Op 24 oktober valt het doek voor de musical Dans der Vampieren in Antwerpen met debutante Anne Van Opstal in de hoofdrol van Sarah. Sara Gracia Santacreu kreeg een gegarandeerde show om als first understudy deze mooie hoofdrol neer te zetten. We zagen haar onzekerheid door de beperkte repetitietijd al snel vervliegen waardoor ze naarmate de musical vorderde snel wist open te bloeien en de rol naar haar hand zette. Haar sterktes: een warmere stem die ook in de hoge noten mooier blendt met die van Hans Peter Janssens. Haar zien acteren, is een waar genot. Allemaal het resultaat van onder andere meer ervaring, na haar eerdere rollen als Mistress in Evita en Liesl in The Sound of Music.
Interview met Anne Van Opstal (Sara)
Interview met Sara Gracia Santacreu (1st understudy Sara + ensemble (Sara)
Sara Gracia Santacreu had haar fans via Facebook opgeroepen om naar deze voorstelling te komen en deze kans te grijpen om haar voor het eerst een hoofdrol te zien spelen. Haar fans waren massaal aanwezig in de Stadsschouwburg. Normaal gezien wordt er bij een aankondiging dat de hoofdrolspeelster deze avond vervangen wordt, gemord tot zelfs “boe”-geroepen door het publiek. Nu werd de aankondiging op luid applaus en gejuich onthaald toen verkondigd werd dat Sara de rol van Sarah voor haar rekening nam. Professor Abronsius werd dan weer vertolkt door Pieter Van Nieuwenhuyze omdat Sébastien De Smet herstelt van een recent auto-ongeval. En ook James Cooke die de rol van vampierenknecht Koukol speelt, diende vervangen omdat hij volop aan de “muisical” Fantasia van Geronimo Stilton repeteert.
Dans der Vampieren is een bizarre musical. Als grap bedoeld, maar later toch ernstiger genomen als cult-musical. Horror meets comedy meets romance met voornamelijk een rocksound in deel 2. De eerste keer dat we de productie zagen, was het wennen aan deze ogenschijnlijk moeilijke mix en waren er nog heel wat technische zaken die voor verbetering vatbaar waren. Nu, nadat de show al weken loopt, staat die op punt. De musicalacteurs zijn in hun rollen gegroeid, de machine loopt meer geolied, hoewel deze voorstelling een showstop kende in deel 1.
In de musical kan Sarah niet kiezen tussen Alfred, het hulpje van professor Abronsius die op vampierenonderzoek is getrokken en de oudere man, graaf Von Krolock (Hans Peter Janssens) die een nachtvogel schijnt te zijn. Uiteindelijk zal zij voor de dominante en mysterieuze verschijning vallen. De humor in het stuk komt van de nutty professor Abronsius en Sarahs overbeschermende vader Chagal (Frank Hoelen) die zelf niet vrij is van een avontuurtje met dienstmeid Magda (Goele De Raedt) en daarvoor meermaals onzacht kennis maakt met de deegrol van zijn vrouw Rebecca (Lulu Aertgeerts).
Veel braver gaat het eraan toe tussen Sarah en Alfred (Niels Jacobs) die elkaar in de herberg “toevallig” ontmoeten wanneer zij zich klaarmaakt om te baden. Dan hebben ze in de badkamer een sensuele scène waarbij Sara Gracia Santacreu haar half Spaans bloed aanspreekt in een uiterst verleidelijk moment. Niels Jacobs’ badspons in zijn rechterhand begint er zelfs gevaarlijk van te beven tijdens “Jij bent echt heel lief”.
Deel 2 opent meteen met de hit “Totale duisternis” naar “Total eclipse of the heart”. Opvallend is de zang tussen Hans Peter Janssens en Sara Gracia Santacreu. Beider stemmen klinken mooi samen. Janssens mag domineren maar blaast Santacreu ook niet weg. Met Van Opstal hadden we vaak het gevoel dat zij net over Janssens heen wil zingen, wat minder past. De moeilijkere passage in het nummer tijdens “Mijn hart en ziel zijn vrij, zijn niet langer bekneld” verstonden we ook beter door Santacreu. Het advies van haar zanglerares Lieve Suys die haar steeds op het belang van een goede dictie durfde wijzen, sloeg ze duidelijk niet in de wind. Jammer dat Jim Steinman het werk meteen liet overgaan in een ander nummer waardoor er geen ruimte voor het publiek is voor een applaus.
Zijn we dan uitsluitend positief over Santacreu’s zangprestatie? Neen, dat ook weer niet. Hier en daar glijdt ze (wellicht uit onzekerheid en een tekort aan repetitietijd) naar een noot. Liever horen we dat ze die trefzeker plaatst. Maar ondanks dat, merken we wel dat ze musical na musical progressie maakt. Wanneer ze vampier wordt op het einde, zet ze de overgang van “duizelig” naar “bij bewustzijn” naar “gemene vampierenvamp” zeer geloofwaardig neer in slechts luttele seconden.
Ook Janssens zit nu als gegoten in zijn rol als graaf. Dat hij bij de finale voor de pauze en tijdens “Ontembare begeerte” zijn vampierentanden uitheeft vinden we een zeer goede zaak. Het kwam de verstaanbaarheid van deze songs ten goede. “Ontembare begeerte” werd ook doorleefder gebracht. Ook zijn finale voor de pauze kwam sterker uit de verf.
De ensemblezang is nog niet altijd even verstaanbaar, zeker niet in het begin van het tweede deel. Maar een zinderdend “De dans der vampieren” doet dat al gauw vergeten. Het snorretje van de professor kwam los in deel 2 en dat zorgde voor wat hilariteit toen hij aan de brug hing. Van Nieuwenhuyze kon op het moment gerust even freewheelen en iets grappigs over die loskomende snor zeggen. Jammer dat hij zo’n kans liet liggen.
Mogelijks zagen we op die ene showstop na een van de beste en meest vlekkeloze uitvoeringen van Dans der Vampieren in Antwerpen.
Wie Santacreu nog aan het werk wil zien als Sarah moeten we helaas teleurstellen. Anne Van Opstal moet al ziek worden, eer ze de rol opnieuw mag spelen. Die kans is zeer klein vermits er niet zo gek veel voorstellingen (nog slechts 7) tot 24 oktober ingepland zijn. Uiteraard wensen wij niemand ziekte toe... aan de andere kant gunnen we Santacreu wel een tweede voorstelling. Of hoe je als journalist hopeloos in de problemen komt wanneer je twee verschillende musicalactrices tegen het (zon)licht houdt in een vampierenmusical...
< Bert Hertogs >
Songlist:
Akte 1
He, Ho professor
Knoflook
Een mooie dochter
Een meisje dat zo lief glimlacht
Wees voorbereid (God is dood)
Alles is duidelijk
Je bent echt heel lief
Uitnodiging voor het bal
Buiten ligt de vrijheid
De rode laarsjes
Gebed
Woescha Boescha (Knoflook reprise)
Dood zijn is grappig
Finale 1
Akte 2
Totale Duisternis
Carpe Noctem
Een goede dag
De grafkelder
Boeken
Wanneer je vol liefde zit 1
Wanneer je vol liefde zit 2
He, Ho professor
Eeuwigheid
Het onstilbare verlangen
Eeuwigheid (instr.)
Danszaal
Menuet (instr.)
Buiten ligt de vrijheid (reprise)
Naspel hier en nu
Finale II
De dans der vampieren
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
05APR
#LikeMe In Concert 2025
Lotto Arena Merksem
21MAY
Sertab Erener
Stadsschouwburg Antwerpen
30MAY
Zucchero
Lotto Arena Merksem
25OCT
Mama‘s Jasje 35 Jaar Hits
Stadsschouwburg Antwerpen
06MAR
ALL HITS - World Music Masterpieces
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
07MAR
Gladiator Live in Concert
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
02MAR
Spectre in Concert
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
26JUN
Santana
Sportpaleis Merksem
17JAN
Trust
CC Brasschaat
17JAN
Kinky Boots
Arenberg Antwerpen
18JAN
Sister Act
Chasse Theater Breda
18JAN
Annie de musical
Theater Elckerlyc Antwerpen
23JAN
Bert Gabriƫls
Stadscentrum Mechelen
24JAN
Trust
corso Berchem
31JAN
Zusje
CC Brasschaat
8JAN
The room next door ★★★★
Kinepolis Antwerpen
10JAN
Bucket List ★★★★
Fakkeltheater Rode Zaal
1JAN
We live in time ★★1/2
Kinepolis Antwerpen
30DEC
Nosferatu ★★★★
Kinepolis Antwerpen
28DEC
Barbie: The Exhibition ★★★1/2
Design Museum Londen
28DEC
Flanders Festival Orchestra Kerstgala ★★★★★
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
26DEC
The Snowman ★★★★
Peacock Theatre Londen
23DEC
Conclave ★★★1/2
Kinepolis Antwerpen
18DEC
Mufasa: The Lion King ★★★
Kinepolis Antwerpen
17DEC
Candlelight: Tribute aan Adele ★★★
Zaal AthenA Antwerpen