Cd recensie Laura: Verliefd

woensdag 03 november 2010

Laura Omloop is misschien wel de best zingende 11-jarige die de afgelopen 7 jaar in het Junior Eurovisiesongcircus ontdekt werd. Eind vorig jaar zette ze in Kiev een uitstekend resultaat neer voor ons land met Zo verliefd (Yodelo): ze behaalde de 4de plaats. Daarna bracht ze al “Cowboymeisje” en “Stapelgek op jou” uit op single. Allemaal nummers waarin ze jodelt. In 1 op 3 nummers jodelt ze op haar debuutalbum “Verliefd”, ook zo op “Logeren bij oma”. Maar bij de vierde single uit het schijfje, de ballad “Ik mis je zo papa” is dat niet het geval. Het nummer gaat over een dochter die haar papa mist na een echtscheiding. Vreemde keuze van de platenfirma want er staan andere nummers op het schijfje die veel meer hitpotentieel hebben.

Het slimme “Lekker shaken” bijvoorbeeld waar Peter Gillis en Miguel Wiels ongetwijfeld de mosterd zijn gaan halen bij “Baby I need your loving” van The Four Tops. Het nummer begint immers met een aanstekelijk Motown “oehoe”-deuntje dat in je oor kruipt en er niet meer uit wil. Wiels verhoogde de noten van het origineel enkel, zo lijkt het wel. Uiterst slimme zet. In het nummer weet Laura dat er nog iets anders bestaat dan naar school gaan. Daar leer je alleszins niet hoe je met je “booty” moet shaken. Het eerste nummer voor juniors dat een ode aan studeren, school en onderwijs is, lijkt nog zeer ver weg, stellen we vast.

In “Te laat” laat de jongedame niet met haar sollen. Geen nieuwe kans voor een vriendje dat met een andere meid iets gedaan heeft. Het nummer is veruit een van de moeilijkere songs uit het album. De eerste strofe is een mix van zang en gesproken woord. Het refrein kent een snel ritme en gaat behoorlijk hoog. “Elk berichtje te laat. Ooh het spijt me te laat” moet ze zo snel zingen, dat Laura zonder tekstboekje in de hand, niet meteen verstaanbaar is voor de luisteraar.

In “Rond de wereld” droomt ze ervan om alleen rond de wereld te reizen. Nog zo’n oorworm is de uptemposong “Liefdesliedjes” dat je in no time goedgezind maakt. Roland Van Campenhout, jawel, horen we tijdens het countrynummer “Dolly Parton en Johnny Cash”. Grappig is de “solo” die we de backings horen zeggen voor een instrumentaal intermezzo op gitaar. In het zwakste nummer van het ganse album “Kiss kiss” droomt Laura om een filmster te zijn en eens een filmsterzoen te kunnen geven.

Maar al bij al leverden Peter Gillis en Miguel Wiels een behoorlijk sterk, fris en voornamelijk vrolijk kinderalbum af voor Laura. Opmerkelijk trouwens: Laura Omloop vermeldt Lauren De Ruyck in haar dankwoord. De tiener die deel uitmaakt van Jill & Lauren die dit jaar voor ons land naar het Junior Eurovisiesongfestival mag trekken, zong heel wat demo’s in voor Laura. En dat is die laatste blijkbaar niet vergeten. Een mooi gebaar.

Onze favorieten: Te laat, Lekker shaken, Liefdesliedjes