Win een album Onderweg van Bazart!


Bazart

Foto: [PIAS]

Zo gaat het vaak: band breekt door met een overweldigend debuut, en neemt nadien met meer budget maar minder tijd een tweede plaat op die de verwachtingen net niet helemaal inlost. Op de koop toe worden de recensies gekleurd door de context van het moment. Want succes - zéker als het zo snel komt, en van die aard is dat er Sportpaleizen mee gevuld kunnen worden – lijkt altijd wat verdacht. De fase die daar op volgt, is de meest cruciale: heeft de groep haar beste werk al achter zich, of bevestigt ze met een ijzersterke derde die zowel vriend als vijand verbaast? 

In het geval van Bazart zijn de kaarten inmiddels gelegd. Met ‘Goud’ scoorden Mathieu Terryn, Simon Nuytten en Oliver Symons één van de grootste Nederlandstalige hits uit de voorbije decennia. Een instant classic. Alleen: daardoor werd Bazart al gauw dié band van dàt nummer. Ook al volgden er nadien nog méér hits. En omdat hoge bomen veel wind vangen, werd Bazart ook een groep die extreme emoties losweekte. Aanbeden door de ene. Gehaat door de ander. Maar kijk: met Onderweg bewijst de groep dat ze veel méér is dan een uit de hand gelopen hype. De nieuwe songs klinken fris en prikkelen de verbeelding. Het is een verrassend album geworden. Herkenbaar Bazart, dat wel. Maar tegelijk tekent zich toch een evolutie af waar je onmogelijk naast kan luisteren. 

“De jonge piepkuikens van vroeger zijn intussen koppige hanen geworden,” zegt Terryn, en dat is - behalve een mooie metafoor - ook een haarscherpe analyse. Onderweg toont een groep die aan zelfvertrouwen heeft gewonnen. Die – dankuwel coronacrisis - ook even de tijd heeft genomen om aan zelfreflectie te doen, en goed na te denken over waar Bazart precies voor staat: sterke songs, gekoppeld aan een groots geluid. Wie de ambitie heeft om op de grootste podia te staan, moet die ook kunnen vullen. Die ervaring heeft de groep intussen. Je hoort aan de nummers dat er hard aan gewerkt is. De gedrevenheid van vroeger schemert uiteraard nog door. Maar daar komt nu de kennis en de wijsheid bij die Bazart de voorbije jaren heeft opgedaan. Het creatieve proces werd daarom weer teruggebracht tot het triumviraat Terryn-Nuytten-Symons. Ze sleutelden samen aan de teksten, en werkten gezamenlijk de muziek uit. Niet via de obligate zoomsessies. Maar samen in de studio. Omdat zo de beste ideeën ontstaan. “Vaak gingen we gewoon aan een piano zitten, of vormde een akoestische gitaar de basis, terwijl we vorige keer veel fragmentarischer te werk gingen, en vanuit een beat vertrokken. We hebben ons laten inspireren door bands die groots spelen. Live, én in de studio. Oasis en The Verve, bijvoorbeeld. Uiteraard klinken die heel anders dan Bazart. Maar ze hebben ons wel beïnvloed.” 

De lockdown had als voordeel dat Bazart zonder afleiding aan de nieuwe plaat kon werken. “We hebben geen enkele druk gevoeld. Dat was toen we 2 opnamen wel anders. Dit keer stonden alle neuzen in dezelfde richting, en hadden we allemaal hetzelfde doel voor ogen: iets maken dat we zélf graag horen. ’t Is meer dan ooit tevoren een echte groepsplaat geworden, zonder toe te geven aan de verwachtingen van buitenaf. Met tien songs waar we alle drie voor door het vuur zouden gaan.” Voor de opnamen werd beroep gedaan op een opvallende ritmesectie die de groep straks ook op het podium zal versterken: met drummer Mario Goossens (Triggerfinger, Hooverphonic) en basbeest Tom Cogghe (van Goose, jawel) erbij wéét je dat de concerten nog meer dan vroeger zullen knàllen. De honger naar live-optredens is er -mee daardoor - alleen groter op geworden. 

Elke plaat heeft een scharniermoment, en op Onderweg is dat ‘Denk Maar Niet Aan Morgen’, een nummer waarmee de lijnen - ook inhoudelijk - worden uitgezet. Als tekstschrijver heeft Mathieu Terryn zijn unieke stijl verder geperfectioneerd. Hij zingt over belangrijke beslissingen nemen, en die tegelijk meteen weer heel hard in twijfel trekken. Omdat het leven nu eenmaal zo in elkaar zit. Het zijn teksten die je aanvoelt, veel meer dan dat je ze létterlijk begrijpt. De sfeer van de woorden vertelt meer dan een lineair verhaal ooit zou kunnen. En als je er je eigen invulling aan kan geven, zit het helemaal goed. 

En dus prikkelen de songs stuk voor stuk de verbeelding. Neem ‘Breekbaar’ – over het besef dat we allemaal fragiele wezens zijn - of laat je gedachten afdwalen bij ‘Alles Of Niets’ – over foute keuzes maken, en die toch omarmen. Het atypische ‘Telkens Als je Gaat’ bezingt een afscheid, en ‘Als ik val’ staat stil bij de angst om alleen te zijn, verzonken in je eigen gedachten. ‘Anders’ – de nieuwe single - klinkt dan weer onmiddellijk vertrouwd in de oren. En zoals wel vaker wordt de tekst overschaduwd door twijfel en onzekerheid, in dit geval afgewisseld met de euforie die je voelt als je thuis komt op een plaats waar je nooit eerder bent geweest. Dat is meteen ook de plek waar Bazart zich nu bevindt: op het juiste spoor, zelfzeker en vastberaden op weg naar een onbekende bestemming. Het verloop van de reis valt niet te voorspellen, maar één ding staat vast: het belooft een mooi en boeiend traject te worden.

Dankzij [PIAS] kan je een album van Bazart winnen bij concertnews.be



Deze wedstrijd is afgelopen. De winnaars zijn ondertussen gekend en ontvangen hun prijs binnenkort.

Nog geen fan van ons op Facebook?
Doe dat dan snel door op de Vind ik leuk-knop hier onder te drukken!




Zo kom je straks als eerste te weten welke andere wedstrijden we op je los laten.

     

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter