Dertig jaar geleden richtte Édouard Lock het dansensemble La La La Human Steps op. Hoe kan je een jubileumjaar beter vieren dan met een nieuwe productie? De schijnbaar naamloze productie wordt aangekondigd als gewoonweg nieuwe productie en ging begin januari in Amsterdam in première. Lock baseerde zich op twee liefdesverhalen: Dido en Aeneas aan de ene kant en Orfeus en Eurydice aan de andere kant. Twee verhalen die naadloos op elkaar aansluiten. Eindigt Dido en Aeneas met de dood van één van de protagonisten, zo begint Orfeus en Eurydice.
Het relaas wordt niet inhoudelijk gevolgd door Lock. Hij laat zich eerder leiden door de pure emotie en laat zijn gezelschap dansen op het gevoel van mortaliteit. Alles is eindig. Dit wordt nog benadrukt door het op gepaste tijden laten dalen van twee videoschermen. Hierop zien we een jonge vrouw aan de ene kant en een oudere versie van zichzelf aan de andere kant. De tijd kunnen we niet terugdraaien. Alles is eindig.
Diana Vishneva , de Russische ballerina en soliste in deze voorstelling had het naar eigen zeggen moeilijk met het aanleren van de danspassen en het haar eigen maken van Lock’s unieke stijl. Die heeft een duidelijke basis in het klassieke ballet. Hij voegt daar zijn eigen elementen toe: een snel tempo in een beweeglijke, bijna gehaaste wisselwerking. Het is een temperamentvol schouwspel en een ode aan de pracht van het menselijke lichaam. Het zijn vooral de snelle en flitsende interacties tussen de dansers die indruk op ons maken.
De vrouwen in de filmpjes dragen een wit hemd. Het ensemble danst in zwarte kledij. Ook het podium wordt vrij sober gehouden. Het muzikale ensemble zit achteraan en vooraan het podium wordt van spotlicht naar spotlicht gedanst. We moeten toegeven dat deze soberheid het ons moeilijk maakt en ons niet altijd evenzeer kan blijven boeien.
Wat ons wel van begin tot einde op het puntje van onze stoel wist te houden is de prachtige barokke muziek. De score werd geschreven door Gavin Bryars en wordt live gebracht door een vierkoppig ensemble (piano, saxofoon, viool en cello). Vooral de warmte van de saxofoon was een genot om naar te luisteren.
In deze nieuwe productie vinden we Lock’s eigen en herkenbare stijl weer helemaal terug. Zijn visie op dans en ballet werkt hij fijntjes uit en zet ze naar zijn hand. Dit aangevuld met een hoogstaande muzikale ondersteuning maakt dat wij hebben genoten van een prachtige voorstelling.
< Nathalie Charlier >
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
31OCT
TMF Awards
Antwerp Expo Antwerpen
31MAR
Nemo
Trix Borgerhout
26OCT
Dreamboys
Stadsschouwburg Antwerpen
24MAY
Urbanus
Stadsschouwburg Antwerpen
09MAR
Carmen
Stadsschouwburg Antwerpen
18OCT
Kroost
De Klap Deurne
26FEB
Arsenal
CC De Kern Wilrijk
01FEB
Het concert
CC De Kern Wilrijk
06JUL
Dua Lipa | Rock Werchter 2024
Festivalpark Werchter
07JUL
Foo Fighters | Rock Werchter 2024
Festivalpark Werchter
09JUL
Travis Scott
Sportpaleis Merksem
16JUL
Stevie Nicks
Sportpaleis Merksem
03AUG
Justin Timberlake
Sportpaleis Merksem
06SEP
Engelbert Humperdinck
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
08SEP
elbow
Koninklijk Circus Brussel
12SEP
Grease
Stadsschouwburg Antwerpen
14SEP
Lord of the Rings: The Two Towers
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
5JUL
Andrea Bocelli 30th Anniversary ★★★★1/2
Hyde Park Londen
3JUL
A quiet place Day one ★★★
Kinepolis Antwerpen
30JUN
Glastonbury Festival 2024 ★★★★1/2
Glastonbury UK
25JUN
Despicable Me 4 ★★★
Kinepolis Antwerpen
23JUN
Lissa Lewis ★★★1/2
LUX Kapellen
22JUN
Ophelia’s got talent ★★★
deSingel Antwerpen
17JUN
Nekka Intiem - Oh, Jules! ★★★
Theatercafé Fakkeltheater Antwerpen
16JUN
Inside Out 2 ★★★★★
Kinepolis Antwerpen