en de 80’s look van Jill met vlecht die op de een of andere manier zijn weg naar de linkerkant van haar hoofd gevonden heeft. Qua looks en styling doen ze alvast alle andere kandidaten verbleken.

2. DnA – Power aan de kids

DnA staat voor Daan en Anne-Sophie, allebei 12. In hun nummer scanderen ze “weg met alle oudjes. Power aan de kids”. We zien een kerk in hun videoclip en horen Gregoriaanse gezangen. Al snel vluchten ze de kerk uit en krijgen in de straten meer en meer jongeren achter hun slogan. DnA brengt een goed poprocknummer, maar we twijfelen of het sterk genoeg is om in Minsk de overwinning te halen. Binnen zijn genre is het goed, maar het steekt niet voldoende af.

3. Emma – Jamanee

Interview Emma Rombaut - Junior Eurosong 2010

Emma is K1 met 4 danseressen in “Jamanee”. Zowat heel haar nummer is opgenomen voor een green key. Heel vaak zien we haar op een paddenstoel zitten, terwijl er rond haar geanimeerde vlinders vliegen. Het filmpje leest als een sprookje, het land van Emma’s dromen. Emma heeft een troef, met haar tien lentes is ze de jongste. Daarnaast steekt er tussen de beat ook een snuifje folk, wat het wel eens goed zou kunnen doen bij een buitenlands stempubliek. Het dansje doet ze prima, maar haar mond zien we niet altijd playbacken. Benieuwd wat dat straks gaat geven tijdens de shows. Kan ze rekening houden met camera’s, goed bewegen, zingen en dan nog eens altijd blijven lachen? Leuk is de knipoog naar Disney bij het begin en einde van de videoclip. Op het einde krijgt het geheel ook een Belgisch tintje, met een Suske-en Wiskeslot.

De anderen:

Interview Ymke Verschueren - Junior Eurosong 2010

In “Vive la fête“ van Ymke horen we zeer sterk de stempel van Ingrid Mank. In de videoclip krijgt de dertienjarige les over de levensnoodzakelijke fotosynthese. Maar het meisje vindt er maar niks aan en droomt van de Sinksenfoor in Antwerpen waar ze op zowat de coolste attracties gaat met haar vriendinnen. Blits, en veruit een van de fraaiere videoclips werd het. Maar het nummer zelf lijkt ons vooral in zijn strofes te vlak om potten te kunnen breken in Minsk. Ymke haalde voor ons net niet de top 3.

Luís heeft veruit een van de oubolligste songs en videoclip. Wandelen aan het strand, zonsondergang, liefje in de hand. Man man. Het lijkt wel alsof we naar een van de allereerste videoclips van Samson en Gert kijken.

Bij Emiles “Diep in m’n lijf” zien we een al even ongeïnspireerde videoclip waarin hij heel lang op de fiets zit en dan een lekke band krijgt. “Papa kom je me halen” sms’t ie. “Geef je hart en ziel aan mij. Ik voel het diep in mijn lijf.” gaat hopelijk niet over die papa. “Ik ben vrij” zingt Emile in zijn eerste strofe. Ja, dat zal wel, wanneer we zien dat ie opgepikt wordt…

Ferre koos voor de Rijnkaai in Antwerpen om zijn clip op te nemen. Een man die verliefd is met zijn ogen toe dan nog wel. In de dvd “Achter de schermen” krijgen we te zien dat ie moeite heeft met de plaatsing van een hoge én een lage noot. Vraag is of hij in de zomer zijn achterstand heeft kunnen inhalen tijdens het muziekkamp en de zanglessen. “Windey” lijkt ons geen al te beste achternaam om internationaal mee te gaan scoren. Wees gerust dat de internationale pers daar “windy” van zal maken. Laten we dat Ferre besparen en hem thuislaten?

Interview Ine Peeters - Junior Eurosong 2010

Ine is net als Ymke afkomstig uit de stille Kempen. Wat het geheim is van de Kempen, weten we niet. Maar Kempenaars doen blijkbaar graag mee aan zangwedstrijden, of het nu voor kinderen of volwassenen is. Ine is op haar ballerina’s even groot als presentatrice Kristien Maes op hakken. Wanneer zij “Kusje van mij” zingt, geloven we het plaatje niet. Ine lijkt ons dan ook uit haar nummer gegroeid. Beter had ze een volwassener nummer zoals dat van Jill en Lauren gekregen. “Kusje van mij” is te repetitief en verveelt halverwege al. De videoclip werd aan het nieuwe gerechtsgebouw, het Vlinderpaleis in Antwerpen opgenomen. Wat de magistratuur met het nummer te maken heeft, is ons een raadsel, behalve dan dat Ine blijkbaar niet zo van regels houdt...

De cd/DVD Junior Eurosong 2010 bevat naast de 8 liedjes van de kandidaten en hun karaokeversie ook "Superidee" en "Het liedjesalarm". De DVD geeft de videoclips van de liedjes van de kandidaten én "Superidee" + een blik achter de schermen bij de opnames van die videoclip.